Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla kollisjon og sikkerhet

Startet av kenlee, onsdag 15. juni 2022, klokken 20:21

« forrige - neste »

kenlee

Hei! Lurer litt på hvordan Tesla gjør seg i kollisjonstester. Vurderer en Volvo xc40 som gjør seg veldig godt i kollisjonstester men denne er litt liten, så har tenkt litt på model y istedenfor. Så nylig en xc40 som krasjet i 80km/t frontkollisjon hvor alle i bilen overlevde og gikk ut med kun små skader.
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt


Autowinder

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Hallgrim86

Sitat fra: kenlee på onsdag 15. juni 2022, klokken 20:21
Hei! Lurer litt på hvordan Tesla gjør seg i kollisjonstester. Vurderer en Volvo xc40 som gjør seg veldig godt i kollisjonstester men denne er litt liten, så har tenkt litt på model y istedenfor. Så nylig en xc40 som krasjet i 80km/t frontkollisjon hvor alle i bilen overlevde og gikk ut med kun små skader.

Teslaen er veldig trygg når krasjen først er et faktum. Det skal ikke stikkes under en stol at de er i retten for å avgjøre om ACC er trygt å bruke i USA, og det går strengt tatt ikke så bra.

Det er avdekket ganske graverende sikkerhersbrister - men det finnes mange gode og trygge systemer der ute ellers.

Sjansen for å krasje er nok høyere i Tesla.

turfsurf

Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 16. juni 2022, klokken 06:06

Sjansen for å krasje er nok høyere i Tesla.
Det er vel en påstand du ikke har dekning for mere enn at alle krasjer med Tesla kommer i media.

Det finnes og mange tilfeller hvor Teslaer unngår ulykker pga aktiv sikkerhet.

Men, er man sløv og tror at bilen er selvkjørende så blir man selvfølgelig utsatt for en ulykke til slutt.

Er man en oppegående sjåfør er Tesla like sikkert som det meste annet nytt. Passiv sikkerhet har vist seg å være helt i toppsjiktet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hallgrim86

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. juni 2022, klokken 06:14
Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 16. juni 2022, klokken 06:06

Sjansen for å krasje er nok høyere i Tesla.
Det er vel en påstand du ikke har dekning for mere enn at alle krasjer med Tesla kommer i media.

Det finnes og mange tilfeller hvor Teslaer unngår ulykker pga aktiv sikkerhet.

Men, er man sløv og tror at bilen er selvkjørende så blir man selvfølgelig utsatt for en ulykke til slutt.

Er man en oppegående sjåfør er Tesla like sikkert som det meste annet nytt. Passiv sikkerhet har vist seg å være helt i toppsjiktet.

Passiv sikkerhet er f.eks å ikke ha en diger skjerm midt i bilen, vanskelig å gjøre endringer uten å bruke den. En annen passiv sikkerhet er å ha fungerende sensorsett - men der venter jeg resultater frarettsaken før jeg skal være bastant 👍

Du har større sjanse å krasje i en Tesla - kilde

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

automat

Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 16. juni 2022, klokken 06:32

Du har større sjanse å krasje i en Tesla - kilde

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

«- For Tesla spiller også størrelsen på bilen inn, siden svært mange skader er typiske parkeringshusskader, med oppskrapinger i støtfanger/skjerm/side, sier han. «
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ingeniøren

Om du kjøper så sjekk i fall at Tesla leveres med forankringskroker i bagasjerom og bruk de på tunge ting. Hjelper ikke med støtabsorberende karosseri og airbags, om du blir knust av bagasjen...

Vet dette har vært mangelvare i flere modeller - ganske utrolig at en bil ute sikringskroker blir typegodkjent !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Hallgrim86

Sitat fra: automat på torsdag 16. juni 2022, klokken 06:55
Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 16. juni 2022, klokken 06:32

Du har større sjanse å krasje i en Tesla - kilde

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

«- For Tesla spiller også størrelsen på bilen inn, siden svært mange skader er typiske parkeringshusskader, med oppskrapinger i støtfanger/skjerm/side, sier han. «

Herre. Har jeg såret deg nå eller.

Det er nok en stor andel p-hus skader, men mer eller mindre enn de andre elbilene? Dette blir en teit diskusjon.

turfsurf

Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 16. juni 2022, klokken 06:32
Passiv sikkerhet er f.eks å ikke ha en diger skjerm midt i bilen, vanskelig å gjøre endringer uten å bruke den. En annen passiv sikkerhet er å ha fungerende sensorsett - men der venter jeg resultater frarettsaken før jeg skal være bastant 👍

Du har større sjanse å krasje i en Tesla - kilde

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354
Passiv sikkerhet har jo ikke noe med hva som skjer før ulykken å gjøre. Kjenner du ikke begrepet?

Så har vi statistikk da. Uten å fordele statistikken på alder, kjønn, type bil osv blir det å sammenligne epler mot pærer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Denne meldingen fra desember -21 kan være reel for diskusjonen:
https://www.tesla.com/no_NO/blog/model-y-awarded-iihs-top-safety-pick#:~:text=Beyond%20physical%20crash,highest%20possible%20scores.

Topp score også for systemene som Halgrim86 påpeker at nå undersøkes.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hallgrim86

Sitat fra: Handyman på torsdag 16. juni 2022, klokken 08:56
Denne meldingen fra desember -21 kan være reel for diskusjonen:
https://www.tesla.com/no_NO/blog/model-y-awarded-iihs-top-safety-pick#:~:text=Beyond%20physical%20crash,highest%20possible%20scores.

Topp score også for systemene som Halgrim86 påpeker at nå undersøkes.

Altså, det jeg har sagt er at Tesla ikke har like god passiv sikkerhet - noe jeg har kilder på. I undersøkelsen du lenker til har Tesla Model Y fått omtrent samme score som de andre utfordrerne, men det er store hull i den testen.

Rettsaken imot Tesla har med sensorer å gjøre, det ble nylig avslørt at Tesla-biler kan ha skrudd av sikkerhetsfunksjoner selv i møte med en kollisjon, dette for å klandre sjåføren.

Gjensidige, Frende, Tryg. Alle disse forsikringsselskapene har en overvekt av Teslauhell, men det kan jo være at Teslaer kjører masse i P-Hus og de andre bilene har fæle uhell, slik en bruker velger å tolke det  ::)

Jeg sier ikke at Tesla er en utrygg bil, men TS har et spørsmål. Jeg tipper Teslaen er den bilen med størst sjanse for uhell, og jeg har kilde på akkurat det i motsetning til deg.

RuneW

Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 16. juni 2022, klokken 09:02
[...] det ble nylig avslørt at Tesla-biler kan ha skrudd av sikkerhetsfunksjoner selv i møte med en kollisjon, dette for å klandre sjåføren.

Dette er en rimelig frisk påstand. Hvem er det som kommer med den?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

automat

Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 16. juni 2022, klokken 07:27
Sitat fra: automat på torsdag 16. juni 2022, klokken 06:55
Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 16. juni 2022, klokken 06:32

Du har større sjanse å krasje i en Tesla - kilde

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

«- For Tesla spiller også størrelsen på bilen inn, siden svært mange skader er typiske parkeringshusskader, med oppskrapinger i støtfanger/skjerm/side, sier han. «

Herre. Har jeg såret deg nå eller.

Det er nok en stor andel p-hus skader, men mer eller mindre enn de andre elbilene? Dette blir en teit diskusjon.
Jeg trakk frem sitatet for å vise at det er forskjell på skade og skade.

Mange parkeringshusskader sier ikke så mye om kollisjonssikkerhet.

I mine øyne handler kollisjonssikkerhet mest om risiko for personskade og død. Ikke parkeringshusskader.

Som artikkelen viser er årsakene til høy skadefrekvens blandt elbiler generelt, og Tesla spesielt, sammensatte.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RuneW på torsdag 16. juni 2022, klokken 09:09
Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 16. juni 2022, klokken 09:02
[...] det ble nylig avslørt at Tesla-biler kan ha skrudd av sikkerhetsfunksjoner selv i møte med en kollisjon, dette for å klandre sjåføren.

Dette er en rimelig frisk påstand. Hvem er det som kommer med den?

Tenkte at dette måtte googles....og regnet med å få treff på Resett....men faktisk er det Washington Post som skriver det....at Tesla bevisst skrur av. Men når en tenker seg om så kan det gjerne være lurt at Tesla skrur av autopiloten når den ser den kommer til å krasje. Er jo kjipt om den begynner å gasse på igjen etter å ha truffet Brelett-sykkelen med sovende sjåfør bak rattet.
https://www.washingtonpost.com/technology/2022/06/15/tesla-autopilot-crashes/
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA