Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kraftigere fantombremsing

Startet av Murmik, tirsdag 05. juli 2022, klokken 11:35

« forrige - neste »

stefse

Hvis vi skal komme noen vei her må vi få mer informasjon ut av systemet. Det holder ikke med bare en default advarsel.
Det må komme opp hva som trigger fantombremsingene, hvilket system og hvordan bilen behandlet informasjonen.
Finnes det ikke en engineering mode man kan låse opp for å finne ut mer om dette?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Motorwatt

IMO: Helt umulig. (Tesla selv klarer det ikke).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

stefse

Spørsmålet er om de har prøvd nok, og kjørt de riktige veiene med de riktige folkene ombord.

Når det funker fint i Palo Alto og ellers i USA så tror jeg uansett ikke dette blir prioritert før det vises i tallene. En absolutt og offisiell fraråding (f.eks fra TOCN) om å ikke kjøpe noen funksjoner for selvstyring vil muligens bli lagt merke til, men ikke chatring og syting på Facebook.

En mer positiv vinkling kan muligens være en kronerulling for utvikling av Norsktilpasset Tesla-software med offisiell overrekking og det hele. Dette er også noe TOCN kan gjøre, f.eks ved å oppfordre til å gi til et slikt fond fremfor å betale for Tesla-software som uansett ikke kommer oss til gode.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

stefse

Hvordan kan vi klage i Norge? Finnes det noe lignende organ i EU?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Motorwatt

Som sagt så finnes det pr nå ingen løsning. Da hadde de gjort noe med det for lengst. Jeg tror at dette er et damoklessverd som henger over Tesla, og som ingen vet hva som skjer hvis det ikke blir løst. Som det står i artikkelen fra Electrek så lar Tesla den store og hvite stillhet senke seg over denne saken, og etter 6 år har de fremdeles ikke innrømmet at dette er et problem (bortsett fra det håpløse svaret fra EM som er referert over).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

stefse

Ved påkjørsel bakfra er det som regel bilen bak som sitter med ansvaret, uansett årsak. Dersom en selvstyrt Tesla kjørte på noe, ville saken blitt en annen. Så fra Tesla sitt ståsted er det tryggest å la fantombremsingen fortsette. At de ikke har løst problemet kan skyldes at de ikke har lagt nok vekt på det, noe den Elon-tweeten også antyder. Problemet er stort for oss brukere, men mindre for Tesla. Kun når problemet blir så stort at vi ikke kjøper bilen, vil det oppstå grunn til å gjøre noe. F.eks når selvstyring er påbudt i alle biler, og Tesla er den eneste som driver med fantombremsing.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Motorwatt

Tror nok Tesla snart (les: veldig snart) er nødt til å flagge. NHTSA (NATIONAL HIGHWAY TRAFFIC SAFETY ADMINISTRATION) er på saken, og de har makt til å kreve en "recall", og i ytterste konsekvens kjøreforbud/tilbakekalling av godkjenninger.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Elmo

Jeg kjørte T/R Asker Stavern idag med TM3 g sw 2022.20.8 og opplevde ikke en eneste fastombremsing
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Motorwatt

Sitat fra: Elmo på tirsdag 09. august 2022, klokken 19:27
Jeg kjørte T/R Asker Stavern idag med TM3 g sw 2022.20.8 og opplevde ikke en eneste fastombremsing

Litt spesielt at det faktisk er på sin plass å rapportere at noe fungerer som det skal 😃.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Moas

Fantombremsing på min tm3 skjer med korte intervaler, kanskje 100 til 1000 m. Stort sett bare småbremsing, men en sjelden gang full pakke og derpå traumatisering hos passasjerer.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

JorEl

#26
Sitat fra: stefse på tirsdag 26. juli 2022, klokken 22:19
Ved påkjørsel bakfra er det som regel bilen bak som sitter med ansvaret, uansett årsak...  Så fra Tesla sitt ståsted er det tryggest å la fantombremsingen fortsette...
Dette var en interessant innfallsvinkel. Tror du kan ha rett :+1:

Synes ellers det vil være merkelig, og skummelt, om Tesla ikke vet hva en fantombremsing kommer av. Dette bør Tesla kunne "lese av" en eller annen plass i SWsystemet sitt. "Greit nok" at Tesla ikke klarer å lage en SW-versjon uten fantombremsing..Men de må jo kunne finne ut hvor ting har gått galt i et hvert tilfelle i ettertid. Eller så famler de i blinde.. 8)

Selv kjører jeg kun med AP, siden her får jeg sjeldent fantombremsing. TACC bremser alt for ofte til at jeg gidder å utsette meg for dette trafikk-lotteriet. Etter en fantombrems, så har jeg først skyndtet meg å få oversikt over "den farlige situasjonen"..i de fleste situasjonene er det jo ingenting å være redd for. Så  det pleier å gå fra redsel til skam og flauhet. Der har jeg allerede litt tykkere hud, etter partytricksene med Smart Summon ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Lapskaus

Tror nok problemet er at om man luker vekk en eller annen årsak til fantombremsing, risikerer man at man også gjør at bilen ikke bremser for en reell fare. Bilen bremser jo fordi den tror det er en hindring i veien, selv om den tar feil. Synes det et bedre at den gjør det enn at den ikke oppfatter en reell fare og bare pløyer på. Så jeg skjønner at Tesla er veldig forsiktige med å utbedre dette.

ronnynilsen

Sitat fra: Lapskaus på onsdag 10. august 2022, klokken 00:56
Tror nok problemet er at om man luker vekk en eller annen årsak til fantombremsing, risikerer man at man også gjør at bilen ikke bremser for en reell fare. Bilen bremser jo fordi den tror det er en hindring i veien, selv om den tar feil. Synes det et bedre at den gjør det enn at den ikke oppfatter en reell fare og bare pløyer på. Så jeg skjønner at Tesla er veldig forsiktige med å utbedre dette.

Er bedre at bilen bremser en gang for mye enn en gang for lite ja.

Men det oppleves jo som irriterende at bilen bremser unødvendig, så for at Tesla skal kunne selge systemet over tid så må de jobbe mer med å redusere antall falske positive systemet generer (=fantombremsing).

Systemet er jo basert på at det er en AI algoritme som er trent med bilder av situasjoner som enten er OK eller brems. Slike systemer ser ikke på samme måte som oss, og noen ganger så blir algoritmen trent til noe annet enn man tror, og feilklassifiserer situasjonen.

La oss si at du vil trene en AI til å gjenkjenne mennesker som sover. Du viser den da masse bilder av mennesker som sover (+ bilder av våkne selvsagt). I tester kan det etterpå se ut som dette har virket bra, men til slutt kan det hende du oppdager at du har trent algoritmen til å kjenne igjen puter....  :D

Jeg opplever noe fantombremsing, men det varierer. Jeg kjøre en tur nordover på E6 mot Lillehammer fra Gardemoen en tidlig morgen, og hadde da mye fantombremsing når solen var lav. Men mye mindre i overskyet vær og i skumring med lysene på. Så systemet ser ut til å virke OK i flatt konstant lys der objekter enklere kan klassifiseres uten forstyrrende skygger. Så jeg mistenker at problemet er med treningsdata, de trenger mere trening med bilder med rare skygger. I Norge har vi mye solen lavt på himmelen mye større andel av dagen enn i mer sydlige strøk, så jeg tror systemet kanskje feilklassifiserer våre skygger oftere?

Løsningen i så fall er enda mer treningsdata, men det er noe som både tar lang tid og koster mye å få til.
Tesla model Y LR 2022

turfsurf

Sitat fra: Lapskaus på onsdag 10. august 2022, klokken 00:56
Tror nok problemet er at om man luker vekk en eller annen årsak til fantombremsing, risikerer man at man også gjør at bilen ikke bremser for en reell fare. Bilen bremser jo fordi den tror det er en hindring i veien, selv om den tar feil.
Dette er jo klassisk for diverse feilhåndtering. Problemet er at ved for mye av det så slutter folk å bruke funksjonen.

På samme hvis som at jeg slår av den påbudte funksjonen for varsel om uønsket filskifte hver gang jeg kjører en tur. Blir det samme med fartsbegrenser når det kommer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA