Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: 3.parts garantier på elbilen - erfaringer og meninger  (Lest 336 ganger)

goggo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1505
    • Vis profil
3.parts garantier på elbilen - erfaringer og meninger
« på: Lørdag 02. Juli 2022, klokken 10:27 »
Jeg håper med denne tråden å samle erfaringer folk har med 3.parts garantier, altså garantier som kjøpes etter at fabrikkgarantien er utløpt eller garantier som tilbys i forbindelse med import av elbiler utenom de offisielle distributørene.

Jeg er litt usikker på hvor denne tråden hører hjemme, men prøver meg her under Elbil og Økonomi.

Denne saken jeg skal fortelle om her handler om forhandler Bil I Nord og  GOSafe Electric bruktbilgaranti fra FRAGUS (som tidligere het Norsk Bilgaranti AS)
https://bilinord.no/brukt/trygt-kjop/
https://fragus.com/no/nyheter/elbilen-ruller-videre-det-gjor-ogsa-var-elbilgaranti/

Jeg kjøpte altså en TWIZY fra Bil I Nord i Bodø på ettervinteren. Jeg kjøpte den usett, da de kunne gi en pris levert Drammen og da de inkluderte hele 2 års bruktbilgaranti på Twizyen.
Jeg regnet ærlig talt ikke med at den garantien var mye verdt, men tenkte at det var vel bedre enn ingenting :)

Etter ca 2500 km kjørt med Twizyen fikk jeg på tirsdag morgen denne uka lys i service lampa under lading og jeg merket meg at vifta på laderen ikke gikk slik den bruker å gjøre.
Jeg kontaktet FRAGUS og spurte hva jeg skulle gjøre, og de sa at jeg kunne bruke Motor Forum som er nærmeste Renault forhandler for diagnose.
Jeg leverte bilen der, og neste dag fikk jeg vite at ombordladeren var defekt og måtte byttes. Det var også en annen mindre feil (bryteren til nødblinkeren) som jeg hadde tenkt å ta på egen kappe. Men Motor Forum valgte å sende forespørsel på både ombordlader og nødblinker til FRAGUS og de bekreftet neste dag at de ville dekke alle kostnadene og at det bare var for Motor Forum å sette i gang reparasjonen.

I går (fredag - altså 3 dager etter at jeg oppdaget feilen) fikk jeg bilen tilbake ferdig reparert for ca 25000,- kr men til null kostnad for min egen del bortsett fra 48 kr til bussbilletter for å levere/hente Twizyen...

Konklusjon: Jeg har aldri i mitt lange liv (nærmere 70 år og utallige biler) blitt så positivt overrasket over leverandører i bilbransjen (Bil I Nord, FRAGUS og Motor Forum) som etter denne historien.

Hvis jeg noen gang igjen skal kjøpe brukt elbil så vil jeg definitivt vurdere å kjøpe fra Bil I Nord eller andre forhandlere som tilbyr 24 måneder / 200000 km FRAGUS garanti.

mvh
HUgo

  [ You are not allowed to view attachments ]  
  [ You are not allowed to view attachments ]  

Bor nær Kristiansand
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Hyundai Ioniq (38KWh) og Renault Twizy (6KWh)
Hjemmelader med portabel ladestasjon på 16A CEE.
NAF medlem, hurtiglader der det er billigst.