Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladervirvar.

Startet av leaf17, tirsdag 28. juni 2022, klokken 11:34

« forrige - neste »

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Sitat fra: Klykken på mandag 26. september 2022, klokken 11:03
https://www.tv2.no/broom/ny-eu-regel-endrer-lading-av-elbil-ogsa-i-norge/15137285/

Da kanskje det blir enklere. :)
Jupp, gode nyheter. Men skulle gjerne sett at de skrev noe om betaling med bankkort og kredittkort-krav som innføres samtidig.

Det er ikke grunnlag for å vente med et påbud pga mange gamle ladere som ikke har slikt, for jo lengre man venter, dess flere må etterinnstalleres.

Dess raskere kravet kommer, dess færre må oppgraderes, og kan lettere tas når man går fra 50 til 150 eller 350 kW effekt, og utstyret likevel må byttes.

Samme når de 150-200 kW-laderne uten kortleser/terminal må oppgraderes til minst 350 kW effekt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

Sitat fra: RJK på mandag 26. september 2022, klokken 11:11
Sitat fra: Klykken på mandag 26. september 2022, klokken 11:03
https://www.tv2.no/broom/ny-eu-regel-endrer-lading-av-elbil-ogsa-i-norge/15137285/

Da kanskje det blir enklere. :)
Jupp, gode nyheter. Men skulle gjerne sett at de skrev noe om betaling med bankkort og kredittkort-krav som innføres samtidig.

Det er ikke grunnlag for å vente med et påbud pga mange gamle ladere som ikke har slikt, for jo lengre man venter, dess flere må etterinnstalleres.

Dess raskere kravet kommer, dess færre må oppgraderes, og kan lettere tas når man går fra 50 til 150 eller 350 kW effekt, og utstyret likevel må byttes.

Samme når de 150-200 kW-laderne uten kortleser/terminal må oppgraderes til minst 350 kW effekt.

"EU kommer mest sannsynlig også til å vedta at bankkort også blir et pliktig betalingsmiddel på alle hurtigladestasjoner." står det i artikkelen.
Men ja, ikke direkte vedtatt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Joda, så det. Men som sagt, det var vagt og ikke opp og avgjort, så og si. Håper det kommer med i avgjørelsen. Det er ingen grunn til å utelate det, i mine øyne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rollep

Det er jo bra hvis man kun vil trenge en app eller et kort/brikke til å starte ladere over hele Europa.

Regner med at det blir "drop-in" pris, så må man vel fremdeles bruke et hav av apper og brikker for få en bedre pris?

Klykken

Vi får se.
Er jo på samme vis nå hos de forskjellige drivstoffkjedene (Uno X, Circle K, Esso etc).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Det er jo over 4 år til reglene trer i kraft (2027). Det er utrolig lenge til. Innen den tid bør vel bilprodusentene ha klart å gjøre sånn som Tesla har gjort siden 2013 - at kunden bare plugger i, og lading starter.

Bra de har disse reglene sånn at en får penslet de inn på rett vei...men at alle skal kunne bruke "favortitt-appen", som det sto i artikkelen minnet meg om en Lunch-episode på TV hvor en fyr hadde solgt integrasjon mot et helt annet system, hvor det ikke gikk an....og alle måtte overtale selgeren om at det går ikke... Får håpe favoritt-appen takler formatet det standardiseres mot :-)
Tesla Model Y                         2021-

JorgenM

Positiv nyhet :+1:

Apper er en ting, men at de får bankkort-støtte vil være superviktig for å få folk flest over på elbil :+1: :+1: :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Electric cars in Norway


Torb

Er ikke alt dette litt gammeldags og overflødig når det etter hvert rulles ut plug and charge?
Mercedes EQA 350 4Matic

turfsurf

Sitat fra: Torb på mandag 26. september 2022, klokken 21:35
Er ikke alt dette litt gammeldags og overflødig når det etter hvert rulles ut plug and charge?
Vel, det er mange biler som ikke støtter plug&charge, og som aldri kommer til å gjøre det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

I Sverige vil det være påbudt med kortleser ved elbillading i løpet av dette året:

Fra TU i sommer: "Svenske ladeoperatører har blitt enige om at de skal tilby kortbetaling på sine ladestasjoner, skriver Allt om elbil.

Avtalen innebærer at det innen utgangen av året skal bli mulig å betale med kort på ladere som leverer fra 50 kilowatt, enten direkte på stasjonen med en kortleser eller ved å skanne en QR-kode som tar kunden til en nettside hvor de kan legge inn betalingsopplysninger".

Så dette er kun vanskelig for ladeoperatørene om ikke viljen er til stede!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 27. september 2022, klokken 00:02
I Sverige vil det være påbudt med kortleser ved elbillading i løpet av dette året:

Fra TU i sommer: "Svenske ladeoperatører har blitt enige om at de skal tilby kortbetaling på sine ladestasjoner, skriver Allt om elbil.

Avtalen innebærer at det innen utgangen av året skal bli mulig å betale med kort på ladere som leverer fra 50 kilowatt, enten direkte på stasjonen med en kortleser eller ved å skanne en QR-kode som tar kunden til en nettside hvor de kan legge inn betalingsopplysninger".

Så dette er kun vanskelig for ladeoperatørene om ikke viljen er til stede!

Nice Sweden👍

Klykken

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 27. september 2022, klokken 00:02
Avtalen innebærer at det innen utgangen av året skal bli mulig å betale med kort på ladere som leverer fra 50 kilowatt, enten direkte på stasjonen med en kortleser eller ved å skanne en QR-kode som tar kunden til en nettside hvor de kan legge inn betalingsopplysninger".

Så dette er kun vanskelig for ladeoperatørene om ikke viljen er til stede!
Tilsvarende har den nyeste operatøren i Namsos fått til også. Mulighet til å få en avtale med brikke/app eller scanne en QR-kode på skjermen som lar alle med bankkort betale, uavhengig av nasjonalitet. Et steg i riktig retning det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA