Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikreste måte å lade hybrid med skjøteledning

Startet av Martinw89, torsdag 23. juni 2022, klokken 11:45

« forrige - neste »

Martinw89

Hei.

Jeg vet! Man skal ikke lade fra stikk med skjøteledning, men...

Jeg har en Passat GTE og ønsker å se på muligheten med å eliminere noen drivstoff kostnader på relativt korte bilturer.

Jeg har et sikringsskap fra 2001 og et fint stikk ut i boden. Jeg bor i 1 etg og bilen står parkert for langt unna og har ikke tilgang til stikk uten skjøteledning. Kursen ut i boden er 16A, laderen til bilen bruker 10A, den kan ikke settes lavere eller høyere. Jeg planlegger innkjøp av 2.5mm skjøteledning , trenger ca 10m. Batteriet er ikke stort og trenger ikke lade mer enn 2 timer max for å få nok rekkevidde.

Jeg har prøvd meg forsiktig frem med en 1.5mm skjøteledning til innendørs bruk. Jeg sjekker hele tiden om det er varme i ledning, stikk eller i skjøte. Alt virker helt fint. 2 timer max.

Virker dette som hjernedødt risikabelt?

Takk for alle svar.

Link til planlagt ledning: https://www.obsbygg.no/belysning-og-elektrisk-materiell/skjoteledninger/2288113?v=ObsBygg-7025180500846&gclid=Cj0KCQjwntCVBhDdARIsAMEwACm53tyyEMBd-veWwI3xCqyqy1YFYE9HRwXGPA-vgTPImBIpFS-z0X8aAojBEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

geear

Personlig har jeg valgt å betale for lovlig ladeløsning (din neste bil blir neppe en ren fossilbil, så bare å få det gjort?), men jeg hadde ikke vært redd for å lade med en ikke-sammenkveilet skjøteledning om resten av anlegget var bra, og et stort pluss om stikkontakten står montert på ikke-brennbart underlag.

Forøvrig er det verken lovlig å lade med skjøteledning eller lade på en tilfeldig stikkontakt, den må være montert med formål elbillading for å være lovlig, så risiko opp mot oppgjør ved en eventuell forsikringssak osv. er det kun du som kan vurdere om du tar sjansen på.

Wisd0m

Ikke iht. lovverket, uansett hvor gjerrig du synes du selv er.

RJK

Sitat fra: geear på torsdag 23. juni 2022, klokken 12:12
Personlig har jeg valgt å betale for lovlig ladeløsning (din neste bil blir neppe en ren fossilbil, så bare å få det gjort?), men jeg hadde ikke vært redd for å lade med en ikke-sammenkveilet skjøteledning om resten av anlegget var bra, og et stort pluss om stikkontakten står montert på ikke-brennbart underlag.

Forøvrig er det verken lovlig å lade med skjøteledning eller lade på en tilfeldig stikkontakt, den må være montert med formål elbillading for å være lovlig, så risiko opp mot oppgjør ved en eventuell forsikringssak osv. er det kun du som kan vurdere om du tar sjansen på.
Reglene gjelder for fast ladeplass. Nødlading er fremdeles lov på en vilkårlig shuko-kontakt så lenger anleggseier/strømkunden tillater dette, selv om den ikke er satt opp for elbil-lading.

Du kan ved nødlading og lade med adapter og skjøteledning, selv om det sterkt anbefales å unngå dette, og spesielt om skjøtekabelen ligger rullet sammen i kveil eller på rulle.

Men du rådes uansett  til å senke antall A du lader med, og jevnlig sjekker at verken kontakter, sikringer eller kabler blir varme (slik at du ikke klarer å ta på disse).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Bor du i enebolig:
- Kan du grave en grøft fra boden til parkeringsplassen, legge ned et rør, der det rekkes kabel igjennom.
- Da vil skjøtekabel ligge mer beskyttet, enn om den bare ligger i vær og vind.
- Eller, helst, legge en fast kabel, som kan brukes til ladestasjon.

Borettslag / sameie:
- Ta kontakt med styre i borettslaget / sameie og sjekk hvilke planer for ladbare biler som finnes.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

Sitat fra: RJK på torsdag 23. juni 2022, klokken 18:52
Sitat fra: geear på torsdag 23. juni 2022, klokken 12:12
Personlig har jeg valgt å betale for lovlig ladeløsning (din neste bil blir neppe en ren fossilbil, så bare å få det gjort?), men jeg hadde ikke vært redd for å lade med en ikke-sammenkveilet skjøteledning om resten av anlegget var bra, og et stort pluss om stikkontakten står montert på ikke-brennbart underlag.

Forøvrig er det verken lovlig å lade med skjøteledning eller lade på en tilfeldig stikkontakt, den må være montert med formål elbillading for å være lovlig, så risiko opp mot oppgjør ved en eventuell forsikringssak osv. er det kun du som kan vurdere om du tar sjansen på.
Reglene gjelder for fast ladeplass. Nødlading er fremdeles lov på en vilkårlig shuko-kontakt så lenger anleggseier/strømkunden tillater dette, selv om den ikke er satt opp for elbil-lading.

Du kan ved nødlading og lade med adapter og skjøteledning, selv om det sterkt anbefales å unngå dette, og spesielt om skjøtekabelen ligger rullet sammen i kveil eller på rulle.

Men du rådes uansett  til å senke antall A du lader med, og jevnlig sjekker at verken kontakter, sikringer eller kabler blir varme (slik at du ikke klarer å ta på disse).
Det fremstår som at tråden omhandler fast lading, så da er dette rimelig irrelevant..

RJK

Sitat fra: geear på torsdag 23. juni 2022, klokken 19:40
Sitat fra: RJK på torsdag 23. juni 2022, klokken 18:52
Sitat fra: geear på torsdag 23. juni 2022, klokken 12:12
Personlig har jeg valgt å betale for lovlig ladeløsning (din neste bil blir neppe en ren fossilbil, så bare å få det gjort?), men jeg hadde ikke vært redd for å lade med en ikke-sammenkveilet skjøteledning om resten av anlegget var bra, og et stort pluss om stikkontakten står montert på ikke-brennbart underlag.

Forøvrig er det verken lovlig å lade med skjøteledning eller lade på en tilfeldig stikkontakt, den må være montert med formål elbillading for å være lovlig, så risiko opp mot oppgjør ved en eventuell forsikringssak osv. er det kun du som kan vurdere om du tar sjansen på.
Reglene gjelder for fast ladeplass. Nødlading er fremdeles lov på en vilkårlig shuko-kontakt så lenger anleggseier/strømkunden tillater dette, selv om den ikke er satt opp for elbil-lading.

Du kan ved nødlading og lade med adapter og skjøteledning, selv om det sterkt anbefales å unngå dette, og spesielt om skjøtekabelen ligger rullet sammen i kveil eller på rulle.

Men du rådes uansett  til å senke antall A du lader med, og jevnlig sjekker at verken kontakter, sikringer eller kabler blir varme (slik at du ikke klarer å ta på disse).
Det fremstår som at tråden omhandler fast lading, så da er dette rimelig irrelevant..
Det er fremdeles upresist, og leder folk fort til å tro at det aldri er lov, og så risikerer man at noen "besserwissere" skal "lære bort" sine feilaktige kunnskaper. Derfor liker jeg ikke når det står slikt uten forbehold.

Synes det er helt greit å fortelle trådstarter at den eventuelle besparelsen kan bli en dyrekjøpt sak om det mot formodning skulle skje noe, uansett hvor lite sannsynlig man tror det er. En helgetur mindre, og man har spart inn kostnadsforskjellen, alternativt å gjøre noen helgeopplegg litt rimeligere, så oppnår man det samme. Og man kan sove med godt sinn, og vet anlegget er i forhold til standard.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Martinw89


"Men du rådes uansett  til å senke antall A du lader med, og jevnlig sjekker at verken kontakter, sikringer eller kabler blir varme (slik at du ikke klarer å ta på disse)"

kjenner på kabler og uttak hele tiden. Godt du nevte sikringer også. Alle sikringer er gode og kalde, men står en bryter til høyre for jordfeilbryter i skapet. Vet ikke hva det er. Den var litt varm i går kveld etter lading, sjekket igjen i dag mores og var fortsatt like varm. Kan fint ta på den, men kjenner bare at den har litt temperatur på seg.

RJK

Sitat fra: Martinw89 på fredag 24. juni 2022, klokken 13:25

"Men du rådes uansett  til å senke antall A du lader med, og jevnlig sjekker at verken kontakter, sikringer eller kabler blir varme (slik at du ikke klarer å ta på disse)"

kjenner på kabler og uttak hele tiden. Godt du nevte sikringer også. Alle sikringer er gode og kalde, men står en bryter til høyre for jordfeilbryter i skapet. Vet ikke hva det er. Den var litt varm i går kveld etter lading, sjekket igjen i dag mores og var fortsatt like varm. Kan fint ta på den, men kjenner bare at den har litt temperatur på seg.
Kan du fint ta på den, så er den "innafor spec", og sånn sett ikke noe problem. Flere omtaler dette som at den er "lunken". Det er når den er så varm at det er svært ubehagelig og på grensen til å brenne seg, at det er fare på ferde.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

torkildr

Sitat fra: RJK på fredag 24. juni 2022, klokken 14:24
Kan du fint ta på den, så er den "innafor spec", og sånn sett ikke noe problem. Flere omtaler dette som at den er "lunken". Det er når den er så varm at det er svært ubehagelig og på grensen til å brenne seg, at det er fare på ferde.

Det er ikke fullt så enkelt. Et problem man ønsker å unngå med skjøteledning er dårlig kontakt. Dårlig kontakt kan selvfølgelig og oppstå i fast anlegg, men er langt mer sannsynlig å få ved bruk av skjøteledning.

Ved dårlig kontakt vil samme strøm gå gjennom et langt lavere tversnitt, så selv om 1.5mm2 kabel har en trygg temperatur, kan punktet med dårlig kontakt få svært høy temperatur, og dermed få materialet rundt til å antenne.

RJK

Sitat fra: torkildr på fredag 24. juni 2022, klokken 23:01
Sitat fra: RJK på fredag 24. juni 2022, klokken 14:24
Kan du fint ta på den, så er den "innafor spec", og sånn sett ikke noe problem. Flere omtaler dette som at den er "lunken". Det er når den er så varm at det er svært ubehagelig og på grensen til å brenne seg, at det er fare på ferde.

Det er ikke fullt så enkelt. Et problem man ønsker å unngå med skjøteledning er dårlig kontakt. Dårlig kontakt kan selvfølgelig og oppstå i fast anlegg, men er langt mer sannsynlig å få ved bruk av skjøteledning.

Ved dårlig kontakt vil samme strøm gå gjennom et langt lavere tversnitt, så selv om 1.5mm2 kabel har en trygg temperatur, kan punktet med dårlig kontakt få svært høy temperatur, og dermed få materialet rundt til å antenne.
Smak litt på det du selv skriver...

Sitatpunktet med dårlig kontakt få svært høy temperatur

Svært høy temperatur er definitivt ikke "lunk" og der du klarer å ta på kabelen. Da er du på farlig temperatur, og bør avbryte umiddelbart, for så varmt skal det ikke bli. Og sjekke gjerne for dårlig kontakt. Men bør helt klart først la det få kjøle seg ned.

Finner man ingen god forklaring på varmen, skal du ikke lade mere der. Finner du en årsak, som i en løs kontakt, kan du om det er lovlig, prøve å korrigere problemet, og så teste på nytt. Men la det kjøle ned først. Eller rett og slett la være å lade der.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

torkildr

Sitat fra: RJK på lørdag 25. juni 2022, klokken 00:11
Svært høy temperatur er definitivt ikke "lunk" og der du klarer å ta på kabelen. Da er du på farlig temperatur, og bør avbryte umiddelbart, for så varmt skal det ikke bli. Og sjekke gjerne for dårlig kontakt. Men bør helt klart først la det få kjøle seg ned.

Problemet er ikke stedet som er lunket. For å vite om det finnes et punkt med dårlig kontakt må du i praksis finkjemme hver centimeter av kabelstrekket, fra skap til last.

Dette med å sjekke om kabelen er varm er en god måte å sjekke om kabelen i seg selv tåler lasten. Det er derimot ingen garanti for at det ikke finnes et område hvor varmen er høy.

Lars C. Krogenæs

Det fleste ladekabler med kladd har nå schuko-plugg med temp-sensor som bryter/reduserer strømmen dersom det blir for varmt. 

Har du en god skjøteledning på 2,5mm bør ikke selve ledningen utgjøre noe problem. Det som er det svake punktet er overgangen mellom schuko-kontakten på veggen og pluggen på skjøteledningen. Her kan det bli varmt uten at lading avbrytes. (I tillegg har du trolig ikke kontroll på anleggets tekniske standard fra stikkontakten på veggen og inn i sikringsskap).

Ettersom du kun trenger 10 meter, ville jeg kappet skjøteledningen til riktig lengde, og satt på riktig kontakt/plugg, slik at du får 2 skjøteledninger av god kvalitet. Sjekt å ha!

Jeg mener å huske at ladekladden til Passat GTE har innebygget DC vern. Mulig jeg tar feil, men det er jo et pluss, i og med at du ikke har det på kursen.

Og igjen: Elbilen har kommet for å bli, så vurder sterkt om du ikke skal gjøre dette skikkelig i henhold til forskrifter først som sist.....

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Maxwell_400

Sitat fra: Martinw89 på fredag 24. juni 2022, klokken 13:25

"Men du rådes uansett  til å senke antall A du lader med, og jevnlig sjekker at verken kontakter, sikringer eller kabler blir varme (slik at du ikke klarer å ta på disse)"

kjenner på kabler og uttak hele tiden. Godt du nevte sikringer også. Alle sikringer er gode og kalde, men står en bryter til høyre for jordfeilbryter i skapet. Vet ikke hva det er. Den var litt varm i går kveld etter lading, sjekket igjen i dag mores og var fortsatt like varm. Kan fint ta på den, men kjenner bare at den har litt temperatur på seg.

Du kan jo vurdere en mere avansert automatsikring, denne skal kunne oppdage dårlige koblinger;
https://www.eaton.com/no/no-no/catalog/electrical-circuit-protection/arc-fault-detection-device.html

men jeg ville uansett ikke ha brukt Schuko til permanent lading.


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Lars C. Krogenæs

#14
Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 30. juni 2022, klokken 13:14
Sitat fra: Martinw89 på fredag 24. juni 2022, klokken 13:25

"Men du rådes uansett  til å senke antall A du lader med, og jevnlig sjekker at verken kontakter, sikringer eller kabler blir varme (slik at du ikke klarer å ta på disse)"

kjenner på kabler og uttak hele tiden. Godt du nevte sikringer også. Alle sikringer er gode og kalde, men står en bryter til høyre for jordfeilbryter i skapet. Vet ikke hva det er. Den var litt varm i går kveld etter lading, sjekket igjen i dag mores og var fortsatt like varm. Kan fint ta på den, men kjenner bare at den har litt temperatur på seg.

Du kan jo vurdere en mere avansert automatsikring, denne skal kunne oppdage dårlige koblinger;
https://www.eaton.com/no/no-no/catalog/electrical-circuit-protection/arc-fault-detection-device.html

men jeg ville uansett ikke ha brukt Schuko til permanent lading.

Ingen trikker ville installert denne fordi en kunde skal lade bil med skjøteledning fra eksisterende kontakt i boden. Den har heller ikke DC-jordfeilvern, så da måtte det i tilfelle installeres det i tillegg...

En lovlig løsning er kanskje å sette opp en billig ladestasjon ved boden hvis det er frittstående, på eksisterende kurs, og så bruke en 10m lang ladekabel mellom ladestasjon og bil.

Brukte ladestasjoner med DC vern får man nå for 1700 og oppover på finn.no: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=263320189

Billige nye ladestasjoner med DC vern får man nå for 2000kr og oppover: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=254043440

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA