Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla model 3 performance fra Kina

Startet av førategangtesla, fredag 17. juni 2022, klokken 20:16

« forrige - neste »

førategangtesla

Hei

Jeg går nå med tanker om å kjøpe min første helt nye bil. Jeg ønsker en ny Tesla model 3 performance. Ja, kunne gått for long range, men det frister med den ekstra futten disse kommer med, litt synd at disse ikke er senket lenger da? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Jeg har snakket litt med tesla da jeg hadde litt spørsmål om hvorvidt kvalitet på Kina vs freemont er tilnærmende lik og fikk beskjed om at bilene som kommer fra Kina er veldig gode og med lite kvalitetsproblemer, går utifra at de fleste som vil selge en bil sier dette. Jeg er skeptisk (har vel ikke noe godt grunnlag for å si det) til made in china, men er det noen som har erfaring /har hatt begge bilene som kan fortelle om det er store ulikheter på disse bilene? Lurer litt på hvilke type batteri den blir levert med osv også, samme som i USA?

Noen som har noe info om denne nå blir levert med dobbel ruter både foran og bak etc? Jeg kan liksom ikke finne noen informasjon om dette noen plass på tesla sine sider og alt virker så vagt?

Lurer også på om jeg vil få levert bilen med matrix lyktene? Leser på diverse forum at mange har blitt levert med de gamle type lykter? Jeg spurte tesla om dette og fikk beskjed om at bilen blir levert med led lys, men nå er jo gamle typen også led så jeg blir ikke klokere liksom. En model 3 performance i rød med vinterdekk og FSD koster mange penger og jeg har jo lyst til å vite hva jeg skal få, så er det noen her inne som kan hjelpe meg litt, hjelpe meg med å gi litt info om hva jeg eventuelt kommer til å få? Ryzen? Og er det noen problemer (større problemer?) med tanke på rust på bilene fra Kina?

Vurderer en runde på funderud med denne tesla model 3 pakken også da dette er en stor investering for meg og jeg ønsker jo i utgangspunktet å ha bilen lenge. Dette blir min aller første elbil, har aldri engang kjørt en så vurderer å ta en tur til tesla og spørre om en kjøretur, jeg er helt forelsket i teknologien og det virker som om tesla ligger åresvis foran de andre, derfor ønsker jeg at min første elbil blir en tesla. Når det gjelder plass så er jo ikke dette en model s/x men det har jeg for å være ærlig ikke råd til da jeg faktisk ønsker meg en helt ny bil. Dette er spennende men også skremmende, så er det noen som kan hjelpe meg å sortere litt og fortelle hva som jeg kan forvente og hva jeg kommer til å få om jeg bestiller en ny Tesla model 3 performance fra Kina nå?

Tom

Prøvekjør du.. long range går meget bra. FSD hadde jeg skippet..

førategangtesla

Takk for svar. Jeg har egentlig allerede bestemt meg for performance. Ser at flere dropper FSD, er dette noe som er helt ubrukelig i Norge?

Burger

FSD har mer enn dobbel verdi om det virker og blir lovlig. Så jeg droppet det og kjøper sw oppgraderinga til 2x pris dersom det virker og blir lovlig. Dvs jeg kan være drita i baksetet og bli kjørt hjem.

Usikkerheten er om det noensinne vil virke, om man har penger på å gamble på at det vil virke osv.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

førategangtesla

Kan virke som om FSD kanskje ikke er helt nødvendig enda. Går nok for enchanced autopilot.

Noen som har noen svar på de andre tingene? Jeg synes det er rart at det er så lite informasjon fra tesla om hva man kjøper. Man burde jo få informasjon om type batteri, størrelse på batteriet osv.
Noen som vet om performance fra Kina kommer med nye typen lykter? Fit og finish bra?

DagfinnN

Jeg har hatt Tesla i 7 år og ville verken ha kjøpt FSD eller utvidet autopilot. Akkurat nå får du lite eller intet for pengene. Kanskje om 5 år?
PS Hadde FSD på min 2. Tesla fra 2017 - 2020.
Min mening og mange med meg er enig om at FSD er oversolgt av Tesla. En gang kommer det kanskje, men når?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

førategangtesla

#6
Hva gir utvidet autopilot hvis man kjøper dette med? Tenker på kjøring på hovedvei? Er det ingen forskjell fra inkludert autopilot?

filtvet

Du kan oppgradere LR med performance boost. Koster vel under 20´og da er det liten forskjell på performance og LR. Ville droppet autopilot og "FSD". Kommer nok aldri til å funke bra nok etter min mening.

førategangtesla

#8
Sitat fra: filtvet på lørdag 18. juni 2022, klokken 09:55
Du kan oppgradere LR med performance boost. Koster vel under 20´og da er det liten forskjell på performance og LR. Ville droppet autopilot og "FSD". Kommer nok aldri til å funke bra nok etter min mening.

Jeg er klar over det, men jeg synes at performance ser virkelig bra ut i tillegg med de nye 20 tommers felgene blir den skikkelig smekker, hever inntrykket dobbelt. Koster å kjøpe disse felgene med dekk utenom også. De ekstra kWh man må ut med i økt forbruk er verd det i mine øyne.

I tillegg så er vel fortsatt performance litt kvassere?

Kim-

Ligger mange videoer på YouTube hvor de tester mot de forskjellige modellene feks https://youtu.be/htGXA4McmGU
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

førategangtesla

Jeg har sett masse på youtube. Mye bra informasjon der. Så jeg ender opp med en performance.

Noen som vet noe om kvalitet på disse modellene fra Kina og hvordan de er i forhold til bilene fra USA? Matrix? Type batteri?

docadhoc

Hei. Har att TM3 i 18 måneder, laget i USA, og kan dele mine erfaringer.
Amerikanske bilder har amerikansk kvalitet - den er ikke som gode europeere. Virker som folk er like fornøyd med Kina-biler som USA-biler, så det ville jeg ikke tenkt på. Du finner alle meninger her på forumet om det.
Performance er kul - og skal du ha den på bane ville jeg gått for det. Da får du også programvare for banekjøring. Hvis ikke, ville jeg satset på LR. Akselerasjon 0-100 er 4,4 i stedet for 3,3 - det er uansett ganske villt. Mange får mulighet for å kjøpe «Acceleration boost» i etterkant - den bringer aksellerasjonen ned til 3,9. Merkbare forskjell - jeg har kjøpt det selv - men det gir mer glede enn nytte. Tror ikke det tilbys alle biler som tilleggs-kjøp - det kan ikke bestilles når du kjøper ny. Hør med forhandler.
Autopilot gir adaptiv cruise-kontroll og selvstyring (med hånd på rattet). Med advanced Autopilot får du også mulighet for fil-skifte under selvstyring - om du har glede av det. Uten må du slå av selvstyringen, bytte fil, og slå den på igjen. I tillegg håndterer autopiloten hele ruten - men du må si ifra om du skal bytte fil eller kjøre av (siste programvareoppdaering). Du får også muligheten for å kjøre den om du står utenfor bilen - veldig nære (summon). Kjekt om det er veldig trant på parkeringen - men ikke så mye mer. Fullt selvkjørende skal visstnok også etter hvert håndtere rundkjøringer og by-traffikk. Felles for alle disse er at de ikke virker fullt ut - du må alltid følge med - og de er nok mer tilpasset amerikanske veier enn europeiske. Du finner et hundretalls innlegg her på forumet. Begge deler kan kjøpes til i etterkant, men da kommer det moms på. Selv kjøpte jeg advanced autopilot i etterkant - og har moro av det - men opplever det ikke som nyttig.
Det du bør prøve ut veldig nøye er hvor følsom du er for støy og for stivt oppsett. Luftstøyen er vel lik på alle modeller. Dekkstøyen er imidlertid mer jo større felger du har. Selv har jeg byttet fra 19 til 18 tommer som ga ca 2db lydreduksjon. Dekkene på 18 tommer er dessuten angivelig spesielt støysvake. 20 tommer ser enda kulere ut - men bråker klart mye mer.
Bilen er stiv og følsom for ujevnheter i veien - performance er klart stivere og mindre komfortabel. Om det betyr noe for deg er en annen sak - men kjenn etter. Styringen er ikke spesielt presis, men det er antagelig likt for alle modellene. Mine siste tre biler var BMW 3, Audi 5 og MB CLK - de var bedre på nesten alle måter - men ikke elektriske og ikke så stor akselerasjon.
Oppsummert er Performance raskere med mer krefter, har ekstra programvare for bane, er stivere i oppsettet og har mer dekkstøy med større felger. Opprinnelsesland som du spurte om spiller neppe så stor rolle. Tror du uansett blir fornøyd - det er en morsom bil å kjøre.
Tesla 3 (solgt) BMW i4 M50
(WV 1200, Ford 17M, Renault Fuego, Ford Sierra, BMW 320iS, MB 200 T, BMW 520i, MB CLK 240, Audi A5, BM# 330iX)

førategangtesla

Tusen takk for svar.

Noen som vet om det finnes en side hvor man kan se spesifikasjonene til model 3 performance som produseres i Kina nå? Synes at det er synd at man får så lite informasjon om hva man egentlig skal få. Burde være mulig å vite hva slags batteri man får, hva slags lykter man får osv. Har tesla alltid vært slik at de ikke gir all informasjon?

Tom


førategangtesla

#14
Kan godt hende at det er riktig og det er synd hvis det skal være slik. , Nå er det slik at jeg for en gangs skyld ønsker å kjøpe en helt ny bil, det er jo en stor investering og jeg skulle ønske at jeg kunne få vite hva jeg kjøper. Eksempelvis dette med de nye matrix lyktene vs de gamle, det kan jo hende at tesla kjører ut en oppdatering som gir nytte av disse og da vil jeg jo selvfølgelig ha disse bare som et eksempel. 547 km rekkevidde står det i konfiguratoren til tesla på model 3 performance, kan det tolkes slik at disse får det mindre LG batteriet, eller kan det ha Panasonic 82kw batteri mens rekkevidden antyder den nye ryzen prosessoren? (hvis jeg har forstått riktig?)

Jeg spurte tesla om model 3 performance kommer uten senking nå siden det ikke står i konfiguratoren, fikk beskjed om at det hadde ikke de hørt noe om.

Virker som om det er så mye jeg ikke får vite om det produktet jeg skal kjøpe, jeg skal jo svi av over 600.000 på en model 3 performance og det er veldig mye penger (iallefall for meg) det er på mange måter for meg en drømmebil, jeg har siden jeg fikk lappen for 19 år siden hatt bensin og diesel, nå kan jeg kjøpe en sinnsykt sprek/kul/artig/teknologisk elbil, lade denne hjemme i all enkelhet og kjøre forbi bensinstasjonene med dieselpris på oppimot 30 kroner literen, men det burde egentlig ikke være for mye å forlange at jeg ønsker å vite hva jeg får for pengene, tenker da på det tekniske med bilen da jeg vet akselerasjon, hastighet og rekkevidde. Det har jo vært snakk om doble ruter bak også, jeg får jo bare se på det som en bonus liksom. Men dette med eksempelvis matrix lyktene og det at jeg ikke vet batteritypen er jo litt irriterende. Jeg har hatt bilen i konfiguratoren i hele helgen og vurderer frem og tilbake om jeg skal trykke på fullfør, litt derfor jeg registrerte meg her da jeg ble litt skeptisk da jeg ble fortalt at alle kommer fra Kina nå og jeg egentlig ikke helt vet hva jeg kjøper (med tanke på delene på bilen)

Får jeg Premium lydsystem? Dette bang Olufsen? Jeg kan ikke finne noe om det heller.

Noen som har fått en model 3 performance fra Kina veldig nylig som har noe info å komme med?

Sannsynligvis så blir jeg nok absolutt fornøyd uansett, det er ikke det. Men jeg vil egentlig bare vite hva jeg får og det burde tesla ha på første linje.

Er Kina bilene mer utsatt for rustangrep kontra USA modellen? Jeg har lurt på å ta en tur til funderud antirust og få dette model 3 settet sammen med en god lanolinbehandling, det er sannsynlig en bedre garanti enn hva tesla gir. Det kan jo se ut som om det er veldig mye åpne hull rett inn i konstruksjonen hvor vann, salt og sørpe kan sprute rett inn.

En siste ting, når kan man kansellere bilen? Når den er på vei? Kan man kansellere samme dag man skulle ha plukket opp bilen?

Beklager at jeg spør om alt på en gang her og at jeg virker irritert, det er bare en stor greie for meg og jeg burde egentlig glede meg, men det er liksom så dumt at jeg egentlig ikke helt vet hva jeg får.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA