Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladervirvar.

Startet av leaf17, tirsdag 28. juni 2022, klokken 11:34

« forrige - neste »

leaf17

Ja, akkurat sånn ser jeg det også, Klykken. Jeg har registrert meg hos en to tre leverandører, men etter hvert har det dukka opp maaange nye. Å registrere seg hos alle går ikke, altfor dumt og komplisert å holde styr på. Det må komme en standardisering.

Ikke så stort problem for meg personlig, jeg lader i det daglige for det meste fra egen ladeboks. Men problemet er jo der like fullt. Møtte virkeligheten på en lengre tur i sommer, og var ikke aleine om å ha sterke meninger om dette virvaret. Det er flere ting som må plass.

Dette gjelder lading, men i en større sammenheng gjelder det elbilens plass og effektivitet i en større transportsammenheng i samfunnet. Jeg begriper ikke at dette rotet bare får fortsette med stadig nye deltakere. Dette er et område det opplagt er penger å tjene. Det trengs system og orden, kanskje offentlig overoppsyn med kontroller og godkjenning.
Nissan Leaf 2017 30kwt
Oslo

Moggen

#31
Politikerne er redde for å skape "trøbbel" for en grønn teknologibransje.
Og så har vi en del elbilfanatiker av den gamle skolen som er nyttige idioter her og forsvarer galskapen.
Har man kjørt Leaf til Gibraltar på 6 uker, så er jo det å registrere sine bankkort hos 37 operatører årlig en smal sak. For jo mer man offrer på det grønne altar, jo bedre menneske er man.
Ja her burde Norge eller EU komme på banen og kreve sikre og universelle betalløsinger.
Den globaliserte lekehelikopterbransjen har fantasisk erfaring og kompetense som våre bittesmå oppstartsbedrifter som Ionity og Recharge kunde få inn sårt trengt hjelp fra. Alternativt må man bare gi dem en ordentlig spark i baken, med lagkrav. Litt avhengig på hvor naiv man er.

Vaduz

Haha herlig, «lekehelikopterbransjen» er fantastisk gode på dette, 40kr for 4 minutter, ca samme pris som lading i dagens marked;) Har aldri opplevd at en av de små gule boksene ikke fungerer!

Men det er som du sier, enkelte elbileiere som kjørte buddy i motvind i '08 sørger jo nesten over at bilene er blitt så bra og så vanlige:)

Glan

De har kortterminaler på alle Electrify America stasjoner og det fungerer fint selv for utlendinger. Så det går fint ann om de vill.

elektro

Sitat fra: Merce på fredag 01. juli 2022, klokken 18:00
Hva er argumentet (for kunden) at man ikke skal kunne fylle strøm like enkelt som å fylle bensin eller diesel når det kommer til betaling?

Apper, brikker etc er noe herk. Betaling med kort og tlf evt Vipps burde bli et krav!

Vipps er problematisk for folk uten norsk bankkonto. En RFID brikke fra bilprodusenten din, som fungerer hos alle operatører i Norge (unntatt CK og Tesla) og 3-400.000 steder i Europa, uten at du behøver å ha noe kundeforhold til dem. Det er genialt. Og det er virkeligheten hvis du kjøper en Audi i dag. Tipper de ligger på rundt 80% dekning. BMW, Mercedes mf. har vel noe tilsvarende.

En liten lov om at alle må tilby slik roaming er alt som skal til, så slipper vi å bygge om utallige ladere med bankterminal og drifte disse i årene som kommer. Dessuten fungerer brikkene på AC stolper.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vaduz

Hvorfor kan ikke rfid brikke være på tlf og knyttet til feks Apple pay? Hvorfor må det være en liten brikke i en tid ingen går rundt med lommebok og knapt nok nøkler. Litt gammeldags.

hELgenen

#36
Sitat fra: Vaduz på fredag 12. august 2022, klokken 07:52
Hvorfor kan ikke rfid brikke være på tlf og knyttet til feks Apple pay? Hvorfor må det være en liten brikke i en tid ingen går rundt med lommebok og knapt nok nøkler. Litt gammeldags.

Den skal man jo i prinsippet få til så fremt operatøren av laderen tillater det.
Ser f.eks her :

https://techshift.net/can-i-use-my-phone-as-rfid-card/

Edit :

Jeg har ikke forsøkt å finne min mobil sin RFID og så registrere den hos noen operatører ennå - men det burde vel være mulig?

Ble usikker her da NFC og vanlig RFID visstnok er to ulike tekniske implementasjoner.....


jlan

#37
Sitat fra: hELgenen på fredag 12. august 2022, klokken 08:28
Ble usikker her da NFC og vanlig RFID visstnok er to ulike tekniske implementasjoner.....
Det er litt forskjellig ja. Hvis en detekterer en mobil med en annen, f.eks. med NFC Tools, så vil en få respons, men RFID nummeret endrer seg fortløpende. Så det kreves en alternativ måte å identifisere telefonen på.

Inntil videre er det kanskje enklere  å feste en RFID brikke på telefonen (så langt unna NFC antennen som mulig).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rollep

#38
Sitat fra: Glan på torsdag 11. august 2022, klokken 15:04
De har kortterminaler på alle Electrify America stasjoner og det fungerer fint selv for utlendinger. Så det går fint ann om de vill.
Q8 har også kortterminaler på sine lynladere. Ser ut som de har kommet godt i gang med utbygging i Danmark – 7 stasjoner med totalt 38 ladere så langt.

https://www.q8.dk/paa-stationen/ladestationer/

Fant av en tilfeldighet stasjonen i Aalborg når jeg var på resultatløs leting etter en ledig Clever lader

Prisen var ikke avskrekkende for Danmark og være. DKK 4,99/kWt (ca. NOK 6,50) er faktisk billigere enn Fortum og omtrent samme som Mer og Eviny i Norge.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

RJK

4,99 DKK = 6,59 etter Google, og a har ingen grabbet innpå vekslingskursen, så det blir i praksis høyere.


Eveny ligger på 6,39 i oversikten til elbilforeningen, og er altså billigere:

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Kople (blitt del av Fortum nå?) koster 6,40 når jeg sjekker i appen på 180 kW-ladere på Filipstad i Oslo (kommer opp som BYM Filipstad - Posten), men ser og 5,90 på 125 kW-ladere i Nannestad sentrum. Begge deler billigere, om enn ikke med mye, enn prisen i DKK. 5,90 er forøvrig hurtigladeprisen, så positivt at 125 kW oppfattes som hurtiglading istedet for lynlading.

Fortum kommer opp med 7,30 både ved Skøyen og en annen i det området, direkte i Fortum-appen. Så for denne stemmer det at prisen i Danmark blir billigere.

Da er det altså bare Circle K og Ionity Drop-in som og går over prisen i Danmark, de andre ligger i samme leiet, og Ishavsveien er nå Norges billigste kjede, men er litt langt å nå for oss på Østlandet. ;)


Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: RJK på søndag 14. august 2022, klokken 17:17
4,99 DKK = 6,59 etter Google, og a har ingen grabbet innpå vekslingskursen, så det blir i praksis høyere.


Eveny ligger på 6,39 i oversikten til elbilforeningen, og er altså billigere:

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Kople (blitt del av Fortum nå?) koster 6,40 når jeg sjekker i appen på 180 kW-ladere på Filipstad i Oslo (kommer opp som BYM Filipstad - Posten), men ser og 5,90 på 125 kW-ladere i Nannestad sentrum. Begge deler billigere, om enn ikke med mye, enn prisen i DKK. 5,90 er forøvrig hurtigladeprisen, så positivt at 125 kW oppfattes som hurtiglading istedet for lynlading.

Fortum kommer opp med 7,30 både ved Skøyen og en annen i det området, direkte i Fortum-appen. Så for denne stemmer det at prisen i Danmark blir billigere.

Da er det altså bare Circle K og Ionity Drop-in som og går over prisen i Danmark, de andre ligger i samme leiet, og Ishavsveien er nå Norges billigste kjede, men er litt langt å nå for oss på Østlandet. ;)
Sedvanlig flisespikkeri🤣

Det jeg ville frem til var at ladeprisen i Danmark er langt fra like avskrekkende nå som de norske operatørene har skrudd opp prisene.

At Q8 i forskjell til Clever faktisk er i gang med å bygge ut brukbare ladestasjoner med 6 lynladere på hver, ser jeg som meget positivt. At man kan bruke kortterminal er også veldig bra, i mitt tilfelle sparte jeg masse tid på det.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

RJK

Sitat fra: Rollep på søndag 14. august 2022, klokken 18:16
Sitat fra: RJK på søndag 14. august 2022, klokken 17:17
4,99 DKK = 6,59 etter Google, og a har ingen grabbet innpå vekslingskursen, så det blir i praksis høyere.


Eveny ligger på 6,39 i oversikten til elbilforeningen, og er altså billigere:

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Kople (blitt del av Fortum nå?) koster 6,40 når jeg sjekker i appen på 180 kW-ladere på Filipstad i Oslo (kommer opp som BYM Filipstad - Posten), men ser og 5,90 på 125 kW-ladere i Nannestad sentrum. Begge deler billigere, om enn ikke med mye, enn prisen i DKK. 5,90 er forøvrig hurtigladeprisen, så positivt at 125 kW oppfattes som hurtiglading istedet for lynlading.

Fortum kommer opp med 7,30 både ved Skøyen og en annen i det området, direkte i Fortum-appen. Så for denne stemmer det at prisen i Danmark blir billigere.

Da er det altså bare Circle K og Ionity Drop-in som og går over prisen i Danmark, de andre ligger i samme leiet, og Ishavsveien er nå Norges billigste kjede, men er litt langt å nå for oss på Østlandet. ;)
Sedvanlig flisespikkeri🤣

Det jeg ville frem til var at ladeprisen i Danmark er langt fra like avskrekkende nå som de norske operatørene har skrudd opp prisene.

At Q8 i forskjell til Clever faktisk er i gang med å bygge ut brukbare ladestasjoner med 6 lynladere på hver, ser jeg som meget positivt. At man kan bruke kortterminal er også veldig bra, i mitt tilfelle sparte jeg masse tid på det.
Ja, det var flisespikking fra meg. Thats the laguage i'm spikking...! :D

Ja, Danmark har jo vanligvis vært dyrt om man ikke har hatt Ionity-pakke å støtte seg på. Så helt klart positivt at de ikke er dyrere lengre, selv om årsaken ikke er like mye å rope hurra for...

Og ja, det med betaling med visa-kort eller tilsvarende, er et veldig langt steg fremover. Er bare å fortsette å rope opp om dette, så kommer det nok til slutt, om ikke man kan bli enige i kranglingen som stopper plug'n-Charge-løsninger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

#42
Sitat fra: Vaduz på fredag 12. august 2022, klokken 07:52
Hvorfor kan ikke rfid brikke være på tlf og knyttet til feks Apple pay? Hvorfor må det være en liten brikke i en tid ingen går rundt med lommebok og knapt nok nøkler. Litt gammeldags.

Norges største bank støtter ikke Apple Pay..

Tror nok de fleste fremdeles har en form for lommebok/kortholder. Mulig det er gammeldags, men den går i alle fall ikke tom for strøm. ;D Et RFID- kort eller brikke veier også bare et par gram og tåler vann.

Er tips er å ha RFID- kortet eller brikken i hanskerommet. Bilen har man jo som regel med seg når man skal lade.. I fremtiden er det jo bilen som er selve identifikatoren.

Lading vha. QR-kode eller app er mer som en nødløsning å regne. Men, det er kjekt f.eks. dersom man f.eks. ønsker å starte AC lading som har stoppet pga. at ladegrensen er nådd, uten å gå ut av hotellrommet på morgenkvisten.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Rævedilter

Bankkort er vel det einaste universelle som fungerer både her og i utlandet.
RFID, app, QR, vipps, applePay etc. er langt i fra universelt og det er mange eldre som ikkje bruker noko av dette.


eisa01

Apple Pay er universelt og fungerer overalt, for det er ikke noe mer enn NFC-betaling som bankkort

I likhet med Garmin Pay osv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA