Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-408

Startet av 1317142119, onsdag 22. juni 2022, klokken 09:48

« forrige - neste »

1317142119

Elbil24 presenterte i dag e-408 som kommende nyhet. En voksen bil i D-segmentet, med svært god bakkeklaring og tilsynelatende god plass til voksne både foran og bak. Kommer på markedet i 2024 (som 2025-modell?).

https://www.elbil24.no/nyheter/ny-og-lekker-peugeot-lansert-med-detaljer-som-bor-friste-nordmenn/76424390

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Daniel_0007

Synd spesifikasjonene ser ut til å bli lik e-308, 54kwt batteri med 50 brukbart i 2024  ::)
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 22. juni 2022, klokken 10:48
Synd spesifikasjonene ser ut til å bli lik e-308, 54kwt batteri med 50 brukbart i 2024  ::)

Det kan jo fort bli endret / oppjustert når tiden nærmer seg.

Endelig en bil med en kul bakende. Begynte av en eller annen grunn å tenke på legendariske Opel Monza, selv om de ikke er særlig like.
Tesla Model Y                         2021-

batterimannen

Er ikke glad i bakrute uten visker. Hvor dårlig det fungerer kommer an på design. På Kia EV6 fungerer det sånn ca., men Ioniq 5 på vinterstid er dårlige greier.

Har kun prøvd Volvo C40 på sommerføre, så der vet jeg ikke hvordan det fungerer med møkk fra veien, men sikten ut bak er langt bak XC40.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

1317142119

Bør fungere greit det, såfremt Peugeot har kontroll i vindtunnelen og man har et noenlunde normalt forhold til bilvask.

Utenom når jeg tømmer spylervæsketanken hver vår og høst for å skifte til hhv. sommer- eller vinterspylervæske, så kan jeg ikke engang huske sist jeg brukte bakpusseren på noen av bilene jeg har hatt de siste 10 årene. Litt møkkete kan baksiden bli etter å ha kjørt i regnet, men langt ifra sånn at det ikke går å se ut av vinduet. Er vel derfor moderne personbiler har spoiler - for å guide turbulensen lenger bak bilen?

Syklist

Sitat fra: batterimannen på torsdag 23. juni 2022, klokken 07:57
Er ikke glad i bakrute uten visker. Hvor dårlig det fungerer kommer an på design. På Kia EV6 fungerer det sånn ca., men Ioniq 5 på vinterstid er dårlige greier.

På kupebiler med skrå nok bakrute er dette uproplematisk.   Model 3 trenger ikke bakrutevisker, heller ikke biler som Saab 900 og 9-3.  Er den brattere, slik som på Golf eller Corsa, blir det fort skittent. Regner med at klassisk Ioniq klarer seg godt uten og at Ioniq 5 blir som en forvokst kompaktklassebil, og dermed trenger bakrutevisker.

Tilbake til tema: Peugeot 408 burde bli et interessant alternativ dersom den får bedre batterikapasitet og drivverk. Til neste år skal PSA-bilene få nye motorer fra Nidec som skal bli mere effektive, og forhåpentligvis kommer det etterhvert batteripakker med høyere kapasitet.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

mrc

Ser ut som en slags "designfornying" av Ë-C4, men virker jo som den skal være noe større. Da er det nesten litt pussig at ikke batteripakken også er større.

Men - for mange vil 35-40 mil fortsatt være helt ok, og det er nok enda mer sentralt i en del andre land enn Norge at prisene holdes nede.

Daniel_0007

Sitat fra: mrc på lørdag 16. juli 2022, klokken 14:31
Ser ut som en slags "designfornying" av Ë-C4, men virker jo som den skal være noe større. Da er det nesten litt pussig at ikke batteripakken også er større.

Men - for mange vil 35-40 mil fortsatt være helt ok, og det er nok enda mer sentralt i en del andre land enn Norge at prisene holdes nede.

På motorveier på Østlandet og ned mot Sverige vil denne bilen aldri klare 35-40 mil, er såvidt jeg klarer det med min model 3.
25 mil med motorvei er mer realistisk som vil si man må lade hver andre ish time. På vinteren går det nok ned til 20.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA