Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee Lite i serie - Montert riktig?

Startet av Husstein, tirsdag 09. juli 2024, klokken 14:51

« forrige - neste »

Husstein

Hei.

Har tidligere fått montert en eldre Easee lader og en Easee Lite i serie. Her ble det påpekt at det måtte være en egen jordfeilautomat type A mellom de ti boksene (forøvrig egen jordfeilautomat type A - 32A i sikringsskap). Har senere da også lest at det er et monteringsarbeid fra Easee med deres Easee Lite at der skal være en type A jordfeil fra sikringsskap.

Så kommer det.
Flyttet og fikk montert to Easee Lite og ba ettertrykkelig om at monteringsanvisningen måtte følges osv.
Men ser at det er brukt en 40A en-fase C sikring i sikringsskap som forsyner laderene. Der er ingen andre vern i forbindelse med de to laderene. Kan forøvrig nevne at her i dette scenarioet er det 400V inn i bolig men det er kun benyttet en-fase sikringer.

Er dette innafor? Hvis ikke hva er «godt nok» eller riktig?

RJK

Nå er ikke jeg elektriker, så "fasit" får noen andre komme med.

Men tenker som så at om laderne bare er koblet opp mot hver sin fase (altså forskjellig fra hverandre), så vil jeg tro det er nok å sette 1-fase-sikring på den fasen som er koblet til.

I og med at elektriker har gjort dette valget, så vil det forsterke min tro på at dette er innafor!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

thomasez

Er det én kabel til begge boksene eller én til hver med hver sin sikring?

Om det er det første er det kanskje lov, men noe jeg overhodet ikke hadde akseptert. Å kjøre to ladere på samme fase om det er tre tilgjengelig er hverken spesielt lurt eller sannsynligvis anbefalt.

Lite er i praksis den gamle laderen med nytt navn. For lastbalansering må du ha en "equalizer" i tillegg. Om denne kan erstattes med Tibber og Pulse aner jeg ikke.

Med 400V vil du kunne få 11kW på trefas, mens med én er det kun 7.4.

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Husstein på tirsdag 09. juli 2024, klokken 14:51Hei.

Har tidligere fått montert en eldre Easee lader og en Easee Lite i serie. Her ble det påpekt at det måtte være en egen jordfeilautomat type A mellom de ti boksene (forøvrig egen jordfeilautomat type A - 32A i sikringsskap). Har senere da også lest at det er et monteringsarbeid fra Easee med deres Easee Lite at der skal være en type A jordfeil fra sikringsskap.

Så kommer det.
Flyttet og fikk montert to Easee Lite og ba ettertrykkelig om at monteringsanvisningen måtte følges osv.
Men ser at det er brukt en 40A en-fase C sikring i sikringsskap som forsyner laderene. Der er ingen andre vern i forbindelse med de to laderene. Kan forøvrig nevne at her i dette scenarioet er det 400V inn i bolig men det er kun benyttet en-fase sikringer.

Er dette innafor? Hvis ikke hva er «godt nok» eller riktig?

Den har innebygget selvtest for RCD. Den skal derfor ha et eksternt, vanlig jordfeilvern type A i tillegg i sikringsskapet.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA