Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Tyvlånt" bilen fra verkstedet?

Startet av J94, tirsdag 21. juni 2022, klokken 18:04

« forrige - neste »

J94

Hei,

Jeg har blitt påkjørt og bilen har vært på verksted. Måtte bruke det verkstedet som ble anbefalt av forsikringen, og fikk bilen tilbake i dag.

Det jeg stusset over da jeg satt meg inn i bilen var at det bare var 96km rekkevidde igjen, og da jeg leverte den var det over 400km. Når jeg satt meg inn og begynte å kjøre var det også noe svensk rap på musikkanlegget, og jeg la merke til at det var søkt opp i Spotify - altså noen har bevisst satt det på. Da jeg ble litt suspekt på disse tingene - så jeg på forbruket, og det var et enormt forbruk de siste 5-10KM på bilen.

Det jeg lurer på er om noen på verkstedet kan ha vært testpilot og grisekjørt med bilen, eller er det jeg som tar feil.
Er det noen som har opplevd det samme?

Tok kontakt med kundeservice, og de skulle høre internt med de som hadde jobbet med bilen. Jeg vil jo tro at det er lett å nekte og vanskelig for meg å bevise dette.


Hvis det er tilfellet, hva burde jeg gjøre?  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

Hallgrim86

Har du noen mulighet for å se hastigheten de har kjørt?

J94

Nei, ingen ting er registrert på dashcam(evt slettet).
Deet eneste jeg får opp er den grafen som jeg la ut, men skal som regel være knallhard på gassen, gjerne 0-100+ flere ganger for få grafen sånn.

turfsurf

Du har ikke TeslaFi eller lignende. Har Teslamate koblet opp mot bilen som logger alle turer selv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

paalsen

Er vel lurt å bruke Valet-mode og sette på fartsbegrensning når man setter bort bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

J94

Ja, burde jo gjort det. Men regnet med at et seriøst verksted som samarbeider med IF var seriøse nok til at det var trygt å gi de nøkkelen.

Er det noen som vet om dette er utbredt, eller har hørt om det før?
Har googlet litt og lest et par artikler, men virker ikke som det er veldig vanlig.
Tenker dere at det bare er noe man skal la gå, eller burde man vurdere å ta det noe videre?
I mine øyne er det jo veldig uproft og respektløst, for å si det mildt.

geear

Hva er vanlig og uvanlig innenfor denne sjangeren, da? Vi vet at dette er noe som skjer, men av 1000 biler som går på service/rep hver dag, så er det nok ganske få det gjelder. Har man en sprek bil er faren åpenbart større for at det skjer.

vinterdekk

Min trauste bil hadde gått ca 1 km mens den var på verksted denne uken. Det gjaldt bytte av hjulnav og firhjulskontroll så at bilen min ble prøvekjørt er ingenting å stusse over.

Hvorfor verkstedansatt har kjørt bilen din så hardt at den bare har 10 av 40 mil estimert rekkevidde igjen er det naturlig at du bør få godt svar på. Har de kjørt så hardt at det har gått over mønsterdybden på dekkene dine?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

J94

Takk for svar.
Har snakket med de igjen, og de skal prøve å nøste opp i det. Det viser seg at den har kjørt ca. 5KM mer enn det den var da den kom inn på verkstedet, i følge mine beregninger - og de sier den bare er kjørt frem og tilbake fra lakkering og vask til parkeringshuset internt. Høres merkelig ut...

J94

Vet ikke om det er av interesse, men har fått svar fra verkstedet.

Det viser seg at en "ung" person som jobber med å vaske biler hos de har innrømmet å ha kjørt "unødvendig" fort over en kort strekning.

Det de sa videre er at de beklager og at han vedkommende har fått beskjed om at det ikke er greit.

Jeg kjenner fortsatt at det irriterer meg kraftig, selv om jeg kanskje overreagerer er det en prinsippsak.

turfsurf

Sitat fra: J94 på torsdag 30. juni 2022, klokken 13:53
Jeg kjenner fortsatt at det irriterer meg kraftig, selv om jeg kanskje overreagerer er det en prinsippsak.
Jeg ville ikke gitt meg med en slik unnskyldning. Folk som kjører joy ride med kunders biler bør miste jobben. Det er sikkert ikke første gang.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 30. juni 2022, klokken 16:01
Sitat fra: J94 på torsdag 30. juni 2022, klokken 13:53
Jeg kjenner fortsatt at det irriterer meg kraftig, selv om jeg kanskje overreagerer er det en prinsippsak.
Jeg ville ikke gitt meg med en slik unnskyldning. Folk som kjører joy ride med kunders biler bør miste jobben. Det er sikkert ikke første gang.

En skriftlig advarsel er vel en passelig reaksjon. Litt ryddighet fra arbeidsgiver istedenfor overreaksjon er sikkert alle tjent med på sikt.

RJK

Sitat fra: hELgenen på torsdag 30. juni 2022, klokken 18:23
Sitat fra: turfsurf på torsdag 30. juni 2022, klokken 16:01
Sitat fra: J94 på torsdag 30. juni 2022, klokken 13:53
Jeg kjenner fortsatt at det irriterer meg kraftig, selv om jeg kanskje overreagerer er det en prinsippsak.
Jeg ville ikke gitt meg med en slik unnskyldning. Folk som kjører joy ride med kunders biler bør miste jobben. Det er sikkert ikke første gang.

En skriftlig advarsel er vel en passelig reaksjon. Litt ryddighet fra arbeidsgiver istedenfor overreaksjon er sikkert alle tjent med på sikt.
Det er jo selvsagt helt upassende  av vedkommende, og verkstedet. Jeg hadde helt klart tatt det opp med forsikringsselskapet, og jeg hadde forventet en form for kompensasjon, selv om hele regninga dekkes av motparten. Og er det ikke motparten som dekker dette, men egen forsikring, så hadde jeg forlangt at verkstedet dekker egenandelen, eller ihvertfall en god slump av denne, om denne er satt høyt.

En annen sak er signaleffekten. Slikt bør det være null-toleranse for, og dette burde være bransjestandard. Med klar melding og underskrift ved ansettelse på at man aksepterer at slike ting gir automatisk oppsigelse, så tror jeg man er nærmere å fjerne problemet, enn å være rundhåndet.

Det virker kanskje hardt og brutalt, men jeg sammenligner det litt med å stjele fra arbeidsgiver og kunde, selv om det i dette tilfeller mest er tillit og lojalitet som tapes. Men det kan fort skje langt mere. Et verksted som har nulltoleranse for slikt, kan opprettholde tilliten mot kunden, om man vet at reaksjonen er nulltoleranse for slikt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA