Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flippe en Y Performance

Startet av Aldrimer, mandag 04. juli 2022, klokken 20:05

« forrige - neste »

Aldrimer

Kjører selv Y Long Range der jeg ser bruktbilprisen har fått i været og dersom jeg hadde solgt min ett år gamle Y, så hadde jeg tjent 50-70K. Det er jo åpenbart et umettelig behov for Y i Norge.

Jeg lar meg friste av å kjøpe en Y Performance for å flippe den på finn.no med litt fortjeneste, i og med at risikoen er svært lav da eneste tapet vil være depositumet. Først stod det at levering ville skje medio november til januar, perfekt med tanke på at merverdiavgift blir innført fra nyttår.

Bilen har nå forventet levering i slutten av september og det er vel en hel bråte som tenker som meg, så Finn blir vel overlesset av Y Performance i den perioden.

Hvor dumt er det egentlig å forsøke å flippe? Jeg er vel egentlig ute etter argumenter som tilsier at dette er en dårlig ide og at det er like greit å kansellere reservasjonen.

ndrsone

Har vurdert det samme. Den eneste store risikoen jeg ser, selv om den er liten - Hvis bruktbilmarkedet dumpes perioden hvor du tar i mot bil og før du selger den så risikerer du et større tap.

geear

Kan ikke forstå helt at man skal kunne flippe en P i høst, med fortjeneste, med mindre det kommer en prisøkning. Greit at momsen kommer, men det er kun småpenger på en P, så hvorfor skulle det være så umettelig marked for P i Norge?

Tin

Tipper prisen på performance skal opp ca30k. I tillegg kommer mva. Blir lett å flippe da. Men hvis så ikke skjer innen du tar ut bilen og markedet på finn har stoppet litt opp så er det bare å avbestille hvis du ikke har trua.

ØysteinBuddy

#4
Er det rart vi som venter på bil vi faktisk skal ha må vente lenge....
Ligger vel ca 70 flippere på Finn nå!
X-div buddy
X-2xthink city
X-2014 Nissan Leaf Tekna
X-2015 Nissan Leaf Tekna
X-Tesla Model 3 LR 2021
X-VW id4 Pro
Nå-Model Y Performance

kathri1e

Sitat fra: ØysteinBuddy på torsdag 07. juli 2022, klokken 10:36
Er det rart vi som venter på bil vi faktisk skal ha må vente lenge....
Ligger vel ca 70 flippere på Finn nå!

Ja, synes og dette er frustrerende for oss som faktisk vil beholde bilen.. Har følgt med på finn siste ukene, og det blir i gjennomsnitt lagt ut 10 biler til dagen som er "akkurat hentet ut fra leveringssted"..

Blir prinsipp for meg og ikke kjøpe på finn.no..

Contango

Det har vært noen perioder før der bruktpriser har gått over nypriser. Og hver gang kommer det moralprekener i ett eller flere av forumene her fra de som mener seg berettiget til bilene de selv kunne bestilt på et tidligere tidspunkt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

tornaldo

Flipper gjerne en bil eller to selv, for meg er det en investering på lik linje med andre ting man kjøper og selger for å tjene penger. Men skjønner det er flere her som gjerne selger aksjene sine til kostpris til nestemann, for å være grei...  :D

Nå er det mange som velger å forsøke seg med et salg, siden det er potensiale for å tjene mange titusener. Vil tro mange av "flipperne" ikke hadde lagt ut bilen sin for salg, men i stede tatt den i bruk selv, om det ikke var mye penger å tjene. Så det legges kunstig mange nye biler ut for salg nå, nettopp fordi det er et marked.

At man hadde fått bilen noe særlig tidligere om det ikke var for "flipperne", har jeg veldig liten tro på. Det er en veldig liten andel av totalsalget som legges ut.

Forøvrig løpet man jo en risiko når man bestiller, betaler 5-600000 kr ut av egen lomme, og gambler på fortjeneste. I tillegg prosessen med å hente ut bil, klargjøre den, ut på Finn, svare på masse usakelige spørsmål og meninger om prisen etc. Så litt må man ha for at nestemann kan hente ut en bil på dagen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Contango

Erfaringen min er at det ikke er mange som vil selge sine aksjer til kostpris men gjerne ser at du gjør det. Hadde akkurat den debatten i Kona forumet da vi solgte en sånn en mens det var som hetest med de bilene. Var mye kreativ moralisme om hvorfor bruktbiler ikke burde selges til mer enn nybilpris.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

arthur

Sitat fra: Contango på torsdag 07. juli 2022, klokken 21:08
Hadde akkurat den debatten i Kona forumet da vi solgte en sånn en mens det var som hetest med de bilene. Var mye kreativ moralisme om hvorfor bruktbiler ikke burde selges til mer enn nybilpris.

Har selv flippet både en Kona og en Niro, den første egentlig helt utilsiktet da det ikke falt meg inn da den ble bestilt lenge før levering at det ville være mulig, men 100' i rask fortjeneste ble for fristende. Bilen ble sågar solgt til en forhandler som solgte den videre med fortjeneste.
Går nå med tanker om å selge huset og flytte i leilighet og tanken på å selge huset til hva vi betalte for 20 år siden har ikke slått meg som selvfølgelig.

Var ellers innom BOS idag for å se på/snakke om en EV6, men 6-8 måneders forventet leveringstid, et år for GT-utgaven og med en klausul om å måtte akseptere opptil 8% prisøkning er uten interesse. De fortalte forøvrig at det var en del gjengangere hos dem som åpenbart hadde gjort det nærmest til et yrke å flippe elbiler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


ØysteinBuddy

Sitat fra: Panda4u på torsdag 07. juli 2022, klokken 22:02
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=264431168

Er i hvert fall noen som drømmer

Blir den solgt for den prisen så sender jeg selger en blomst!!
Tror jaggu han skal få en konfekt også 🤣
X-div buddy
X-2xthink city
X-2014 Nissan Leaf Tekna
X-2015 Nissan Leaf Tekna
X-Tesla Model 3 LR 2021
X-VW id4 Pro
Nå-Model Y Performance

ØysteinBuddy

Jeg forstår såklart at noen vil tjene seg en rask månedslønn eller to på ett
enkelt salg, jeg er jo ikke dum.

Solgte selv akkurat Model 3'n min og har aldri hatt en bil med
så lavt verditap, 2 år, 42000 km og tapte 14000 kontra nypris.

Så all heder og ære til de som sjanser på dette, men
jeg vil bare ha min nye MYP 😅
X-div buddy
X-2xthink city
X-2014 Nissan Leaf Tekna
X-2015 Nissan Leaf Tekna
X-Tesla Model 3 LR 2021
X-VW id4 Pro
Nå-Model Y Performance

Lucaria

Ingen bryr seg om noen få tjener litt penger her eller der det er ikke det som er problemet.

Det kan absolutt vare slik at det ikke hade vart noen forskjell i leveringstid på Model Y nå, med eller uten flippere. Men hvis vi ser på scalping som det igentlig heter, så er det ganska klart at det påvirker sluttbrukere, se på PS5 og grafikkort de seneste 2 åren.

Hvis man tjener penger på å scalpe biler så kan biler også havne i samme situasjon dvs at normala folk ikke får tak i biler annet en til de som scalperne har "justert til markedspris" som de så fint kaller det. Hvis vi havner der så mener jeg personlig at det er en dårligre situasjon for folk flest.

Contango

Sitat fra: Lucaria på fredag 08. juli 2022, klokken 10:37
Hvis man tjener penger på å scalpe biler så kan biler også havne i samme situasjon dvs at normala folk ikke får tak i biler annet en til de som scalperne har "justert til markedspris" som de så fint kaller det. Hvis vi havner der så mener jeg personlig at det er en dårligre situasjon for folk flest.
Forklar denne, er du grei. Både du og jeg kan bestille bil fra Tesla (og Polestar, VW, etc etc etc) i dag om vi vil. Hva slags mareritt iscenesatt av Finn-selgere er det du projiserer frem som skal gjøre at vi mister den muligheten?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA