Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fra LR til Performance

Startet av geear, torsdag 23. juni 2022, klokken 10:36

« forrige - neste »

geear

Det skal sies at jeg ikke har fått kjørt så mange turene enda, men jeg har nå både tidlig 2021 LR med 20" Induction og 10k på telleren, og 2022 P (chassis 6xxx) som hadde 2 km på telleren, og må si at overgangen ikke er helt som forventet.

De kjente fysiske forskjellene på de to bilene er:
- P har doble vinduer også i bakdørene
- P har festekroker bak
- P har hattehylle
- P har 21" Pirelli vs. 20" Michelin på LR
- P har ca. 170 kg ekstra nyttelast
- P har ryzen-prosessor på MCUen
- P har kun visual AP, og auto lys går automatisk på med en gang AP aktiveres
- Og så klart også det åpenbare med at P er senket og har andre bremser osv.

Erfaringene så langt - og her må en ta med at det ikke var forventninger eller sammenligning inne i bildet på LR, mer hva som kom utenfor normalen:

Long range
- Var helt strøken, har ikke funnet en eneste defekt hva angår panel gaps eller annet.
- Ørliten klakkelyd fra understellet foran, i følge Tesla er alt som det skal være, ingenting unormalt (som er helt OK).

Performance
- Frontruta flusher ikke perfekt med glasstaket som på LR, ligger litt over på sidene, ser litt det samme bak.
- Panseret ligger lavere enn toppen av frontfangeren, og litt større glipe, vet ikke om det er fanger som er for høy eller panser som er for lavt, eller begge deler.
- Litt vibrasjoner av noe slag i 90-100 km/t+. Føles ikke som kast.
- Masse lyd utenfra gjennom i området rundt frontruta. Helt merkelig, hører alt av blafring fra lastebiler, hjulstøy fra andre biler, lyder fra anleggsarbeid osv. gjennom frontruta/dashbord-området. Er ganske sikker på at dette ikke er tilfellet på LRen.
- Mye rumlelyd fra asfalt/hjul på slitt asfalt i 90-100 km/t. Kan være 21" Pirelliene, og enda bredere dekk bak (275), har ikke målt, men mener det må være mer enn i LR-en på 255/40-20" Michelin.
- Mye inverterlyd under pådrag. Svært lite "hvinelyd" på LR, men godt merkbart på P. Det kan være de ekstra hestekreftene en får lov til å trekke ut som er årsaken, men litt plagsomt kjenner jeg.

Merker svært liten forskjell på understellet på de to bilene. Mulig at P er noe mer avdempet, men ikke noen kjempeforskjell for min del. Hadde vært interessant å prøve de på samme hjul.

Hadde også forventet større ytelsesforskjell. På motorvei er opplevelsen omtrent lik, i lav fart er det mindre delay og noe mer punch. Skal sies at jeg ikke har hatt P fulladet enda. Hadde tenkt å bestille accelleration boost på LR, men valgte å bestille P i stedet, hadde jeg gått fra LR boost til P tror jeg at jeg hadde blitt skikkelig skuffet. Kan knapt være merkbar forskjell.

Hadde forventet at overgangen fra LR til P skulle være helt rett frem, akkurat samme bil bare bedre på noen områder. Ikke helt det som har skjedd her, kjenner jeg...

Andre som har erfaringer å dele?

Klykken

Angående panser kan du justere dette selv ved å skru ut noen knotter fremme mot fangeren ved siden av kassen i frunk.

Kjøpte du "flunkende ny" eller er det en inventory-bil fra Tesla?

Jeg har ingen erfaring med Performance Y, dessverre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

snhansen

Jeg har byttet fra LR med 10K på telleren til YP med 400km kjørelengde pr dags dato, og har en litt annen historie enn deg. Kort fortalt, så hadde jeg samme forventningene til bilbytte/ oppgraderingen som det du hadde. Forskjellen er at jeg synes P'en har levert på alle punktene som du ikke er helt fornøyd med. Fantastisk bil som jeg nyter å kjøre, nå skal det og nevnes at jeg var veldig fornøyd med LR utgaven, så ingenting negativt å si der, men YP synes jeg rett og slett er en bedre bil 🙂 Gi den noen dager til, så får vi håpe du blir mer fornøyd. Litt synd med vinduet, panseret og den støyen som du opplever. Det kan fikses, for sånn skal det ikke være på en ny bil😉
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

k1

Sitat fra: snhansen på torsdag 23. juni 2022, klokken 13:54
.. YP synes jeg rett og slett er en bedre bil 🙂 ..
Kan du utdype hva du mener er bedre? Er det akselerasjonen, støy, eller fjæring? Eller noe annet?  :+1:

Contango

Kommer YP nå med hengerfestet ferdig montert? Er det i så fall akkurat samme løsning som ettermontert?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

geear

Ikke krok nei, så det blir akkurat samme som på LR.

Tror jeg skal stikke og få prøvd en demobil og se om det er samme rare støyen fra vinduet.

geear

Nå har jeg kjørt ett og samme strekke, litt 50-soner med kumlokk og diverse ujevnheter, og noen kilometer med 4-felts vei i 90, samt en krapp innkjøring der LR alltid har mistet festet på et hjul og slått inn antispinn, og knirket og knaket litt, først med P, så med LR, så med P igjen. Begge med stereo helt av.

Begynner å bli ganske trygg på at P er snillere over kumlokk og kanter, men noen kjempeforskjell er det ikke. P knirker og knaker MINDRE når den belastes diagonalt, men slår inn antispinn på samme vis, altså mister fotfestet akkurat likt. Jeg tror mesteparten av knirket fra LR kommer fra bakvinduene mot pakningene, så det hadde nok løst seg med litt silikon. Tror det er noe som har kommet med "alderen".

Det er også skarpere lyd når man setter seg inn og lukker døra i P enn i LR. Kanskje tidens tann.. kanskje ikke.

Det er andre spylerdyser på P enn på LR, og den midt på armen på førersiden plager meg litt, for selv med setet i nederste posisjon så ser jeg spylerdysa gjennom frontruta (som det eneste av bilen), mens i LR er dysa ikke i synsfeltet. Vil ikke ha slike forstyrrende elementer i synsfeltet.

Prøvde P med litt høyere SOC og LR med litt lavere, og det er ikke tvil om at P sparker bedre, men savner fortsatt litt...

Syns fortsatt det er mer støy fra frontruta i P enn LR, spesielt vindsus.

snhansen

Sitat fra: k1 på torsdag 23. juni 2022, klokken 14:12
Sitat fra: snhansen på torsdag 23. juni 2022, klokken 13:54
.. YP synes jeg rett og slett er en bedre bil 🙂 ..
Kan du utdype hva du mener er bedre? Er det akselerasjonen, støy, eller fjæring? Eller noe annet?  :+1:

Mer presis styring, og bilen sitter bedre på veien. Virker som det er helt annet hjuloppheng kontra LR, noe man og merker godt når man kjører over fartsdumper. Det er mindre støy, bemerker meg at lyden på popanlegget ikke trenger justeres opp når farten øker i samme grad som det den måtte på LR utgaven. Bedre lyd når man lukker igjen dørene på bilen, mer kompakt idet døren smelles igjen. Dette var ganske bra på LR utgaven foran, men her har du fått den samme lyden på bakdørene. Bakluken på bilen er veldig stille når den åpnes, vet ikke helt hva de har gjort her, men lyden er helt annerledes. Det merkes godt at det er ny prosessor i bilen, ingenting som henger. Kameraet kommer opp umiddelbart, og det er ikke noen form for lagging når man rygger. Men igjen, LR utgaven var ikke direkte dårlig på disse tingene, men det er en vesentlig forskjell :-)
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

geear

Det er nok bare placebo, ønsketenkning. Understellskomponentene er vel identiske med unntak av dempere og fjærer, samt hjul.

Må også si at jeg håpet setene var tightere med denne oppskrytte dobbelsømmen. Jeg er ikke spesielt tynn, men merket lite (om noe, igjen på ønsketenkningsnivå) forskjell fra LR. Syns fortsatt det er altfor langt mellom sidevangene. Savner skikkelige sportsseter med tightere press mot bakende/lår, og justerbar lårstøtte. Det burde definitivt vært på plass i alle Performance-modellene.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Dieselgubben

LR 3.2022 20" var merkbart stillere enn P 5.2022 21". Også underbygget med mobilmåling. Samme strekk flere ganger for sammenligning. Vi var 2 stk som opplevde de ganske lik på demping.

e-h

Sitat fra: geear på torsdag 23. juni 2022, klokken 18:34
Understellskomponentene er vel identiske med unntak av dempere og fjærer, samt hjul.
Stemmer ikke helt. Faktisk litt andre stabilisatorstag påvist i en tysk gjennomgang.

geear

Ok, er vel litt kraftigere stabstag på P da, for mindre krengning. Sjekket en del andre komponenter som stag og styrekomponenter tidligere, og det var velt likt i delekatalogene.

Sjekket påstanden til shansen om baklukene nå, har begge mine biler stående side om side med en meters avstand. Lyden på baklukene på de er iallfall helt identisk. Hadde vært umulig å ta i en blindtest.

daktari

#13
Sitat fra: geear på torsdag 23. juni 2022, klokken 16:36
Ikke krok nei, så det blir akkurat samme som på LR.

Tror jeg skal stikke og få prøvd en demobil og se om det er samme rare støyen fra vinduet.
Bilen er antagelig lekk, dvs en liten del av ruta er ikke tett.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

#14
Sitat fra: geear på torsdag 23. juni 2022, klokken 18:34
Syns fortsatt det er altfor langt mellom sidevangene. Savner skikkelige sportsseter med tightere press mot bakende/lår, og justerbar lårstøtte. Det burde definitivt vært på plass i alle Performance-modellene.
Jeg vil ikke ha tighte sidevanger i setene hvis de ikke er justerbare. Seter som "holder deg fast" er bare nyttige ved aktiv kjøring.

På lengre turer er det greit å kunne variere sittestilling. Det er og det som er best for kroppen. Alle fysioterapeuter jeg har vært i kontakt med har anbefalt å ikke sitte eller stå i samme stilling over lengre tid.

Den bilen jeg har blitt minst sliten av å kjøre langt i var tidlig Model S, som fikk mye kritikk for flate seter. Tighte seter føles bra når man setter seg inn, men så får man fort mange presspunkter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA