Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Urovekkende lav SoH ifølge Soul Spy appen

Startet av askogli, onsdag 22. juni 2022, klokken 17:39

« forrige - neste »

askogli

Hei.

Kjøpte meg en OBD2 dongle og lastet ned Soul Spy appen for å se litt på SoH og diverse.
Ble rett og slett litt skremt når jeg leste hva bilen antydet SoH var, helt nede på 55,7%!

Så jeg lurer litt på hvor nøyaktig denne avlesingen er?

Bilen er en 2015 modell med 27KwH batteri. (Heldigvis garanti frem til september i år)
Kilometerstand er 126400km.

Jeg kjøpte bilen for ca 2 uker siden, så har ikke fått testet noe særlig, men har reagert på at GOM aldri har vist mer en 89km på 100%. Ligger som regel mellom 84 til 89% på fullt batteri. Dette stemmer noenlunde greit, men til tider virker det ut som det faktisk er mindre rekkevidde en oppgitt.

Har ikke fått testet hvor langt det går fra 100% til 0% i en kontinuerlig kjøretur enda.
Kjørte bilen helt ned til 6%, ved ca 8% sluttet GOM å vise KM, fikk ikke opp "krabbevarsel"

Det som er merkelig er at i mars var bilen på service, og da ble det tatt en batteritest som viste rett over 80% batterikapasitet.

Legger ved ett par bilder fra Soul Spy. Reagerer også på at battery.SOC_precise_pct er på 38,5 mens battery.SOC_pct ligger på 70,5%

Noen kloke hoder som kan si meg om batteriet faktisk er helt nede på 55%?
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

knute

Så å si identisk SoH og GOM-rekkevidde som det jeg hadde på min egen Soul med 121k km på telleren:
https://elbilforum.no/index.php?topic=47766.msg849348#msg849348

Jeg testet med Soul Spy i etterkant av meldingene mine i den tråden, og kalkulert SoH i appen matchet bra mot det jeg manuelt regnet meg frem til. Jeg fikk aldri vite hva forhandler hadde målt SoH til.

Du burde be om sjekk mtp. bytte på garanti hos forhandler ASAP, siden det tar lang tid å få nytt batteri, og SoH går fort nedover når det først har gått så langt.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

askogli

Det kan gå så fort altså, skal få tatt en batteritest hos forhandler så fort som mulig. :)
Følte faktisk at det var en betydelig forskjell på GOM denne uken i forhold til forrige uke, antall KM var forholdsvis likt, men selve måleren gikk fortere nedover.

cirys1

SOH som du leser av under "Bil" er det samme resultatet som BOS får. Håper du er innenfor garantiperioden jeg fikk 62% i dag. Må koste enorme summer for KIA sentralt dette.

TB

Bytter Kia batteriet i nytt, eller byttes celler slik at batteri er over garantert grense?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

askogli

Sitat fra: cirys1 på torsdag 30. juni 2022, klokken 20:31
SOH som du leser av under "Bil" er det samme resultatet som BOS får. Håper du er innenfor garantiperioden jeg fikk 62% i dag. Må koste enorme summer for KIA sentralt dette.

Var inne og fikk avlest batteriet på forrige fredag, da bekreftet de at det var på 55,7%
Men i dag fikk jeg telefon om at jeg måtte komme inn og ta testen på nytt, så spent på hvorfor og hva resultatet blir nå 😅

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA