Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kraftigere fantombremsing

Startet av Murmik, tirsdag 05. juli 2022, klokken 11:35

« forrige - neste »

JorEl

ronnynilsen: -La oss si at du vil trene en AI til å gjenkjenne mennesker som sover. Du viser den da masse bilder av mennesker som sover (+ bilder av våkne selvsagt). I tester kan det etterpå se ut som dette har virket bra, men til slutt kan det hende du oppdager at du har trent algoritmen til å kjenne igjen puter....  :D
:+1: 

Bare så det er helt klart, så er jeg i mot både fantombrems og kollisjoner.  ;) I tillegg er jeg i mot produkter til 10-tusenvis av kroner, som ikke virker like bra som reklamen lovet ::)
Jeg har som sagt fikset det sånn, at TACC ikke brukes, men kun AP, og resultatet er akseptabelt inntil videre..(kanskje til Tesla setter inn en fet radar)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

OlaM

Jeg skulle gjerne brukt mer AP, men det funker ikke bra nok. Det er for mange feil i fartsgrense-dataene, jeg kan ikke kjøre som om det er en 60-sone i 80-sonen bare for at automatikken skal funke. (Leaf mode!) Og blir det litt svingete så styrer den ikke så veldig bra heller.

Men det er ikke verre enn at jeg bruker TACC ganske mye likevel. Foten er nær pedalene, klar til å gripe inn med brems eller gass, og så gir jeg litt føre-var-gass når det kommer en lastebil i mot. På motorveier eller andre veier med midtdeler er AP veldig bra og gir behagelige langturer.

En ting som gir en del fantombremsing virker å være at lave fartsgrenser eller skarpe svinger på veier ved siden av eller over den du kjører på "smitter over" på din vei. Så på veier som ligger for seg selv virker det å være mindre problemer, som igjen gir bedre opplevelse på langtur langs landeveien.
'21 3LR

Handyman

#32
Sitat fra: OlaM på onsdag 10. august 2022, klokken 10:32
... På motorveier eller andre veier med midtdeler er AP veldig bra og gir behagelige langturer.
Det er ikke så rart, siden det er slike veier den er designet for. Den er ikke designet til andre enklere veier. Likevel blir mange provosert over at den ikke håndterer det godt nok på veier hvor den strengt tatt ikke skal brukes.

Sitat fra: OlaM på onsdag 10. august 2022, klokken 10:32
En ting som gir en del fantombremsing virker å være at lave fartsgrenser eller skarpe svinger på veier ved siden av eller over den du kjører på "smitter over" på din vei. Så på veier som ligger for seg selv virker det å være mindre problemer, som igjen gir bedre opplevelse på langtur langs landeveien.
Enig, og slike tilfeller burde innebære liten risiko å fjerne. Jeg tror ikke slike har noe med AI eller eller NN å gjøre heller. Men igjen sikkert ikke prioritert fordi det oftest gjelder veier AP ikke er designet for.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sensorene har vært uforandret de siste 6-7 årene, og jeg tror (fremdeles) at den største feilkilden ligger i disse. Både i antall, plassering, og oppløsning. Nå leser jeg at HW4 vil få 13 kameraer, og ny radar, og med dette vil jeg tro at man kan vente en bedring. Men er ganske sikker på at det er utopi å tro at "gamle biler" får ta del i en slik oppgradering. For dyrt og tidskrevende.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Sitat fra: Handyman på onsdag 10. august 2022, klokken 10:45
Det er ikke så rart, siden det er slike veier den er designet for. Den er ikke designet til andre enklere veier. Likevel blir mange provosert over at den ikke håndterer det godt nok på veier hvor den strengt tatt ikke skal brukes.


Det samme gjelder for TACC da. Ingen motgående lastebiler å bli skremt av da så da funker den bedre. Men TACC er vel ikke bare ment å bruke på veier med midtdeler?
'21 3LR

JorEl

#35
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. august 2022, klokken 11:06
Sensorene har vært uforandret de siste 6-7 årene, og jeg tror (fremdeles) at den største feilkilden ligger i disse. Både i antall, plassering, og oppløsning. Nå leser jeg at HW4 vil få 13 kameraer, og ny radar, og med dette vil jeg tro at man kan vente en bedring. Men er ganske sikker på at det er utopi å tro at "gamle biler" får ta del i en slik oppgradering. For dyrt og tidskrevende.
HW4 og 13kamera + radar. Link? Edit(Nyere eller bedre enn den forrige du la ut? Takk for gammel link ;)
https://electrek.co/2022/06/08/tesla-files-use-new-radar-confused/

Tror du ikke dette kommer til  gamle FSDmodeller  :'( :'(
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Handyman

Sitat fra: OlaM på onsdag 10. august 2022, klokken 11:32
Sitat fra: Handyman på onsdag 10. august 2022, klokken 10:45
Det er ikke så rart, siden det er slike veier den er designet for. Den er ikke designet til andre enklere veier. Likevel blir mange provosert over at den ikke håndterer det godt nok på veier hvor den strengt tatt ikke skal brukes.


Det samme gjelder for TACC da. Ingen motgående lastebiler å bli skremt av da så da funker den bedre. Men TACC er vel ikke bare ment å bruke på veier med midtdeler?
Dette står i manualen: Aktiv Cruise Control er hovedsakelig ment for kjøring på tørre, strake veier, f.eks. motorveier.
Ellers også en masse advarsler og begrensninger mm.
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-50331432-B914-400D-B93D-556EAD66FD0B.html#:~:text=Aktiv%20Cruise%20Control%20er%20hovedsakelig%20ment%20for%20kj%C3%B8ring%20p%C3%A5%20t%C3%B8rre%2C%20strake%20veier%2C%20f.eks.%20motorveier.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sitat fra: JorEl på onsdag 10. august 2022, klokken 12:01
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. august 2022, klokken 11:06
Sensorene har vært uforandret de siste 6-7 årene, og jeg tror (fremdeles) at den største feilkilden ligger i disse. Både i antall, plassering, og oppløsning. Nå leser jeg at HW4 vil få 13 kameraer, og ny radar, og med dette vil jeg tro at man kan vente en bedring. Men er ganske sikker på at det er utopi å tro at "gamle biler" får ta del i en slik oppgradering. For dyrt og tidskrevende.
HW4 og 13kamera + radar. Link? Edit(Nyere eller bedre enn den forrige du la ut? Takk for gammel link ;)
https://electrek.co/2022/06/08/tesla-files-use-new-radar-confused/

Tror du ikke dette kommer til  gamle FSDmodeller  :'( :'(

Vet ikke hvilken link du refererer til. Om det kommer på gamle biler har jeg, som sagt over, ingen tro på.

Her er rykte om HW4:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Etternøler

Sitat fra: Handyman på onsdag 10. august 2022, klokken 10:45
Sitat fra: OlaM på onsdag 10. august 2022, klokken 10:32
... På motorveier eller andre veier med midtdeler er AP veldig bra og gir behagelige langturer.
Det er ikke så rart, siden det er slike veier den er designet for. Den er ikke designet til andre enklere veier. Likevel blir mange provosert over at den ikke håndterer det godt nok på veier hvor den strengt tatt ikke skal brukes.

Under prøvekjøring av Tesla Y opplevde jeg en håndfull tilfeller av fantombremsing på vei uten midtdeler(E16 Tesla Rud til Hønefoss), et par av disse var såpass kraftige at jeg hang i sikkerhetsselen. Det ene tilfellet var lav sol og lastebil i motgående felt, det andre var i et kryss med bil i motgående felt og en bil som sto stille fra høyre side i krysset(vikeplikt). Når jeg påpekte dette for selger var det nesten mangel på forståelse av problemet og ikke tilbakemelding om at Tesla sin cruisecontrol ikke er beregnet for denne type veier. Det var noe jeg måtte finne ut selv i etterkant.

Av en eller annen grunn var også bilen konfigurert slik at den holdt svært kort avstand til bilene foran, dette klarte jeg imidlertid å få endret, men det kan virke som det er mange tesla eiere som ikke vet hvordan det gjøres.
Cruisecontrol i en fossil bil fra Skoda jeg leide i sommer gav mye bedre opplevelse, ingen fantombremsing, fornuftig avstand, behagelig oppbremsning når forankjørende biler senket farten.

Mesteparten av min kjøring er på riksveier uten midtdeler. Manuell cruisecontrol som jeg har i dag gir mer avslappet kjøring enn Tesla. Hvis jeg ikke kan benytte cruisecontrol på en helt ny bil er det etter min mening flere steg tilbake.

Handyman

Sitat fra: Etternøler på fredag 12. august 2022, klokken 11:15
Sitat fra: Handyman på onsdag 10. august 2022, klokken 10:45
Sitat fra: OlaM på onsdag 10. august 2022, klokken 10:32
... På motorveier eller andre veier med midtdeler er AP veldig bra og gir behagelige langturer.
Det er ikke så rart, siden det er slike veier den er designet for. Den er ikke designet til andre enklere veier. Likevel blir mange provosert over at den ikke håndterer det godt nok på veier hvor den strengt tatt ikke skal brukes.

Under prøvekjøring av Tesla Y opplevde jeg en håndfull tilfeller av fantombremsing på vei uten midtdeler(E16 Tesla Rud til Hønefoss), et par av disse var såpass kraftige at jeg hang i sikkerhetsselen. Det ene tilfellet var lav sol og lastebil i motgående felt, det andre var i et kryss med bil i motgående felt og en bil som sto stille fra høyre side i krysset(vikeplikt). Når jeg påpekte dette for selger var det nesten mangel på forståelse av problemet og ikke tilbakemelding om at Tesla sin cruisecontrol ikke er beregnet for denne type veier. Det var noe jeg måtte finne ut selv i etterkant.

Av en eller annen grunn var også bilen konfigurert slik at den holdt svært kort avstand til bilene foran, dette klarte jeg imidlertid å få endret, men det kan virke som det er mange tesla eiere som ikke vet hvordan det gjøres.
Cruisecontrol i en fossil bil fra Skoda jeg leide i sommer gav mye bedre opplevelse, ingen fantombremsing, fornuftig avstand, behagelig oppbremsning når forankjørende biler senket farten.

Mesteparten av min kjøring er på riksveier uten midtdeler. Manuell cruisecontrol som jeg har i dag gir mer avslappet kjøring enn Tesla. Hvis jeg ikke kan benytte cruisecontrol på en helt ny bil er det etter min mening flere steg tilbake.
Hvis Forward Collision Warning er satt til "Early" blir bilen svært nervøs. Sett til Late eller skur helt av om du vil.
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_us/GUID-8EA7EF10-7D27-42AC-A31A-96BCE5BC0A85.html#:~:text=injury%20or%20death.-,Forward%20Collision%20Warning,-Model%203%20monitors
Om det fjerner de tilfellene du nevner vet jeg ikke, men jeg bruker "Late" og har bare hatt kraftig bremsing en gang på over 60k kjørte km.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Etternøler på fredag 12. august 2022, klokken 11:15
Sitat fra: Handyman på onsdag 10. august 2022, klokken 10:45
Sitat fra: OlaM på onsdag 10. august 2022, klokken 10:32
... På motorveier eller andre veier med midtdeler er AP veldig bra og gir behagelige langturer.
Det er ikke så rart, siden det er slike veier den er designet for. Den er ikke designet til andre enklere veier. Likevel blir mange provosert over at den ikke håndterer det godt nok på veier hvor den strengt tatt ikke skal brukes.

Under prøvekjøring av Tesla Y opplevde jeg en håndfull tilfeller av fantombremsing på vei uten midtdeler(E16 Tesla Rud til Hønefoss), et par av disse var såpass kraftige at jeg hang i sikkerhetsselen. Det ene tilfellet var lav sol og lastebil i motgående felt, det andre var i et kryss med bil i motgående felt og en bil som sto stille fra høyre side i krysset(vikeplikt). Når jeg påpekte dette for selger var det nesten mangel på forståelse av problemet og ikke tilbakemelding om at Tesla sin cruisecontrol ikke er beregnet for denne type veier. Det var noe jeg måtte finne ut selv i etterkant.

Av en eller annen grunn var også bilen konfigurert slik at den holdt svært kort avstand til bilene foran, dette klarte jeg imidlertid å få endret, men det kan virke som det er mange tesla eiere som ikke vet hvordan det gjøres.
Cruisecontrol i en fossil bil fra Skoda jeg leide i sommer gav mye bedre opplevelse, ingen fantombremsing, fornuftig avstand, behagelig oppbremsning når forankjørende biler senket farten.

Mesteparten av min kjøring er på riksveier uten midtdeler. Manuell cruisecontrol som jeg har i dag gir mer avslappet kjøring enn Tesla. Hvis jeg ikke kan benytte cruisecontrol på en helt ny bil er det etter min mening flere steg tilbake.

Jeg synes vanlig cruise-control fungerer greit på Tesla Y når jeg bruker scrollehjulet på rattet og setter avstanden på max (7?). Da holder den vel sånn ca akkurat 3 sekunder. Har aldri blitt komfortabel med Lane Assist (eller Autopilot som Tesla kaller det). Føler uansett at bilen ligger for langt fra høyrekanten. Det blir som om jeg konstant ønsker å kjøre forbi bilen som ligger foran, siden den søker såpass mot midten av veien. Mulig det funker bedre på endeløse motorveier, men da har en og problemet at den ofte tar feil av fartsgrensene (f.eks. i tunneler). Har slått meg til ro at bilen "ikke har autopilot", men cruise control bruker jeg ganske ofte.

Kanskje Tesla tenker at det er "viden kjent" at autopiloten er dritt, og at du dermed burde vite det (selv om det er et på tryne dårlig argument for ikke å beklage den dårlige funksjonaliteten på dårlige veier).
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Tror fortsatt ikke maks avstand (7) er noe særlig mer enn to sekunder. De gangene jeg har målt nøyaktig (video) har det ligget på to sek.
Min påstand er at de fleste tror de holder større avstand enn de i virkeligheten gjør.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ruslebiff

Sitat fra: Handyman på fredag 12. august 2022, klokken 14:30
Tror fortsatt ikke maks avstand (7) er noe særlig mer enn to sekunder. De gangene jeg har målt nøyaktig (video) har det ligget på to sek.
Min påstand er at de fleste tror de holder større avstand enn de i virkeligheten gjør.

Avstand 7 er alt for nærme til tider. Helt latterlig at de ikke har muligheten til å velge en lenger avstand. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor det skal være mulig (og lovlig) å velge ekstremt kort avstand til bilen foran.

geear

Syns avstanden er for dårlig justert i forhold til fart. 1 er altfor langt i saktegående kø, og med en gang man får litt fart er 1 altfor nært. Legger man den på 7 på motorvei for eksempel, så blir avstanden så lang at biler kjører forbi og legger seg mellom, så der er jeg mer på 4-5..

Men ja, 7 er bare litt over to sek i 60-70, og føles for meg som ganske lang avstand. Føler ikke at jeg ligger nærmere enn "folk flest", så jeg tror det er svært få som faktisk holder tre sekunders avstand. Og at de fleste ville blitt overrasket om de faktisk tok tiden, i stedet for å tro...

Handyman

Sitat fra: geear på fredag 12. august 2022, klokken 15:09
Syns avstanden er for dårlig justert i forhold til fart. 1 er altfor langt i saktegående kø, og med en gang man får litt fart er 1 altfor nært. Legger man den på 7 på motorvei for eksempel, så blir avstanden så lang at biler kjører forbi og legger seg mellom, så der er jeg mer på 4-5..

Men ja, 7 er bare litt over to sek i 60-70, og føles for meg som ganske lang avstand. Føler ikke at jeg ligger nærmere enn "folk flest", så jeg tror det er svært få som faktisk holder tre sekunders avstand. Og at de fleste ville blitt overrasket om de faktisk tok tiden, i stedet for å tro...
Enig i allt du skriver!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA