Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye EU regler - sikkerhetssutstyr som dreper?

Startet av hELgenen, fredag 08. juli 2022, klokken 08:36

« forrige - neste »

hELgenen

Etter å ha lest gjennom denne :

https://dinside.dagbladet.no/motor/na-ma-nye-biler-ha-dette/76576485

Så blir jeg faktisk litt nervøs. Min samboer kjører veldig forsiktig - terskelen for å trykke gassen hardt ned
er så høy at man i praksisk kan glemme dette alternativet. Forbikjøring gjøres ved at gassen trykkes forsiktig ned og man sklir pent forbi. Med de nye EU kravene så vil bilen strupes når man bikker fartsgrensen. En typisk seanse vil da kunne være at min samboer kommer opp på siden av en bil ifb. forbikjøring og opplever at bilen plutselig ikke vil mer - og trykke gassen videre ned er en umulighet for henne. Dermed vil panikken komme og dette vil jo lett ende med en ulykke da reaksjonen hennes da vil være å bremse.
Jeg kjenner min samboer såpass godt at jeg vet at dette scenariet ikke er oppkunstruert, men noe som reellt vil kunne skje dersom bilen strupes.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at EU byråkratene ikke har tenkt gjennom at mange sjåfører vil håndtere dette at bilen mister kraft veldig ulikt. For noen vil det regelrett skape panikk.  Jeg sitter igjen med følelsen av at dette regelverket er dårlig utredet og ikke forsøkt med sjåfører i praksis - og at det fort kan virke mot sin hensikt.


Vix

Et problem som jeg ser er at skiltgjenkjenningen er ikke bra nok ennå.
Min bil har skiltgjenkjenning, og den leser stadig vekk skilt på avkjøringsramper etc..
F.eks. man ligger på motorveien i 100-sone, så kan bilen finne på å leste 50-skiltet på en avkjøringsrampe eller sidevei.  På min bil skjer ikke annet at det kommer opp en 50-skilt i instrumentpanelet, men nye biler vil nå bremse?



hELgenen

Dersom skiltet tolkes feil vil bilen kunne bremse ja.

Svein_H

Dette vil kanskje høres kynisk og kaldt ut, men da må nok samboeren din enten lære seg å trå hardere på pedalen eller slutte med forbikjøringer. Adapt or die, som det så fint heter i forretningsverdenen, kan nå på et makabert vis også brukes i slike situasjoner.

Jeg fatter ikke at man har klart å få gjennomslag for et slikt krav, med tanke på hvor mye som gjenstår før teknologien vil funke på f.eks skiltgjenkjenning, som også Vix nevner.

For øvrig er det i artikkelen også nevnt at et system med 'irriterende lyd' også vil bli godkjent, så da er det jo mulighet for at samboeren din fortsatt kan foreta forbikjøringer i fremtiden bare hun aksepterer litt ringing i ørene etterpå...  ;)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Dette er reguleringer som helt klart ikke er i takt med virkeligheten. Smått utrolig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hanche

Foreløpig kan man vel slippe unna med å skru av fartssperren. Hver gang man starter bilen. Jeg har allerede skaffet meg rutine på å skru av romskiplyden og endre kjøremodus hver gang jeg starter bilen, og skal vel klare en ting til. Men snart må vi vel ha en start-bilen-sjekkliste for å få med oss alt.

Heldigvis er jeg etterhvert blitt såpass gammel at min nåværende bil kanskje kan overtales til å rulle inntil jeg enten dør eller uansett ikke kan kjøre bil mer.  :P
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Truls Antonsen

Dersom algoritmene som skal styre dette ikke blir bedre enn de er i dag for skiltgjenkjenni g og cruisecontrol, ...kan det fort bli 30km/t  kø på 80-veier...

Skal bli ett show når første bil i køen han fanget opp en 30-skilt fra en sideveis...og nektes å fortsette å kjøre i fartsgrensen...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


førategangtesla

Synes det er helt hull i hodet. Jeg har en tesla model y performance i bestilling fra Berlin, skal ankomme oktober-desember, hvis denne bilen har dette systemet så er det nesten kansellering tror jeg, så blir det å handle brukt. Jeg har prøvd å spørre tesla om min bil vil få dette nå i år, men de hadde ikke fått noen opplysninger om dette, så tiden vil vise. Det står vel også nye typegodkjenninger da så godt mulig at jeg slipper unna, får håpe det.

hELgenen

Sitat fra: Svein_H på fredag 08. juli 2022, klokken 15:18
Dette vil kanskje høres kynisk og kaldt ut, men da må nok samboeren din enten lære seg å trå hardere på pedalen eller slutte med forbikjøringer. Adapt or die, som det så fint heter i forretningsverdenen, kan nå på et makabert vis også brukes i slike situasjoner.


Da blir det die er jeg redd........Du kan ikke lære en godt voksen dame å kjøre bil på nytt - det går bare ikke.
Jeg er overbevist om at denne reguleringen IKKE vil fungere tilfredstillende i Norge og jeg også sikker på at den vil skape ulykker. Spesielt vinterstid. Dette er garantert for lite gjennomtenkt - garantert.

Tesla har jo ikke fått orden på sitt fantombremsing og får vi løsninger der bilen plutselig nekter å akselere uten at man dunker pedalen i bunn raskt - vel da ber man om problemer.  Noen ganger så ønsker man å kjøre rolig og forsiktig forbi - spesielt på vinterstid - og dersom man må dunke pedalen inn på elbiler for å få den over fartsgrensen - vel da får man problemer med en sprek bil...

Som nevnt før - dette er papirbeslutninger basert på papir informasjon og er ikke testet i Norge under norske kjøreforhold. Akkkurat som vi har sett meningsløse ulykker med Tesla med påskrudd autopilot brasende inn i veisperringer - vil vi se ennå flere meningsløse ulykker på tvers av hele bilparken....Dette kommer til å gå rett til h...er min påstand.

Amatøren

Jeg legger også merke til avlesing av skilt som er satt opp ved vei som går parallelt. I tillegg så så sliter kamera ved lav sol i mot de blendes rett og slett. Å basere seg på forhåndsinnlagte data i NAVI går heller ikke da de er raskt utdaterte og får ikke med midlertidige fartsendringer ved ved veiarbeid omskilting ved føreforhold. VAG konsernet er eksternt trege ved å korrigere kart.

Begge systemer for fartsetting har sine svakheter og fordeler.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA