Kartene er nå en ting. Men det er fremdeles produsenten som bestemmer hvordan den skal tolke skiltene, og gjøre noe med dette, innenfor reglene i de forskjellige land/territorier.
Bilen min er i så måte "stokk dum", så den leser (som regel) skiltene og da viser disse i bilen, og slutter å mase på meg visuelt når den har lest skilt og er enig i at jeg kjører i lovlig hastighet.
Men der kartgrunnlaget er uenig, så går det relativt kort stund før den faller tilbake på hva programvaren/kartgrunnlaget tilsier, selv om den leste skiltet bare noe hundrede meter tidligere. Og da kommer de visuelle "klagene".
Mulig dette etterhvert blir bedre på biler som EV6, nye Niro EV, Ioniq 5, e-Soul og Kona, der de har online tilkobling og kan hente data utenfra, og i noen tilfeller og få oppdateringer over nett. Og selv om jeg kan få oppdateringer "gratis" til bilen i en viss periode, så tviler jeg dog på om dette kommer på disse "gamle" bilene.
Trøsten får være at selv premium-merkene sliter med dette. Faktisk unngår jeg noen av følgefeilene som disse "alltid oppkoblede" bilene sliter med.
Og jeg mistenker at dette bare delvis er GPS-samarbeidspartnerne sin skyld. Virker som alle bruker data fra samme kartverk, så forskjellen er hvor rask man oppdaterer fra kartverket.
Men kartverket oppdateres så alt for tregt, så selv om man får nytt kart, så mangler "nye" veier på både tredje og fjerde året etter åpning, og oppdaterte fartsgrenser kommer absolutt ikke noe raskere.