Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

installasjon av hjemmelader

Startet av egleh, onsdag 22. juni 2022, klokken 13:16

« forrige - neste »

egleh

er kommende elbilist og har begynt å se på hjemmelader - der var det overraskende mye å tenke på...
rimelig sikker jeg har 3fas 50a 230v it i skapet, slik jeg forstår ca 20kw tilgjengelig totalt. bilen de næreste årene vil ikke støtte 3fas it, så i det daglige går jeg for lav effekt 1fas kanskje på 20amp kurs, for å lure meg under effektleddet på regningen. men, har familiemedlemmer med tesla. vil det være mulig å installere hjemmelader med 3 faser/ledere, kjøre denne med 1fas 20amp til vanlig, og med app e.l. switche til 3fas og så høy effekt som tilrådelig når gjester trenger litt påfyll? kan feks easee eller zaptec gjøre dette?

Lars C. Krogenæs

Ja. Easee kan gjøre dette. Legg opp til 3-fas 32A. Så kan du tilpasse strømtrekk etter ønsket effekt.

Husk dog på at det kan bli dyrt med besøkende som skal lade på full fart i 3-timer!
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Vollis47

#2
Slik som nettleien blir, ville jeg som gjest aldri forvente å få lade opp bilen min med høy effekt. Om du baserer deg på 1-fase 20 A til eget bruk (og 5 kW er godt nok for de fleste) så bør gjestene være fornøyd med det.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

geear

Sitat fra: egleh på onsdag 22. juni 2022, klokken 13:16
er kommende elbilist og har begynt å se på hjemmelader - der var det overraskende mye å tenke på...
rimelig sikker jeg har 3fas 50a 230v it i skapet, slik jeg forstår ca 20kw tilgjengelig totalt. bilen de næreste årene vil ikke støtte 3fas it, så i det daglige går jeg for lav effekt 1fas kanskje på 20amp kurs, for å lure meg under effektleddet på regningen. men, har familiemedlemmer med tesla. vil det være mulig å installere hjemmelader med 3 faser/ledere, kjøre denne med 1fas 20amp til vanlig, og med app e.l. switche til 3fas og så høy effekt som tilrådelig når gjester trenger litt påfyll? kan feks easee eller zaptec gjøre dette?
Hvorfor vil du sette den til 1-fas 20A i stedet for 3-fas? Med Tesla kan en enkelt justere strømtrekk fra app on the fly, og det betyr jo da lite om det er 1-fas eller 3-fas, kan se på samlet effekt..

Men ja, det kan også endres på konfigsiden til TWC3, men er ikke ment for daglig bruk, du må koble til wifiet til boksen.

Øyvind.h

#4
Sitat fra: egleh på onsdag 22. juni 2022, klokken 13:16
er kommende elbilist og har begynt å se på hjemmelader - der var det overraskende mye å tenke på...
rimelig sikker jeg har 3fas 50a 230v it i skapet, slik jeg forstår ca 20kw tilgjengelig totalt. bilen de næreste årene vil ikke støtte 3fas it, så i det daglige går jeg for lav effekt 1fas kanskje på 20amp kurs, for å lure meg under effektleddet på regningen. men, har familiemedlemmer med tesla. vil det være mulig å installere hjemmelader med 3 faser/ledere, kjøre denne med 1fas 20amp til vanlig, og med app e.l. switche til 3fas og så høy effekt som tilrådelig når gjester trenger litt påfyll? kan feks easee eller zaptec gjøre dette?

Bare kjøp Easee, så har du full kontroll i appen og kan justere effekt opp og ned uavhengig av bilens funksjoner :) Koble opp trefas. Om bilen skal tilbys enfas eller trefas kan du også justere rett i appen.

Bygger du på etter hvert kan du lastbalansere med eksempelvis equalizer mot laderen, så har du kontroll på laderens effekt oppimot annet forbruk i huset.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

egleh

Sitat fra: geear på onsdag 22. juni 2022, klokken 19:07
Hvorfor vil du sette den til 1-fas 20A i stedet for 3-fas?
kommer ikke til å ha tesla selv, 3-fas er kun for evt gjestelading (eller en fremtidig bil)

geear

Nei, men veggboksen kan stå på 3-fas selv om du selv kun har bil som støtter 1-fas. Vi lader Model Y og e-Niro (1-fas 32A) og det er helt uproblematisk at boksen står satt opp med 32A 3-fas. Niroen forteller boksen at den kun støtter 1-fas i handshaken, og så går det sin gang.

egleh

Sitat fra: geear på onsdag 22. juni 2022, klokken 22:24
.... og det er helt uproblematisk at boksen står satt opp med 32A 3-fas.
slik jeg forstår det er det uproblematisk for anlegget uansett bil, pga at ladeboksene som støtter det overvåker kursene, men, fordi 3fas it ikke er standardisert, kan man ikke garantere at det aldri vil kobles opp en bil som sier ja takk til 3fas, men som ikke støtter høy nok amp på nøytrallederen og det oppstår skade. derfor tenker jeg det tryggeste er at anlegget by default står på 1fas uten å tilby 3fas med mindre man eksplisitt ber om det og vet at aktuell bil støtter det.

geear

Mener du at det finnes bilier som ikke overvåker strømmen på N-leder? Eksempler?

Eneste jeg har hørt om som kan ligne, er e-Golf facelift 300 km (evt andre VAG-produkter som støtter mer enn 1-fas), som kunne finne på å belaste N-leder i kabelen høyere enn tillatt (pga 2x16A på L1 og L2). Løsningen der var vel bare å sørge for å benytte 32A kabel..

Orbit

Mercedes B-klasse har i alle fall dette problemet med overbelastning av kabling, og da på kabel internt i bilen fra ladekontakt til AC/DC-omformer.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

Akkurat det har Easee adressert og vil ikke overbelaste MB250 sin neutralleder. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA