Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kia Soul - årsmodell/pris for å få et trygt kjøp?

Startet av Timar, søndag 26. juni 2022, klokken 12:27

« forrige - neste »

Timar

Jeg lurer på om Kia Soul kan være bilen for meg. Det jeg trenger er primært bil til småkjøring, men også kunne ta noen lengre turer uten å svette alt for mye over rekkevidde.

Jeg er ganske så blank på elbiler, men har skjønt at det er store hopp i rekkevidde og funksjon mellom årgangene.

Hvis du skulle kjøpt deg Soul som bruktbil, for å ha et trygt bilkjøp uten å bruke for mye penger, hvilken årgang hadde du valgt?
Hvor setter du limiten på kjørte kilometer?
Hvilken utgave og hvilke funksjoner er verdt ekstra kroner?

Takknemlig for hjelp! :)

RJK

Det er kun e-Soul som kommer med 39 kWh-batteri (muligens bare import med dette batteriet) og 64 kWh-batteri (452 km WLTP med 64 kWh), og da snakker man stort sett 2018 og frem til i dag.

Soul Electric er vel frem til 2018 (200 km WLTP) og har max 30 kWh (solgt mange med 27 kWh og 24 kWh), kommer med ChaDeMo for hurtig/lynlading, mot CCS på den nyeste.

e-Soul med 39 kWh-batteri er muligens en OK variant med bra nok rekkevidde for ditt behov. Men om prisforskjell opp til 64 kWh-batteriet ikke er veldig stort, så ville jeg sterkt vurdert å velge dette. Da har du stortsett rekkevidde på 300 km på kald vinter og litt dårlige veiforhold, rundt 360 km på norsk motorvei på sommeren, og opp til 500+ ved rolig og økonomisk kjøring på landevei om sommeren.

Tallene er omtrentlige, basert på min Kona som har samme drivverket, men min er litt mindre, mer aerodynamisk og derved mer effektiv, men ikke voldsomt store forskjellen før man kommer opp i hastighet. Den takler motorvei relativt dårlig med tanke på rekkevidden.

Pro for e-Soul er litt bedre plass innvendig i kupéen og bedre bagasjeplass pga formen (færre liter, men mer firkantet og lettere å laste i høyde = mer praktisk), og takler 100 kg på taket, mot min med "bare" 80 kg.

Med mindre du trenger den ekstra høyden i bagasjerommet og eventuelle plassen i baksetet, er vel kanskje en Kona også aktuell? Trenger du mer plass, har du jo og e-Niro som en opsjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Timar

Tusen takk for grundig svar, RJK! Nå ble jeg litt klokere! :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA