Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Mot kjøreretningen  (Lest 564 ganger)

hanche

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 846
    • Vis profil
    • Jobber på NTNU
Mot kjøreretningen
« på: Lørdag 28. Mai 2022, klokken 22:00 »
Det har sine sider å kjøre en bil som prøver å være smart:

Det bygges ny vei langs E6 fra Trondheim i retning Støren. Mens jeg kjørte på en ferdigbygd ny strekning, firefelts med midtrabatt, fikk bilen plutselig for seg at jeg kjørte mot kjøreretningen på en enveiskjørt vei! Det dukket opp et digert innkjøring forbudt-skilt i displayet i midtkonsollet, og en myndig damestemme fortalte meg at jeg nå kjørte mot kjøreretningen og for all del ikke måtte fortsette med det. Men det var jo helt feil. Det kunne vært artig å vite hvordan den kom til den konklusjonen. GPS-en er jo neppe nøyaktig nok til å si med sikkerhet hvilken side av en firefeltsvei du kjører på.

Heldigvis ga den seg nokså fort, rett nok uten å be om unnskyldning, men det var kanskje ikke å vente. Og jeg er glad for at den ikke bestemte seg til å stoppe bilen og nekte å kjøre videre før jeg snudde rundt. Det skulle tatt seg ut!

Har andre vært ute for dette? Det er første gang for meg, etter at jeg har hatt bilen i to år.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3829
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Mot kjøreretningen
« Svar #1 på: ſøndag 29. Mai 2022, klokken 00:03 »
Kartet på Kia og Hyundai er vel ikke de jeg ville stolt mest på. Er en gate i Oslo Sentrum som jeg av og til kjører i, og hvor jeg av vane setter på navi på, selv om jeg kan ruta.

Der holder bilen på å tilte om jeg faktisk navigerer til å kjøre gata den eneste lovlige retningen, og slik har den holdt på lenge.

Jeg har absolutt null tiltro til at dette blir bedre ved software-oppgradering ved neste service heller.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 846
    • Vis profil
    • Jobber på NTNU
Sv: Mot kjøreretningen
« Svar #2 på: ſøndag 29. Mai 2022, klokken 09:08 »
Jeg har absolutt null tiltro til at dette blir bedre ved software-oppgradering ved neste service heller.
Jeg oppgraderte bare for noen dager siden (selvbetjening, se separat tråd), så jeg kan bekrefte at det ikke er bedre.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

CyberMax

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Mot kjøreretningen
« Svar #3 på: ſøndag 12. Juni 2022, klokken 15:17 »
Litt sånn relatert til dette - så er jeg faktisk utrolig skuffet over at min -21 modell Soul ikke har "ekte" skiltgjenkjenning.

Ser dette har vært noe debattert forskjellige steder, men kan ikke gjøre annet enn å konkludere med at den ikke har det.

Med "ekte" skiltgjenkjenning, så mener jeg at bilens kamera faktisk klarer lese et skilt og oppdatere fartsgrense fortløpende. Det gjør den ikke, og man er fullstendig låst til bilens gjerne gamle og utdaterte gps på fartsgrenser. Det er lite "vi" får gjort det med det, da dette gjerne avhenger av hva disse store gps firmaene klarer å innhente av data fra norske kartverket (TomTom, Garmin, Google). De Norske dataene er vel neppe oppdatert på noe annet sted enn en gul lapp på et eller annet trafikkontor et eller annet sted når noe slikt skjer.

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3829
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Mot kjøreretningen
« Svar #4 på: Mandag 13. Juni 2022, klokken 00:04 »
Kartene er nå en ting. Men det er fremdeles produsenten som bestemmer hvordan den skal tolke skiltene, og gjøre noe med dette, innenfor reglene i de forskjellige land/territorier.

Bilen min er i så måte "stokk dum", så den leser (som regel) skiltene og da viser disse i bilen, og slutter å mase på meg visuelt når den har lest skilt og er enig i at jeg kjører i lovlig hastighet.

Men der kartgrunnlaget er uenig, så går det relativt kort stund før den faller tilbake på hva programvaren/kartgrunnlaget tilsier, selv om den leste skiltet bare noe hundrede meter tidligere. Og da kommer de visuelle "klagene".

Mulig dette etterhvert blir bedre på biler som EV6, nye Niro EV, Ioniq 5, e-Soul og Kona, der de har online tilkobling og kan hente data utenfra, og i noen tilfeller og få oppdateringer over nett. Og selv om jeg kan få oppdateringer "gratis" til bilen i en viss periode, så tviler jeg dog på om dette kommer på disse "gamle" bilene.
Trøsten får være at selv premium-merkene sliter med dette. Faktisk unngår jeg noen av følgefeilene som disse "alltid oppkoblede" bilene sliter med.

Og jeg mistenker at dette bare delvis er GPS-samarbeidspartnerne sin skyld. Virker som alle bruker data fra samme kartverk, så forskjellen er hvor rask man oppdaterer fra kartverket.

Men kartverket oppdateres så alt for tregt, så selv om man får nytt kart, så mangler "nye" veier på både tredje og fjerde året etter åpning, og oppdaterte fartsgrenser kommer absolutt ikke noe raskere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 846
    • Vis profil
    • Jobber på NTNU
Sv: Mot kjøreretningen
« Svar #5 på: Mandag 13. Juni 2022, klokken 21:14 »
Litt sånn relatert til dette - så er jeg faktisk utrolig skuffet over at min -21 modell Soul ikke har "ekte" skiltgjenkjenning.

Ja, det er irriterende at den ofte viser feil fartsgrense i kartet. Men man skal være forsiktig med hva man ønsker seg: Én ting er å få fartsgrensen vist i kartet, en annen ting er hvis bilen begynner å mase når den tror man kjører for fort, og verst er det om den griper aktivt inn i kjøringen.

Jeg husker dessverre ikke hvor jeg leste om bilen som bråbremset på motorveien fordi den så et 30-skilt på en vei som gikk parallelt med motorveien. Slikt blir det fort ulykker av.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3829
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Mot kjøreretningen
« Svar #6 på: Tirsdag 14. Juni 2022, klokken 01:15 »
Litt sånn relatert til dette - så er jeg faktisk utrolig skuffet over at min -21 modell Soul ikke har "ekte" skiltgjenkjenning.

Ja, det er irriterende at den ofte viser feil fartsgrense i kartet. Men man skal være forsiktig med hva man ønsker seg: Én ting er å få fartsgrensen vist i kartet, en annen ting er hvis bilen begynner å mase når den tror man kjører for fort, og verst er det om den griper aktivt inn i kjøringen.

Jeg husker dessverre ikke hvor jeg leste om bilen som bråbremset på motorveien fordi den så et 30-skilt på en vei som gikk parallelt med motorveien. Slikt blir det fort ulykker av.
Heldigvis bremser ikke min, men den varsler at fartsgrensa falt til 30 og at jeg kjører alt for fort...

Var mye av tilsvarende, om ikke så lavt som 30, men fort 50, 60 og 70 i 110-sonen på nye deler av E18/E39 som ikke var inne i kartet for store deler av strekka. Dette var sommeren i forfjor (2020).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Usikker

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 489
  • Øvre Eiker
    • Vis profil
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->