Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kundebehandling

Startet av Egil Fonn, fredag 17. juni 2022, klokken 21:08

« forrige - neste »

Egil Fonn

Kunde behandling av ypperste klasse..
En bekjent skulle i dag levere sin BMW i3 til merke verksted for feilsøk. Bilen levert om morgen og eier dro på jobb. Da bilen skulle hentes var beskjeden fra verksted at bilen luktet hund og var for ned smusset innvendig for at de kunne testkjøre og feilsøke den. Fikk i kveld selv se bilen slik den var ved innlevering og ble veldig overrasket over at verksted nektet behandle denne. Bilen var støv fri og rengjort fra seter og opp. På gulvet var det sand og noe hundehår. Det lå også noen personlige eiendelen i baksete og passasjer sete, men ingen hindring for feilsøking/prøving. Jeg er selv hundeeier og entreprenør og mine biler er absolutt ikke tipp topp rengjort til enhver tid når de blir  innlevert til verksted, men har aldri opplevd en slik kunde behandling som dette noen gang. Vurderer selv kjøpe en BMW IX, men vis lokal merkeforhandler ikke tåler hundelukt, hår og støv i bilen må jeg revurdere dette. Det blir for tungvint om jeg må kjøre den til forhandler i nabo by for service og verksted besøk. Det går også for mye tid om bilen må total rengjøres hver gang før innlevering til verksted.
Om verksted/mekaniker mener bilen er for ned smusset kan de utstyre seg med egnet verne utstyr som oss andre i ulike bransjer når vi utfører arbeid i forurenset miljø.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Tviler på at dette er normal kundebehandling hos BMW forhandlere. Antar at det var i Tromsø, siden du er derfra i følge din profil.

Egil Fonn

Forhandler= Sulland i Harstad. Ikke opplevd dette hos dem tidligere da jeg hadde i3 med hundelukt i. Heller ikke tema hos MB forhandler som jeg bruker nå.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Tony Rofstad

Må le litt her....leverte inn min ix40 pga litt software problemer....dette skjedde på impuls da de kunne ta den inn umiddelbart.Bilen så rett og slett helt jævlig ut etter en langweekend med 50-60 mil bak oss med hund og 3 barn.Det var rett og slett flaut og levere den og de hadde den inne i hele 4 timer mens jeg ventet og det ble ikke nevnt at bilen så ut som den gjorde, så min tanke er at dette er nok ikke en generell bmw service du har opplevd, heller en ansatt med en helt elendig blåmandag...

Trond.m

Det kan kanskje hende at den som var satt på jobben hadde allerge mot hunder. Men da skulle jo verkstedet ringt å beklaget at DE hadde fått et problem, og tilbudt en form for kompensasjon for ulempen det medførte for kunden. Her er det åpenbart noen som må skoleres i kundebehandling. At denne (forhåpentligvis) enkeltepisoden skulle påvirke valg av bil forstår jeg ikke 😉

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på lørdag 18. juni 2022, klokken 04:47
Det kan kanskje hende at den som var satt på jobben hadde allerge mot hunder. Men da skulle jo verkstedet ringt å beklaget at DE hadde fått et problem, og tilbudt en form for kompensasjon for ulempen det medførte for kunden. Her er det åpenbart noen som må skoleres i kundebehandling. At denne (forhåpentligvis) enkeltepisoden skulle påvirke valg av bil forstår jeg ikke 😉

Om denne kunden i praksis alltid må forholde seg til dette konkrete verkstedet ved all fremtidig service av dette merket. Vel,så forstår en jo valget aldri mer det merket. Det kan jo være langt mellom merkeverksted i dette landet. 

Tror nok det fortsatt er mange som velger bil ut fra hvilket merke som kan tilby service i nærheten av bosted. Det er ikke alltid det samme å gå til et uavhengig verksted selv om garantien fortsatt skal gjelde.

Bilvalg er iblant mer enn bare å velge merke og modell , selv om mange merker nå kan handles på nett.



Jalla

Minner litt om fjæra som ble til en høne, men selvsagt kan historien også være sann.

Vi vet ikke, og det gjør nok heller ikke ts ettersom han kun har blitt fortalt historien. Så både både han og vedkommende som er opprinnelse til historien kan ha lagt på, og det kan ha vært gjort noe med bilen før ts så den. Vi er omgitt av mange forskjellige personer så har andre tanker om rengjøring osv enn mange andre, og et verksted som mottar alt av personlige ting opplever mer enn mange av oss ønsker å tenke på.

Selvsagt bør verksteder som mottar personlige ting(laptop, biler osv) ha rutiner for slik, og f. eks kontakte kunde med følgende beskjed - etter vår standard må xxx rengjøres for kr yyy FØR vi kan utføre ønsket feilsøking/reparasjon av enheten.

Men ettersom vi ikke har den fulle historien her så gir det liten mening å diskutere akkurat denne saken.

Ansjosfilet

Ja her er det mye vi ikke vet. "Personlige eiendeler" kan jo være så mangt. Kanskje lå det en fleshlight i passasjersetet?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Egil Fonn

Kontaktet kunde kontakt hos lokal forhandler i går for en oppklaring av dette. Ble forklart at oppsatt mekaniker nektet ta aktuelle bil pga hundelukt og smuss. Verksted hadde ingen annen mekaniker ledig da, men vil løse denne saken med kunde ved ny time.
Fikk også avklart at service på min eventuelt kommende IX skulle de utføre selv om den inneholdt hundelukt, støv. og personlig verktøy/utstyr.
Men uansett, for egen del rydder jeg noe før innlevering av bil til verksted. Greit at det ikke ligger noe til hinder for utførelse av verksted jobben og at mekaniker ikke opplever bilen for utrivelig.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Ingeniøren

Leverer alltid bil ryddet og vasket før service. Fyren kunne hat hunde allergi for alt jeg vet. Tar man Taxi så forventer men ren bil ikke....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Erfaringsmessig så er det EKSTREM forskjell på hvordan folk oppfatter en ryddig/ren bil og ikke. Det som for noen er ryddig bil er overhodet ikke ryddig bil for andre. Jeg vil ikke ha løse ting i en bil overhodet, mens jeg kjenner folk som må rydde plass til beina på passasjersiden hver gang jeg skal sitte på...

Hos oss er det egentlig samboer som burde kjøre hovedbil, og jeg burde hatt en nummer to bil, men det går ikke, for den ser ut akkurat som en kvinnes veske. Hun har både vinter, vår, sommer og høstgarderobe til både seg selv og et par unger, i tillegg til fjorten esker mellombarer, 2-3 pakker våtservietter og alt annet mellom himmel og jord, så hadde hovedbilen vært "hennes", hadde jeg fått helt noia hver gang jeg skulle bruke den, enten det var i det daglige eller til ferieturer. Prosjekt hver gang den skal på service, for jeg er av den oppfatning at om man leverer en bil seende slik ut, så blir den behandlet deretter også. Leveres den strøken, så får den også den type behandling (og slipper å bli vasket hos forhandler...).

Ingeniøren

Sitat fra: geear på tirsdag 21. juni 2022, klokken 09:19
Erfaringsmessig så er det EKSTREM forskjell på hvordan folk oppfatter en ryddig/ren bil og ikke. Det som for noen er ryddig bil er overhodet ikke ryddig bil for andre. Jeg vil ikke ha løse ting i en bil overhodet, mens jeg kjenner folk som må rydde plass til beina på passasjersiden hver gang jeg skal sitte på...

Hos oss er det egentlig samboer som burde kjøre hovedbil, og jeg burde hatt en nummer to bil, men det går ikke, for den ser ut akkurat som en kvinnes veske. Hun har både vinter, vår, sommer og høstgarderobe til både seg selv og et par unger, i tillegg til fjorten esker mellombarer, 2-3 pakker våtservietter og alt annet mellom himmel og jord, så hadde hovedbilen vært "hennes", hadde jeg fått helt noia hver gang jeg skulle bruke den, enten det var i det daglige eller til ferieturer. Prosjekt hver gang den skal på service, for jeg er av den oppfatning at om man leverer en bil seende slik ut, så blir den behandlet deretter også. Leveres den strøken, så får den også den type behandling (og slipper å bli vasket hos forhandler...).

He he, vi er likere enn jeg ante, om ikke annet på dette feltet  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: geear på tirsdag 21. juni 2022, klokken 09:19
Hun har både vinter, vår, sommer og høstgarderobe til både seg selv og et par unger, i tillegg til fjorten esker mellombarer, 2-3 pakker våtservietter og alt annet mellom himmel og jord, så hadde hovedbilen vært "hennes", hadde jeg fått helt noia hver gang jeg skulle bruke den, enten det var i det daglige eller til ferieturer.
Tømmer bilen hver gang vi har vært på tur...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Det er jo jeg som kjører hovedbilen vår, så jeg tar alltid med det jeg trenger for det jeg/vi skal ut på, og tar ALT ut av bilen igjen etter endt tur, men tro meg, det er håpløst å gjøre med madammen. Er ting borte og hun gjerne skulle hatt en lue eller en mellombar for å fikse blodsukkeret fordi hun har glemt et måltid eller to den dagen, så får jeg høre det i ukesvis etterpå. Til hun har fått stocket lageret igjen. Jeg kunne egentlig aller helst tenkt meg en i4 M50 eller en M3 eller en Model 3 performance eller noe, så kunne hun kjørt familievogna, men det er til alles beste at jeg anser kampen som tapt og at hun bare har en egen rotebil.  :laugh:

Egil Fonn

Litt interesant å tenke over hvor mye som må ligge i bilen min for at hverdagen skal gå opp..
Hunden tar mestedelen bagasje rommet så mye av bagasje havner i baksete og på gulvet foran sete.
-Under bagasje rom: Ladekabler med adapter til ulike stikk kontakter. Slepe øye. Punkterings repp.
-Sidebur i bagasjerom: Førstehjelp veske. Slepetau. Adapter til 6pin henger kontakt.
-Bagasje rom: Hundemadrass. Hund. Hundebånd. Hundeskål. Vann flaske til hund. Kjeledres. Vernesko. Hansker. Hjelm med hørselvern.
-Baksete: Mappe med jobbrelaterte dokumenter. Liten tursekk med div innhold. Vindjakke. Lue. Hansker. Om vinter, ski og staver i skipose.
-På gulvet foran baksete: Lite verktøysett. Fjellstøvler/skisko. Vann kanne. Om vinter, liten gassbrenner for tining av div låser  og koblinger.
-Sidebur i førerdør: Nøkler og låser til diverse hengere. Nøkler til lager. Nøkler til båt. Nøkler til ulike lastebiler og maskiner, alt etter behov. Lite måle bånd. Merke tusj. Ladebrikker. Liten is skrape.
-Midt konsoll: Våt servietter. Hånd sprit. Munnbind/støvmaske.
-Hanskebur: Div vognkort. Skademelding. Instruksjonsbok. Hundepass. Parkeringsur for avgifts parkering.
-Sidebur i passasjer dør: Hundeposer. Hodelykt.
I bilen kan det også ligge prosjekt/ jobb relaterte gjenstander som varierer med prosjekt. Unngår helst tunge og harde gjenstander usikret i bilen pga sikkerhet. Storparten av jobbrelatert utstyr fraktes i ulike hengere.

Å tømme ut alt dette etter endt dag for så å legge det inn neste dag er meningsløs sløsing av tid for meg.

For mange som kun bruker bilen sin til frakt av seg selv og matpakke til jobb vil sikkert min bil vike veldig uryddig. Og med ispedde hundehår og støv blir det ikke bedre..
Min bil er kjøpt og betalt for å dekke mine behov og da blir det som det blir.
Men en ryddesjau og støvsuging i blant er lurt. Prøve å legge det inn før innlevering til verksted  :)

Er ellers svært nøye med vedlikehold og pen behandling av mine kjøretøy, forlanger det samme fra service verksted når de server mine kjøretøy. Uansett hva som måtte ligger inne i kjøretøyet.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA