Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skoda Enyaq IV80 ny eller nesten ny bil?

Startet av godarn, tirsdag 05. juli 2022, klokken 14:08

« forrige - neste »

godarn

Vi er en familie på 4 som har en Galaxy 7 seter i dag. Har bestemt/vurdert det slik at vi ønsker å se på muligheten for å bytte ut bilen vi har i dag med en elbil. Dette blir da den eneste bilen vi da har.

Var og så på en ny Enyaq i dag og det ser ut til at plassen bak er god for to barneseter og likevel kunne sitte fornuftig og kjøre denne her. Basert på rekkevidde ser jeg også for meg at det er 80 modellen som er aktuell.

Ny bil tar 1 år å levere ser jeg, mens det er biler som enten er nye (importert?) eller nesten nye som også ligger ute. Møller i Bergen kunne også muligens skaffe biler innimellom som dukker opp.

Budsjettet er egentlig ca 500k, men ser det akkurat ikke strekker for en god IV80 versjon.
Ser at prisen varierer fra 520k - 560k på de jeg finner på finn.

Er det noe restriksjon en bør tenke på når det gjelder import biler foruten dette med varmeanlegg og slikt?
Fikk vite at 20212 og 2022 modellen er samme bilen. Ikke noe forskjell der med andre ord.


eirikbg

I min Enyaq har jeg et barnesete bak meg til en på ca 1 1/2 år. Det går bra uten at jeg trenger å tenke på noen dårlig plass.
Når det kommer til importerte biler, så er nybil garantien på bare 2 år, mener km begrensningen på 100 000km er den samme. På norsk solgte biler er garantien på 5 år.

godarn

Takker for svar.
Får se på litt biler og se hva vi bestemmer oss for.

VoltWay

Spørs om du vil ha bil raskt eller kan vente.

For å få bil raskt er det Finn eller å ringe rundt til forhandlere og håpe på å komme over en bil som enten er på vei eller bestilt for en god stund siden. Da kan du få gode priser. På Finn må du regne med å måtte betale mer enn nybilpris.

godarn

Hva er forskjellen på to og firehuls trekk versjonene? Regner med at kjørelengde er litt kortere på firehjul og at den versjonen har mer akselerasjon? Er det andre argumenter?

Har hatt biler med begge deler før i fossil verden og 4x4 er digg det, men vet ikke om jeg synes det er 50k digg..

VoltWay

Litt høyere akselerasjon, men som med alle andre biler kjøper du ev. 4x4 for å få trekk på fire hjul. Har du ikke bruk for det så ikke kjøp det.

Vurderer en elbil

Med forhjulsdreven fossilbil kunne det ofte hjelpe å komme opp en bakke, ved å rygge opp.

Enyaq, og mange andre elbiler, har bakhjulsdrift og er derfor bedre enn bare forhjulsdrift.
Fossilbil

tromsø

#7
Sitat fra: Vurderer en elbil på torsdag 07. juli 2022, klokken 10:24
Med forhjulsdreven fossilbil kunne det ofte hjelpe å komme opp en bakke, ved å rygge opp.

Enyaq, og mange andre elbiler, har bakhjulsdrift og er derfor bedre enn bare forhjulsdrift.

Helt så enkelt er det ikke. Grunn til at du får bedre feste med forhjulstrekk på en fossilbil når en rygger er jo at en fossilbil har mest masse foran (motoren). Mer masse på drivende hjul når de er bakerst = bedre feste.

Elbiler har mye mer jevnt fordelt masse, da hovedtyngden ligger i batteriet som er plassert mellom hjulakslene.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

godarn

Har hatt med madammen og tittet på et par Enyaq'er nå. Tittet litt på ID4 samtidig, men synes plassen var større på Skodaen. Plass er en faktor for oss.

Madammen er også interessert i BYD bilen pga muligheten for 7 seter, men den er utenfor vårt budsjett mener jeg. Vi kan tåle 550k ca tipper jeg.

Får se om jeg får madammen på gli 😊

Vurderer en elbil

Sitat fra: tromsø på torsdag 07. juli 2022, klokken 11:23
Sitat fra: Vurderer en elbil på torsdag 07. juli 2022, klokken 10:24
Med forhjulsdreven fossilbil kunne det ofte hjelpe å komme opp en bakke, ved å rygge opp.

Enyaq, og mange andre elbiler, har bakhjulsdrift og er derfor bedre enn bare forhjulsdrift.

Helt så enkelt er det ikke. Grunn til at du får bedre feste med forhjulstrekk på en fossilbil når en rygger er jo at en fossilbil har mest masse foran (motoren). Mer masse på drivende hjul når de er bakerst = bedre feste.

Elbiler har mye mer jevnt fordelt masse, da hovedtyngden ligger i batteriet som er plassert mellom hjulakslene.
Nesten så enkelt er det, jo, da elbiler veier mer enn fossilbiler.
Glemmer du at bakhjulsdrevne biler, som har motoren foran, kom letter opp bakkene enn forhjulsdrevne når de alle kjørte fremover?
Fossilbil

tromsø

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 09. juli 2022, klokken 12:08
Sitat fra: tromsø på torsdag 07. juli 2022, klokken 11:23
Sitat fra: Vurderer en elbil på torsdag 07. juli 2022, klokken 10:24
Med forhjulsdreven fossilbil kunne det ofte hjelpe å komme opp en bakke, ved å rygge opp.

Enyaq, og mange andre elbiler, har bakhjulsdrift og er derfor bedre enn bare forhjulsdrift.

Helt så enkelt er det ikke. Grunn til at du får bedre feste med forhjulstrekk på en fossilbil når en rygger er jo at en fossilbil har mest masse foran (motoren). Mer masse på drivende hjul når de er bakerst = bedre feste.

Elbiler har mye mer jevnt fordelt masse, da hovedtyngden ligger i batteriet som er plassert mellom hjulakslene.
Nesten så enkelt er det, jo, da elbiler veier mer enn fossilbiler.
Glemmer du at bakhjulsdrevne biler, som har motoren foran, kom letter opp bakkene enn forhjulsdrevne når de alle kjørte fremover?

Det gjorde da slett ikke vår gamle 740  :laugh:
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

BubbaJoFet

Sitat fra: godarn på fredag 08. juli 2022, klokken 20:18
Har hatt med madammen og tittet på et par Enyaq'er nå. Tittet litt på ID4 samtidig, men synes plassen var større på Skodaen. Plass er en faktor for oss.

Madammen er også interessert i BYD bilen pga muligheten for 7 seter, men den er utenfor vårt budsjett mener jeg. Vi kan tåle 550k ca tipper jeg.

Får se om jeg får madammen på gli 😊
NIO ES8 Standard edition med batteri leie kommer inn på rundt 550k med vhjul og krok. Den får du levert passelig fort. Har luftfjæring, 4x4, batteribytte og komfort i særklasse, i tillegg til ett stort bagasjerom. Er dog en stor bil. Tar du dagens strømpriser i regnestykket, koster det minste batteriet ca 400 kroner i måneden når du har 200 kWh inkludert i leien. De kan du bruke hos Kople, Recharge, Ionity m.fl. (ikke MER)

Bigdrago

Kjøp en brukt eller ny som ikke er solgt fra forhandler. Fra nyttår blir det moms på det som overstiger 500k.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA