Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fra LR til Performance

Startet av geear, torsdag 23. juni 2022, klokken 10:36

« forrige - neste »

Contango

#60
Samme seter men litt penere søm. Vinterhjul er normalt stillere enn sommerhjul.

I hovedsak samme seter men noen mindre forskjeller som enkelte kanskje opplever som viktige. Vinterdekk er normalt stillere enn sommerdekk, så det forklarer sannsynligvis ikke forskjellen i opplevd støy. Men det finnes jo sommerdekk som er stillere enn vinterdekk.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Handyman

Sitat fra: Contango på onsdag 07. september 2022, klokken 20:10
Samme seter men litt penere søm. Vinterhjul er normalt stillere enn sommerhjul.
På vår TM3 var de originale Michelin pilot sport 4 dekkene stillere enn de Hakka 3 vinterdekkene som fulgte med.
Det er den første bilen jeg har hatt hvor piggfrie vinterdekk støyet mer enn sommerdekkene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Contango på onsdag 07. september 2022, klokken 20:10
Samme seter men litt penere søm. Vinterhjul er normalt stillere enn sommerhjul.
Det er vel ikke helt sant, vel.. hvordan vet du at det er samme seter?

De tyske bilene har masse deler som er produsert av helt andre leverandører enn de kinesiske bilene, derfor er de ikke like. Dørsider med mer padding, glassene er fra en helt annen produsent (Fuyao vs. noe annet på Kina-bilene), vindusviskerarmene er annerledes og så videre. Hadde med en supervisor fra Tesla i min P, og han sa at det er enormt mange forskjeller fordi leverandørene er helt andre. Han kalte det to forskjellige biler, selv om de overfladisk ser like ut. Setene ser relativt like ut i formen (og oppleves ganske like for min del), men sidepolstringene er helt klart annerledes og det kan godt hende at hele setene kommer fra en annen fabrikk - og kanskje har annen polstring/fjæring osv.

turfsurf

Sitat fra: Handyman på onsdag 07. september 2022, klokken 21:46
Sitat fra: Contango på onsdag 07. september 2022, klokken 20:10
Samme seter men litt penere søm. Vinterhjul er normalt stillere enn sommerhjul.
På vår TM3 var de originale Michelin pilot sport 4 dekkene stillere enn de Hakka 3 vinterdekkene som fulgte med.
Det er den første bilen jeg har hatt hvor piggfrie vinterdekk støyet mer enn sommerdekkene.
Nokian dekkene støyer mye. Bare slått av hankook som er standard sommerdekk på 19». Michelin og Pirelli (sommer) er stillegående
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Janskrotnes

#64
Sletter innlegget dersom det for offtopic da vi gikk fra M3P til MYP.

Men hentet vår MYP i går fra Drammen. Klargjøringen som utføres der er rimelig slett arbeid. Godt mulig at de som får oppdraget av Tesla ikke får mye betalt per bil, men da burde de heller takke nei. Fordi det her var flaut av et detailing firma.

Om bilen:
Før vår M3P 2021 hadde vi en M3 Long Range 2019. Og jeg ble positivt overrasket over kvalitetesløftet fra 2019
-> 2021. Men oppgraderingen fra USA levert bil, til Tysk var enda bedre.
Dette er den første Teslaen jeg har prøvd som føles ordentlig tight og kan minne litt om AUDI/BWM.
Listen er for lang til å nevne alt men f.eks alt fra lakk, panelglipper/overganger, overgang mellom glass etc er milevis foran vår tidligere USA M3P.
Lyddemping er også i en annen liga en tidligere, selv med de store dekkene.
Det er også mange småting (som man sikkert bare kjenner til dersom man har hatt en Tesla før) som gummilistene rundt dører, lyd når man lukker dører, skjøter der hvor stoff i taket møter hverandre, sømmer på baksiden av ratt etc. Tesla har alltids føltes noen hakk under de tyske, frem til nå. Men jeg tror de andre leverandørene av biler skal få det beinhardt å følge Tesla fremover.

Jeg har bare hatt bilen i ca 30 timer og kjørt 30mil men frem til nå er følelsen god.

Dersom du f.eks har en tidligere versjon av Model 3 og har vært litt på gjerde om du skal bytte eller ikke.
Så kan det kanskje være smart å la være en prøvekjøring, for da ryker nok den tidligere bilen ganske fort.

Radial

Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. september 2022, klokken 06:54
Sitat fra: Handyman på onsdag 07. september 2022, klokken 21:46
Sitat fra: Contango på onsdag 07. september 2022, klokken 20:10
Samme seter men litt penere søm. Vinterhjul er normalt stillere enn sommerhjul.
På vår TM3 var de originale Michelin pilot sport 4 dekkene stillere enn de Hakka 3 vinterdekkene som fulgte med.
Det er den første bilen jeg har hatt hvor piggfrie vinterdekk støyet mer enn sommerdekkene.
Nokian dekkene støyer mye. Bare slått av hankook som er standard sommerdekk på 19». Michelin og Pirelli (sommer) er stillegående

Er Hankook dekka til Y så dårlige? Har dem selv ,men ikke fått prøvd andre sommerdekk på vår Y.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på tirsdag 13. september 2022, klokken 13:37
Er Hankook dekka til Y så dårlige? Har dem selv ,men ikke fått prøvd andre sommerdekk på vår Y.
Jeg hadde de på 3ern, og bytte til Michelin var påtagelig mye bedre. Prøvekjørte og TMY med de samme dekkene, og støynivået der var og mye dårligere enn med 21» på P.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. september 2022, klokken 15:54
Sitat fra: Radial på tirsdag 13. september 2022, klokken 13:37
Er Hankook dekka til Y så dårlige? Har dem selv ,men ikke fått prøvd andre sommerdekk på vår Y.
Jeg hadde de på 3ern, og bytte til Michelin var påtagelig mye bedre. Prøvekjørte og TMY med de samme dekkene, og støynivået der var og mye dårligere enn med 21» på P.

Takk, da kan det trolig bare bli bedre😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Sandvika


Janskrotnes


alda

Tesla kör en kjip variant på bromsar på TMYP, som de hävdar på sin sida är "Performance-bremser".

Det visar sig att det är samma skivor och kaliper som på LR, med ett "fancy" cover över..... :o :o :o


https://www.youtube.com/watch?v=Bx45evf00EQ
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Slarre40

Mine ser ikke slik ut? Levert 21.12.22
Brembo-bremser foran, men muligens noe annet bak.
Bak-kaliper er i utgangspunktet grå/metall men har et rødt, gummiaktig,  trekk på. Men ikke noe avtagbart deksel.
Trondheim

snakkesalig

Dette er diskutert på fjæsboka også. Ingen i Norge som har sett noe til dette, så gjelder mest sannsynlig bare biler produsert i USA.

Haggish

Sitat fra: snakkesalig på fredag 13. januar 2023, klokken 11:00
Dette er diskutert på fjæsboka også. Ingen i Norge som har sett noe til dette, så gjelder mest sannsynlig bare biler produsert i USA.

Eller bare fake news fra noe hatere. Min Nov. TMYP har riktige P bremser😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA