Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nå har TMY passert TMX i totalt salg

Startet av RJK, lørdag 25. juni 2022, klokken 20:01

« forrige - neste »

RJK

Nå har TMY passert TMX i totalt salg, og dermed tatt plassen som 10ende mest solgte modell.

Hvor lang tid tror du det tar før de passerer TMS? Rekker de dette i år?

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 25. juni 2022, klokken 20:01
Nå har TMY passert TMX i totalt salg, og dermed tatt plassen som 10ende mest solgte modell.

Hvor lang tid tror du det tar før de passerer TMS? Rekker de dette i år?

8)
Drøye 7000 til? Ikke umulig, men jeg tipper nei. Y har blitt dyr nå, og rentene går opp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Lagt til avstemningsvalg, så man kan gi et svar uten å måtte legge til innlegg.

14 dager på dere til å stemme, ikke mulig å endre valget. Her er det deres initielle tanke som teller...  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Nei. Ikke i år. Mars 23.

Nærmer seg og kanskje passerer derimot e-tron høsten neste år, men det er avhengig av hvor bra etron selger. S er jo ikke lenger i salg i motsetning til etron.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Autowinder

S kommer tilbake, vet om en som har bestilt plaid på Rud, ingen problemer med det.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

turfsurf

Sitat fra: Autowinder på søndag 26. juni 2022, klokken 22:37
S kommer tilbake, vet om en som har bestilt plaid på Rud, ingen problemer med det.
S og X er jo i salg, de bare leveres ikke...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. juni 2022, klokken 22:41
Sitat fra: Autowinder på søndag 26. juni 2022, klokken 22:37
S kommer tilbake, vet om en som har bestilt plaid på Rud, ingen problemer med det.
S og X er jo i salg, de bare leveres ikke...
Det er vel lite som tyder på levering i 2022 av S og X, og ihvertfall ikke av noen større mengder.

Halveis ut i året (noen få dager igjen), har Tesla snart levert 6 K av TMY. Vi venter at det vil leveres mer TMYP fra Berlin etterhvert som fabrikken girer opp produksjonen.

Og så har vi jo fabrikkstansen i Shanghai, som jeg mistenker har bremset leveranser av TM3 først og fremst, men helt sikkert og noen TMY LR. Begge disse faktorene kan spille inn på hva Tesla klarer å levere.

Et tilleggspoeng er at Tesla tidligere har kanalisert salg til markeder som er nært forestående avgiftsendringer som fordyrer bilene til kundene.

Det er derfor en viss mulighet for at vi vil se det samme når vi nærmer oss årsskiftet, at leveransene til Norge øker mer enn normalt, og så vil kvartalet etter (på nyåret), leveres til markedene som fikk mindre enn de skulle ha.

Men jeg trodde Tesla skulle ta rekorden fra Bobla i 2019, men da var det andre markeder som ble utsatt for prisendringer, så jeg ser en mulighet for at jeg bommer igjen på hva jeg selv tror.

TMY med 4680 ser det dog ikke ut som vi får se i år.

Uansett, skal bli spennende og se hva som faktisk skjer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorEl

Kan vel anbefale, https://teslastats.no/ , for de som ikke vet om siden. Mye info på en plass :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

RJK

...eller elbilstatistikk som tabellen min er kopiert fra. Er samme fyren som lager begge, og link til Teslastats ligger på siden der.

Mener å huske at link til elbilstatistikk også linkes til på den siden.

Den ene (elbilstatistikk) tar for seg alle merker og modeller, mens den andre (teslastats) tar kun for seg Tesla, med noe mere info på de bilene.

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

RJK

#10
Litt sein oppfølging, men avstemningen er over, og her er avstemningsresultatet:

Ingen stemmer for at det ikke ville skje, med stor margin, høy overvekt tror ja. Noe mindre på Ja, men bare såvidt, enn nei, men nesten.

Og 1 person som ga stemme på at hen ikke aner. Ærlig og greit.

I mellomtiden har Tesla tydelig fått inn noen TMS demo/utstillingsbiler, så nå er det totalt antall 21 145 (opp 14 i år, ingen denne måneden men endel i forrige måned), mens TMY-salget har økt til 14 506 (29 denne måneden), og differansen er nå 6 639.

Nå er det bare å vente til året rundes, for å se fasit. Mulig jeg poster litt oppdateringer ettersom man nærmer seg, men det blir neppe for hyppig.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Har Tesla fått inn nye S demo/utstillingsbiler? Sikker på at det ikke er bruktimport som er registrert?

RJK

Sitat fra: geear på tirsdag 26. juli 2022, klokken 13:22
Har Tesla fått inn nye S demo/utstillingsbiler? Sikker på at det ikke er bruktimport som er registrert?
Nei, ikke sikker. Jeg antok det var demo/utstillingsbiler, og ikke bruktimport. Mente jeg leste noe om at demo/utstillingsmodeller var observert, men vet ikke hvor jeg har det fra.

Dessuten trodde jeg ikke bruktimport kom opp på statistikken for dag, måned år, men bare totaltallet og paralell-importert.

Men ser jeg nok må ha tatt feil. Og at biler som er importert, men ikke var registrerte i eksportlandet, er det som kommer opp som nysalg i 2022.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA