Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2019 Ioniq (28) vs 2020 Soul (39)

Startet av Pallen, torsdag 30. juni 2022, klokken 13:10

« forrige - neste »

Pallen

Hei, leter etter en elbbil rundt 200k evt litt over og har landet på to  biler.
En 2018/2019 Ioniq 28kwh eller en 2019/2020 Soul (39kwh). Kikket på 2020 Ioniq au, men de har steget  så veldig i pris i det siste... Hva er erfaringen til dere  som har eller har hatt disse bilene? Vet Ioniq har lavere forbruk, raskere hurtiglading, men har kan heller ikke ha takboks som Soulen kan. Større areal i bagasjerommet på Ioniqen, men mye høyere på Soulen. Har såvidt testet begge bilene, men ikke nok til å få erfaring med  de. Bilen kommer i hovedsak til å bli ladet hjemme og vil normalt sett bli brukt på turer opp til 10-12 mil i ett strekk (til jobb, hytta osv). Fikk ikke sjekket bredden i baksetet så godt på Soulen, men synes bredden i baksete på Ioniqen var overraskene bra. Hvordan er Soulen i forhold. Har tre barn på 4,7 og 14år, så bredden i baksete er ganske viktig :) Kia`en  har jo 7år garanti  mot 5år på Hyundai
Fordeler og bakdeler m bilene mhp lys, servicekostnader, service intervall, kjente  feil osv... på forhånd takk :)

egleh

har ikke esoul selv men har prøvd den noen dager. bredden baksetet er ok for tre barn, har to tenåringer og en på 10, bredde målt til 139 ca i skulderhøyde (peugeot 5008 har feks 143). vi kunne i teorien klart oss med en esoul og takboks. med feks høye ryggsekker stående bak, og lette klær i boksen ville bagasjevolumet vært nær 5008, men nyttelasten er dessverre for liten til at dette er mulig, da vi veier rett over 300kg og tenåringer vokser... bakkeklaringen var også dårlig med mye last, batteriet hang faretruende langt ned på midten under bilen.

HouseGlover

Litt morsomt å tenke på at jeg for over ett år siden kjøpte en brukt IONIQ electric til 130K og den er fortsatt under nybilgaranti.

Jeg har ingen erfaring med Soul, men IONIQ har fått et nytt liv nå som Tesla har åpnet det meste av sine ladestasjoner. IONIQ har ladeluke på samme sted som Tesla noe som gjør at det er enkelt å lade på Tesla sine ladere. Tipper at det samme kan du ikke gjør med Soul.

RJK

e-Soul har lader i front, så man må rygge inn/stå motsatt vei, og gjerne får snuten noe vridd inn mot stolpen, da ladeporten ikke er sentrert og luka åpner feil vei. Samme med Kona og e-Niro. Men det går.

Eldre Soul Electric har ChaDeMo, og kan ikke lade mot noen av Tesla sine ladere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA