Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vifte- Er dette normalt?

Startet av esan, onsdag 22. juni 2022, klokken 10:52

« forrige - neste »

esan

Opplevde nylig at det var en relativ kraftig during i bilen under en kortere kjøretur. Det viste seg å være en vifte (til batteri?)som gikk på full speed. Etter å tatt en ny oppstart, gikk viften normalt igjen. Også kona sier hun har opplevd det samme.
Har kun eid denne bilen i kort tid, og er usikker på om dette er normalt. Hadde en Ipace tidligere der noe lignende aldri skjedde.

esan

Hadde håpet på noen kommentarer fra dere som har erfaring med denne bilen.
Jeg hadde tidligere Jaguar i-Pace som jeg da kan sammenligne med. Fikk aldri så kraftig gange på viftene til batteriet på den bilen som det jeg opplever på Porschen.
Et annet fenomen som ikke ligner på i-Pace er at når bilen lades, så går ofte viftene på full guffe. Når bilen da står i garasjen for lading, kan vi høre vifteduren helt inn i huset vårt ved siden av garasjen.
Kan noen av dere som har samme bil bekrefte at dette er normalt? Jeg fikk på telefon beskjed fra Porsche forhandler at så lenge jeg ikke fikk noen feilmelding, var nok alt som det skulle..

Fush

#2
Er bilen låst når du hører denne viften? Er preheat/precool cabin skrudd på?

Med mindre bilen min drar 200+ kW fra laderen er det ikke noen nevneverdig lyd, men AC'en og vifta bråker litt på utsiden av bilen når den låses opp eller blir stående ulåst med denne settingen på.

Innbiller meg også at det bråker litt ekstra om den lader samtidig, kanskje det er noen delte komponenter?

Vanskelig å se for seg lyden du beskriver i et forum 😊

EDIT : Har definitivt ikke opplevet "during" under kjøring, selv ikke på autobahn sommerstid med 200+ km/t -> 250+ kW lading -> 200+ km/t gjentatte sykluser.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

esan

Bilen er låst under lading i garasjen. Jeg har ikke skrudd på preheat/precool i appen.
Viftestøyen under lading er noen ganger så høy at jeg frykter at naboen skal klage for støy på natten.
Jeg forsøkte å forklare dette til Porsche verksted, men de avviste at jeg hadde et problem så lenge ikke jeg fikk en feilmelding i displayet i bilen.
Får ta det opp igjen når bilen skal inn til den annonserte store oppgraderingen.

Fush

Definitivt forskjell fra min bil i alle fall da. Min lager aldri noe støy ved saktelading med mindre klimaanlegget er på. Og ikke til nivået naboklager.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

esan


thbo

Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av lydstyrken, men det er definitivt mer lyder fra Taycanen før og etter kjøring enn på min Model 3. Men til gjengjeld ingen smell fra ventiler ved høy effekt og temperatur som på Model 3.

Viftestøy er det som oftest ved parkering eller foroppvarming (jeg lader med lav effekt hjemme), men høyere ved hurtiglading.

De har typisk en Connect Wall Box på servicesenterene så det burde være en kjapp sak for deg å demonstrere for dem der og da evt.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

esan

Kan informere om at det ble funnet en kortslutning i en ledning til en sentral som styrte disse viftene som var årsaken til mitt problem. Nå er saken løst.

thbo

Varmeapparatet mitt sluttet å fungere og det hadde også sammenheng med viftene foran, og at jeg også faktisk synes de ble mer støyende kort tid før. Forberedte meg på å stå på at det er konstruksjonsfeil om grus skader vifta eller dennes ledninger, men de skiftet og fikset og bare ga meg nøkkelen tilbake på verkstedet neste dag. Taycan-lånebil fikk jeg også. Så bra oppfølging men kjedelig med utsatte vifter inn mot vinteren evt.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

esan

Ja, det er jo på tide at Porsche fikser dette problemet med grus i viftehusene. Løsningen var jo bestemt allerede før sommerferien. De må forandre innerskjermene slik at ikke grus fra dekkene kan kastes gjennom ventilasjonshull og inn til viftene.
Her bør vi vel kanskje bare mase mer på importøren?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA