Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til rimelig elbil med plass til stor hund i bagasjerommet

Startet av Timar, lørdag 18. juni 2022, klokken 11:48

« forrige - neste »

Timar

Jeg har fått meg garasje med elbil-lader, men mangler bil. I utgangspunktet ser jeg for meg å finne en ganske rimelig bil (maks 150' om det i det hele tatt er realistisk) siden jeg kommer til å kjøre lite.

Bilen bør funke til litt lengre turer enn bare småkjøring. Aner ikke hva som er akseptabel mellomlang rekkevidde. 150 km? Ha minst 4 seter og god sikkerhet. Må kunne frakte ski på taket i en eller annen form.

Men: Den store utfordringen er at jeg har en stor hund (skulderhøyde 60 cm, vekt nærmere 40 kg) som jeg vil ha i bagasjerommet uten å måtte justere baksetene.

Kan dere tipse meg om biler der bikkja enkelt kan bli med?
Er det i det hele tatt realistisk å prøve å finne en brukt elbil med mine kriterier og angitt budsjett?

geear

Ville testet en Huyndai Ioniq for å se om det kunne gå med bikkja.

edyrli

Jeg tenker umiddelbart e-nv200. Om rekkevidden holder er på grensen. Mulig den klarer 15mil i rolig kjøring en varm sommerdag.

Eks:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=261706598
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Timar

Takk for svar! Ionic hadde jeg bare avskrevet, men skal jammen ta en kikk!

Det virker som noen får stor hund inn i Leaf og eGolf også. Uten bur så klart, så da blir det ikke både hund og bagasje bak i der, men til hverdags trenger jeg ikke det.

Noen som har noen erfaringer med det?

geear

Har ikke eid Ioniq og Leaf, men har eid e-Golf. Kan nok gå med stor bikkje, men det er lite plass fra bakseteryggen og bak til luka, høyden er god. Har hatt Leaf gen. 2 som lånebil i flere uker, og den er relativt romslig bak, men syns å huske at den hadde høy lasteterskel. Har prøvekjørt Ioniq for lenge siden, mener det var ganske høyt bagasjeromsgulv i den, og bakluka skrår mye, men syns å huske at bagasjerommet var brukbart allikevel. Fordel med hatchback-luke. I tillegg er det en veldig effektiv elbil som tross liten batteripakke har brukbar rekkevidde og ladefart, og kan brukes til langkjøring. E-NV200 er åpenbart stor nok, men den er rimelig håpløs på langkjøring sammenlignet med Ioniq...

Ingeniøren

Det finnes sikkerhetssele til hunder som du kan feste i en sikringskrok i bilen. Slå ned delt baksete så kan bikkja ligge der. Fungere veldig bra for meg med en Gordon Setter i bilen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Timar

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 19. juni 2022, klokken 17:51
Det finnes sikkerhetssele til hunder som du kan feste i en sikringskrok i bilen. Slå ned delt baksete så kan bikkja ligge der. Fungere veldig bra for meg med en Gordon Setter i bilen.

Takk, men jeg har et par unger jeg også gjerne skulle fått med meg. :P

Timar

Sitat fra: geear på søndag 19. juni 2022, klokken 17:19
Har ikke eid Ioniq og Leaf, men har eid e-Golf. Kan nok gå med stor bikkje, men det er lite plass fra bakseteryggen og bak til luka, høyden er god. Har hatt Leaf gen. 2 som lånebil i flere uker, og den er relativt romslig bak, men syns å huske at den hadde høy lasteterskel. Har prøvekjørt Ioniq for lenge siden, mener det var ganske høyt bagasjeromsgulv i den, og bakluka skrår mye, men syns å huske at bagasjerommet var brukbart allikevel. Fordel med hatchback-luke. I tillegg er det en veldig effektiv elbil som tross liten batteripakke har brukbar rekkevidde og ladefart, og kan brukes til langkjøring. E-NV200 er åpenbart stor nok, men den er rimelig håpløs på langkjøring sammenlignet med Ioniq...

Takk for svar! Jeg har studert eGolfer jeg har passert i dag, og ser det du skriver med kort avstand mellom sete og bakluke.

Jeg må nok rett og slett ta med bikkja på prøvekjøring! :)

Ingeniøren

Sitat fra: Timar på søndag 19. juni 2022, klokken 18:42
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 19. juni 2022, klokken 17:51
Det finnes sikkerhetssele til hunder som du kan feste i en sikringskrok i bilen. Slå ned delt baksete så kan bikkja ligge der. Fungere veldig bra for meg med en Gordon Setter i bilen.

Takk, men jeg har et par unger jeg også gjerne skulle fått med meg. :P

Da får bikkja klare seg med 1/3 del og unga dele 2/3...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA