Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladervirvar.

Startet av leaf17, tirsdag 28. juni 2022, klokken 11:34

« forrige - neste »

leaf17

Elbilens plass i dagens samfunn er selvsagt. Men brukerne har det ikke alltid like lett. Hurtiglading har hittil vist seg å være problematisk og bidrar opplagt til skepsis for dem som ønsker overgang til elbil.

Rekkevidde og lading henger sammen. Batteriteknologien er i rask utvikling, men mulighetene for enkel hurtiglading er det ikke. Med så mange strømleverandører, alle med forskjellige opplegg, forskjellige framgangsmåter ved lading, forskjellige vinduer og skannesoner på laderne sine, ofte dårlig merka, ladestolper med to kabler der bare én kan brukes om gangen, ladere som ikke virker, osv. Mye ugreit. Men nesten verst av alt, synes jeg: Forskjellige måter å betale på.

Med Elbilforeningens svarte og blå brikker og NAFs gule trodde jeg verden var i orden. Riktignok står det skrevet, at brukeren må registrere seg hos strømleverandørene før brikkene kan brukes. At det gjelder betaling, skjønner vi. Men på en kjøretur fra A til B er det ikke godt å vite hvor lading kan trengs og hvilken leverandør som da kunne være tilgjengelig. Registrering hos alle kjente leverandører ville være beroligende, men er ganske sikkert uaktuelt for de fleste. Stort sett ordner det seg vel å være registrert hos noen. Men hvem?

Det store spørsmålet for meg: Hvorfor er ikke betaling med vanlig norsk bankkort, Visa eller Masterkort innført som standard?  Er det et spørsmål om kostnader?

Så å si alt annet kan betales med bankkort, til og med bensin og diesel. Men altså ikke drivstoff til elbilen. For meg er det helt uforståelig, at det er tillatt å etablere hurtigladere uten kortterminal. Det hadde vært utrolig mye bedre for mange av oss om vi bare kunne kjøre i vei, lade der det måtte være nødvendig og betale der og da. Akkurat som vi var vant til før.

Blant elbilbrukerne er det mange kunnskapsrike og handlekraftige folk. Er det ikke noen der ute som kan sette i gang noe, en rask og effektiv innsats når det gjelder en standard for hurtiglading av elbil?
Nissan Leaf 2017 30kwt
Oslo

hanche

Hva er det som går og går, og aldri kommer til døren? Diskusjoner om betalingsløsninger for lading.

Beklager flåseriet, men dette har vært diskutert oppad vegger og nedad stolper her i forumet helt siden jeg ble med for rundt seks år siden. og ikke vet jeg om det er kommet mye godt ut av det.

Elbilforeningen prøver å gjøre noe med det, blant annet med den blå brikken. I motsetning til hva du skriver, skal du ikke registrere den blå brikken noe sted. Det tar elbilforeningen seg av. (Men du må registrere en betalingsløsning.) Hvis nå den blå brikken ga tilgang til alle operatører, hadde du bare den å forholde deg til, men slik er det dessverre ikke. Du kan lese mer om det i en egen tråd om ladeklubben. (I underforumet CCS/ChaDeMo hurtigladere, der også mye av diskusjonen rundt betalingsproblematikk foregår.)

Personlig har jeg klart meg helt fint med abonnement hos Recharge (var Fortum), Mer (var Grønn kontakt) og Eviny (var BKK). Alle liker å bytte navn fra tid til annen, bare for å forvirre brukerne. Kople er nok også kjekt å ha tilgang til, men jeg har ikke reist i områder der de finnes.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Er jo bare å registrere seg hos de 4-5 største, og så registrere seg fortløpende ved behov. Tar jo bare ett par minutt pr gang.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Autowinder

Beklager, men jeg forstår ikke hva som er et problem med brikkebetaling. Jeg har kantinekort for å betale lunsjen, og regning trekkes mot registrert betalingskort, jeg betaler med tæpping med telefonen i alle butikker, så det er ganske likt.

Strømleverandørene har ikke fartstiden i markedet som leverandørene av fossilt drivstoff så de valgte en enklere slitasjefri og mer moderne betalingsform når de startet opp for omtrent 10 år siden.

Dette så elbilforeningen tidlig og begynte å dele ut gratis ladebrikker (den gamle sorte). Så kom de på at ladebrikken fortsatte å virke selv om en meldte seg ut av elbilforeningen og slik mistet de medlemmer og inntekter. Med den nyere blå brikken registreres betalingskortet hos foreningen og når banken sender nytt kort til meg, må jeg være medlem i foreningen for å få endret betalingskortet. Så formålet der var å «låse» medlemmene hos seg for å sikre medlemsskapinntekter.

Jeg har en elbilbrikke liggende liggende i hver av bilene, Tesla kjenner jo igjen den bilen automatisk, uten noe bry med legitimering og sender regning. Men har en brikke om jeg må lade andre steder en på SC nettverket.

Står noen uten penger på konto, hadde de ikke fått ladet ved å bruke betalingskort. Brikken sikrer drivstoff når betalingen skjer i ettertid. Verden har faktisk gått fremover og det var sikkert vanskelig å gå fra kontanter til betalingskort for mange også. Men ingen vil bry seg med å ettermontere kortterminaler, så det er nok bare å akseptere at brikken er det som gjelder.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

RJK

#4
Det er ikke brikkebetaling i seg selv som er ille. Men med brikkebetaling følger at du må registrere deg med personopplysninger, og knytte kort til masse leverandører du ikke kjenner til hvor seriøse de er.

Og så er det både det med å ha konto og eget passord, men flere leverandører aksepterer bare egne brikker, eller aksepterer ikke brikker i det hele tatt, men du må ha ladekort. Eller de aksepterer bare app-betaling.

Og alt dette bør helst være i orden i minst en uke på forhånd, om de skal rekke å sende deg ladekort eller brikke. Og skal du ut av landet, så må du skaffe deg kort/brikke på forhånd, om de i det hele tatt har tatt hensyn til norske elbilkunder, eller svensker, dansker, finner, tyskere etc som kommer hit.

Takket være pioneerene, er det langt lettere å dra til utlandet nå enn det var bare 3 år tidligere, da jeg skaffet meg elbil. Det hjelper selvsagt på at man har fått Ionity, om man ikke har Tesla, men det har kun vært en fordel om man hadde bil fra operatør som var med i grupperingen av originalpartnere.

Det var først i fjor (eller slutten av året før det igjen) at Hyundai og Kia kom med sitt kort/sin avtale, der man kunne velge separat og gunstig avtale med Ionity. Det hører med at det kun er ladekort og appløsning som funker, selv ikke brikken jeg fikk med min Hyundai, kan kyttes mot min ChargeMyHyundai-konto.

Hvor mye enklere er det ikke å bare dra opp kortet man allerede har i lomma, og som man bruker til alt annet? Det hadde fungert så flott, for alle. Uavhengig av om de bare låner en elbil, eller ikke har rukket å sette seg inn i alle finurlighetene...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

leaf17

Takk for flere bra tilbakemeldinger.

Ja, Hanche,
det er nok mange flere enn klokka som aldri kommer til døra, ser det ut til. Men jeg håper jo at enklere betaling for kjøp av strøm ved hurtiglading kan bli virkelighet om ikke altfor lenge. Jeg leste nylig om en leverandør/aktør i Bergensområdet (Greenstation) som nå legger til rette for vanlig kortbetaling. Bra tenker jeg, noe skjer. Men hva med resten av strømselgerne?

Ja, jeg har også forstått at Elbilforeningen har støtt på problemer med å få flere strømleverandører med på ordningen med den blå brikka og at den inntil videre ikke blir det den var tenkt å skulle være. Dumt, det.

Jeg har nettopp kjørt Oslo-Ålesund-Oslo og med Leaf 30kwt trengtes fire ladinger hver vei. Det blei også en ny og interessant ladeerfaring, med et variert mangfold, ikke bare for meg, viste det seg. Takk forresten for link.

Til turfsurf.
Ja, registrering hos hver enkelt er jo foreløpig løsningen. Jeg hadde vel gjort noe sånt forarbeid over tid, men hadde ikke oversikt, visste bare at jeg en gang hadde registrert meg hos Grønn Kontakt/Mer og Mer var heldigvis ofte tilgjengelig, berga så å si turen, mest takk være NAFs brikke. Men underveis dukka det opp flere ukjente størrelser, e.on, kople og flere og som av uforståelige grunner fungerte. Ga en slags lotterifølelse. Og jeg var ikke aleine.

Autowinder.
Det kan godt hende at kortterminaler ikke er det beste alterantivet, men foreløpig er bankkort brukbare så å si til alt overalt, bare ikke for elbilstrømkjøp langs veien.  Det er vel ikke usannsynlig at kortterminaler ikke blir ettermontert i nåværende hurtigladere, skjønner det, men jeg hadde trodd at noe mer allmengyldig enn nåværende betalingsmåter ikke var så langt unna som det kan se ut til.
Nissan Leaf 2017 30kwt
Oslo

Burger

#6
Skal vi fortsette med apper så bør vi få noe alla paypal for bankkort i apper. Går kortet ut så har man 10+ parkeringsapper, 10+ ladeapper, et par bomsystem for gårdsvei, 4+ sparkesykkelapper, phub etc som plutselig må oppdateres. Og busnissmodellen til noen av de er at man ikke betaler og får ekstra gebyr.

Edit : Og alle appene skal jo på død og liv ha sitt eget design hvor noen er så dårlig designet at man må via en webside som man må logge inn på nytt på for å legge til bankkort.

Stjeler noen debitkortet mitt og får tappet det for de maks 2.000 kronene på det, så svir det mer at jeg må bruke tid på alle apper og vil garantert glemme noen enn at jeg tapte penger. For tjenester på web så kan av og til paypal brukes og man oppdaterer bare kortet en plass.

Skal vi ha brikkebetaling så må det komme lovverk på plass som tvinger alle operatører til å akseptere andres brikke, gjerne med påslag dersom man ikke har registrert brikken. Trenger jeg å lade hos Grendabygg Kraftlag A/S 1 gang i løpet av 10 år, så kan jeg godt betale 20% mer for å lade med en tilfeldig annen operatørs konto mot at jeg slipper å registrere meg hos tenkt GL A/S.

SMS betaling via mobilabonement funker dårlig i min bedrift, bruker jeg det fører det til merarbeide ingen av oss har lyst på.

I signaturen ser man min løsning, tilgang til det ladenettverket var ett av de ufravikelige kravene i kravspekk for ny bil. De tre andre var 300km+ rekkevide, el og det billigste alternativet som oppfylte de andre kravene. Kjenner man til modellen så kan man lett gjette farve på lakk, interiør, sw oppgradering og felgstørrelse :)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Autowinder

Leaf17: Jeg hadde også rekkeviddeangst med den første elbilen 😉
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

leaf17

Autowinder: Angst og angst, fru Blom. Nei, ikke angst, bare usikkerhet.

Jeg så fram til å dra i vei på langtur, den første ut i det ukjente. Det er opplagt erfaring å vinne etter hvert, tenkte jeg, og det du lærer og kan, er som kjent ikke vanskelig.  Ikke minst med tre ladebrikker i lomma skulle det nok gå bra. Men virkeligheten viste seg å være ugrei med både kjente og ukjente ladere (10-15 stykker, tenker jeg) og diverse brikkeprøving i begynnelsen var ikke akkurat oppmuntrende. Men etter mer enn tusen kilometers kjøring, kom vi merkelig nok helskinna hjem igjen.

Biler og batterier forbedres stadig. Det kan en ikke uten videre si om lading underveis. Det gode er selvsagt flere operatører, men dessverre med hver sine løsninger. Dette må gjøres mye enklere, standardiseres, mener jeg fortsatt.
Nissan Leaf 2017 30kwt
Oslo

Merce

Hva er argumentet (for kunden) at man ikke skal kunne fylle strøm like enkelt som å fylle bensin eller diesel når det kommer til betaling?

Apper, brikker etc er noe herk. Betaling med kort og tlf evt Vipps burde bli et krav!

leaf17

Ja, Merce, vi er mange som snarest ønsker opprydding, en standardisering, betaling med feks. bankkort. Helt merkelig at det ikke er ordna. Både Elbilforeningen og NAF er klar over problemet driver visst på for å få noe gjort. Her må det mer overordna styring til. Jeg har nylig skrevet til Samferdselsdepartementet og spurt hva de der tenker om dette.
Nissan Leaf 2017 30kwt
Oslo

Moggen

Nå som de fleste kjøper elbiler som er opplagt som familiebiler med 500km+ rekkevidde og god hurtiglading, må ladebedrifterne se hvad som er i ferd med å skje;
- ferre vil trenge hurtiglading i hverdagen i sine hjemområden.
- flere vil bruke bilen til langkjøring på sommer og vinterferier, ofte utenlands.
DA MÅ VI FÅ PÅ PLASS ET SIKKERT OG STANDARDISERT BETALSYSTEM PÅ TVERS AV EU!
Det er helt nødvendig at vi får på plass lovverk nå slik at denne insamling av kortoppgifter og personinformasjon hos disse tulleoperatører nå opphører!

Autowinder

Sitat fra: leaf17 på lørdag 02. juli 2022, klokken 23:14
Ja, Merce, vi er mange som snarest ønsker opprydding, en standardisering, betaling med feks. bankkort. Helt merkelig at det ikke er ordna. Både Elbilforeningen og NAF er klar over problemet driver visst på for å få noe gjort. Her må det mer overordna styring til. Jeg har nylig skrevet til Samferdselsdepartementet og spurt hva de der tenker om dette.

Hvor mange er dere i prosent av elbilbrukerne?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

Sitat fra: Moggen på søndag 03. juli 2022, klokken 00:41
Nå som de fleste kjøper elbiler som er opplagt som familiebiler med 500km+ rekkevidde og god hurtiglading, må ladebedrifterne se hvad som er i ferd med å skje;
- ferre vil trenge hurtiglading i hverdagen i sine hjemområden.
- flere vil bruke bilen til langkjøring på sommer og vinterferier, ofte utenlands.
DA MÅ VI FÅ PÅ PLASS ET SIKKERT OG STANDARDISERT BETALSYSTEM PÅ TVERS AV EU!
Det er helt nødvendig at vi får på plass lovverk nå slik at denne insamling av kortoppgifter og personinformasjon hos disse tulleoperatører nå opphører!

Det er vel ikke myndighetenes oppgaver å bestemme hvordan elbillading skal betales, og på tvers av landegrensene? Og Norge er ikke medlem i EU fordi vi har signert Schengenavtalen.
Det er hundretalls av andre viktigere områder å bruke tid og penger på som er samfunnsnyttige.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

RJK

Sitat fra: Autowinder på søndag 03. juli 2022, klokken 09:31
Sitat fra: Moggen på søndag 03. juli 2022, klokken 00:41
Nå som de fleste kjøper elbiler som er opplagt som familiebiler med 500km+ rekkevidde og god hurtiglading, må ladebedrifterne se hvad som er i ferd med å skje;
- ferre vil trenge hurtiglading i hverdagen i sine hjemområden.
- flere vil bruke bilen til langkjøring på sommer og vinterferier, ofte utenlands.
DA MÅ VI FÅ PÅ PLASS ET SIKKERT OG STANDARDISERT BETALSYSTEM PÅ TVERS AV EU!
Det er helt nødvendig at vi får på plass lovverk nå slik at denne insamling av kortoppgifter og personinformasjon hos disse tulleoperatører nå opphører!

Det er vel ikke myndighetenes oppgaver å bestemme hvordan elbillading skal betales, og på tvers av landegrensene? Og Norge er ikke medlem i EU fordi vi har signert Schengenavtalen.
Det er hundretalls av andre viktigere områder å bruke tid og penger på som er samfunnsnyttige.
Det er tusenvis av andre, mindre viktigere områder som det brukes tid og penger på. Hvordan penger flyter, inkludert betalingsmetoder, er for viktig til at det burde tillates å flyte utover. Det er ikke uten grunn at vi har et lovverk som gir oss rett til å betale med kontanter i de absolutt fleste tilfeller.

Det er på høy tid, og langt på etterskudd, at myndighetene "blander seg inn". Det var kanskje et argument for noen år siden, med ny og fersk bransje, at de fikk lov å lage noe alternativt. Dog, myndighetene gikk inn og forlangte at sms/mobilbetaling skulle være en mulighet, nettopp fordi man skulle sikre at folk fikk ladet, selv om de stod der uten rett brikke eller rett app.

Egentlig var myndighetene dumsnille her, men nå er det på tide å rydde opp, siden ladeoperatørene tydeligvis ikke vil. Jeg synes dog det blir feil å vente på at de andre landene skal innføre lignende tiltak, selv om det beste hadde vært at det ble et EU/EØS/Schengen-krav, istedet for at det bare er lille Norge.

Men innen EV-verden er Norge en "Supernova", og om vi går inn med krav om betaling med bankkort, tror jeg de andre landene vil være ganske raske med å adoptere dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA