Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekøyring av Solterra

Startet av vesttrønder, onsdag 15. juni 2022, klokken 15:13

« forrige - neste »

vesttrønder

Er det fleire som har fått vore borti bilen? Eg fekk prøvekøyre nokre hundre meter i Trondheim i dag. Det var jo litt kort tid til å bli skikkeleg kjent med bilen, men førsteinntrykket er godt. Frøkna var med også. Ho meinar at bilen ser litt rar ut (spesielt plasten rundt hjulbuen), men meget god plass inni og godt førarmiljø. Sidan vi er i ein bil-skvis bestilte vi rett og slett; lovnaden er at bilen kjem i september/oktober. Så då får vi sjå! Skulle gjerne ha køyrt den meir, men det var ingenting som skreik "NEEEEI" med bilen, så då blir det bra med bil i vinter! Dei har nokre få bilar igjen med levering i haust, elles er det mars/april neste år som gjeld. (Elles var det litt facinerande/skummelt å sjå at sals-hallen var kjemisk fri for Subaru... Enten blir Solterra bra for dei, ellers så ser det ut som kroken på døra for det bilmerket her til lands?)

kaiat

Subaru satte pause på nybilsalget i Norge for et års tid siden eller så. De solgte ut det de hadde av biler på lager og har siden ventet på Solterra.

vesttrønder

Sitat fra: kaiat på onsdag 15. juni 2022, klokken 16:44
Subaru satte pause på nybilsalget i Norge for et års tid siden eller så. De solgte ut det de hadde av biler på lager og har siden ventet på Solterra.
Ja, det får ein jo litt til å lure på om ein satsa på ein døande hest. Håpar dei lukkast, men det er ikkje rare porteføljen å ha ein modell... Dette blir jo fascinerande nok Subaru nr fire for meg ('86 L,   '99 Legacy, '09 Legacy diesel). Hadde jo tenkt åunngå det, men no vinn leveringstid.

vinterdekk

Forhandleren her var overfylt med Solterra som ventet på hjulboltfiks og utlevering til (u)tålmodige kunder. Var ganske fint for meg å studere de ulike modellene og se fargevariantene side om side. Men prøvekjøring er selvsagt ikke mulig riktig enda. Kundegrunnlaget er jo der, Subaru trenger bare litt tid å få ting på stell og med elbiler vil kanskje kundegruppen bli utvidet. Jeg er ganske nær for å bestille og har null forhold til merket fra før.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Rakettforsker

Prøvekjørte en Subaru Solterra Sport på langtur i Nord-Norge med 20" piggfrie vinterdekk, 2 personer og turutstyr.

Totalt 900 km i temperaturer fra -4° til + 4°. Noe snø på vei, ellers isete og våt vei. Endel trafikk. I sum særs slitsomme kjøreforhold.

Startet med batteri på rundt 97%, rekkevidde ved start ble oppgitt til 307 km med klimaanlegg og varme i seter. Dette stemte godt under turen, rolig kjøring ga oss noen ekstra km til tross for høydestigning før første ladepunkt. Altså 25% kortere enn wltp-rekkevidde. Lading ble en kjedelig affære da begge hurtigladere var utilgjengelig.

Bilen var fantastisk behagelig å kjøre. Adaptiv cruisekontroll og autonom styring var overraskende rolig og presis, vi var stort sett enige om plassering i svinger. Lyktene var suverene og automatisk langlys fungerte over all forventning. Suverene seter og ålreit stereo. Enkelt å betjene funksjoner under kjøring. Veldig lyssterke skjermer i dashbordet.
Oppsummert var førermiljøet fantastisk. Jeg ble ikke sliten av den lange kjøreturen.

Støynivået var upåklagelig for gjeldende fartsgrenser. Noe mer ved høyere hastigheter.

God og presis styring, noe understyring ved kraftig akselerasjon/høy fart. Lite krenging. Sensorer og kameraer ble tildekket av sølete veier fra tid til annen og autonom kjøring utilgjengelig en stund (opp mot 15 min). Kom tilbake uten å måtte vaske. Svingradius var liten, enkel å kjøre på trange plasser. Takler svært dårlige veier og føre.

Helt ålreit akselerasjon fra 80km/h for eventuelle forbikjøringer. Fra stillestående var det mer enn jeg trenger.

Mest imponerende var 0 til 100 til 0, stopper ubehagelig fort.

Eco-funksjon slet med å holde unna dugg fra tid til annen. Når taket er vått drypper det vann fra taket og rett ned i baksetet når bakdør er åpen (renner ikke ned langs listen).

Alt i alt var det en fornøyelse å kjøre. Rekkevidde var noe skuffende, men den klarte 3 km i bratt oppoverbakke etter at oppgitt rekkevidde var 0, da turte jeg ikke mer.

Sikkerhetsfølelsen og kjøreegenskaper er helt på topp.

Fikk levert en Sport i dag, skal komme med en oppdatering etterhvert.

vesttrønder

Sitat fra: Rakettforsker på fredag 11. november 2022, klokken 17:35
Prøvekjørte en Subaru Solterra Sport på langtur i Nord-Norge med 20" piggfrie vinterdekk, 2 personer og turutstyr.

Totalt 900 km i temperaturer fra -4° til + 4°. Noe snø på vei, ellers isete og våt vei. Endel trafikk. I sum særs slitsomme kjøreforhold.

Startet med batteri på rundt 97%, rekkevidde ved start ble oppgitt til 307 km med klimaanlegg og varme i seter. Dette stemte godt under turen, rolig kjøring ga oss noen ekstra km til tross for høydestigning før første ladepunkt. Altså 25% kortere enn wltp-rekkevidde. Lading ble en kjedelig affære da begge hurtigladere var utilgjengelig.

Bilen var fantastisk behagelig å kjøre. Adaptiv cruisekontroll og autonom styring var overraskende rolig og presis, vi var stort sett enige om plassering i svinger. Lyktene var suverene og automatisk langlys fungerte over all forventning. Suverene seter og ålreit stereo. Enkelt å betjene funksjoner under kjøring. Veldig lyssterke skjermer i dashbordet.
Oppsummert var førermiljøet fantastisk. Jeg ble ikke sliten av den lange kjøreturen.

Støynivået var upåklagelig for gjeldende fartsgrenser. Noe mer ved høyere hastigheter.

God og presis styring, noe understyring ved kraftig akselerasjon/høy fart. Lite krenging. Sensorer og kameraer ble tildekket av sølete veier fra tid til annen og autonom kjøring utilgjengelig en stund (opp mot 15 min). Kom tilbake uten å måtte vaske. Svingradius var liten, enkel å kjøre på trange plasser. Takler svært dårlige veier og føre.

Helt ålreit akselerasjon fra 80km/h for eventuelle forbikjøringer. Fra stillestående var det mer enn jeg trenger.

Mest imponerende var 0 til 100 til 0, stopper ubehagelig fort.

Eco-funksjon slet med å holde unna dugg fra tid til annen. Når taket er vått drypper det vann fra taket og rett ned i baksetet når bakdør er åpen (renner ikke ned langs listen).

Alt i alt var det en fornøyelse å kjøre. Rekkevidde var noe skuffende, men den klarte 3 km i bratt oppoverbakke etter at oppgitt rekkevidde var 0, da turte jeg ikke mer.

Sikkerhetsfølelsen og kjøreegenskaper er helt på topp.

Fikk levert en Sport i dag, skal komme med en oppdatering etterhvert.
Høyest bra ut med god bil, då. Kva vart oppgitt forbruk på turen?

Rakettforsker

Jeg startet ny logging for hver lading, det varierte fra omlag 21,2kWh/100km til 22,5kWh/100km (oppgitt av bilen). Gjennomsnittet lå på 21,95 kWh over hele turen. Ved laveste måling har jeg forsøkt å kjøre så effektivt som mulig og null høydeforskjell.

Rekkevidden er ikke det jeg forventet/håpet på, allikevel kjøpte jeg den. Go figure.

vesttrønder

Sitat fra: Rakettforsker på fredag 11. november 2022, klokken 20:24
Jeg startet ny logging for hver lading, det varierte fra omlag 21,2kWh/100km til 22,5kWh/100km (oppgitt av bilen). Gjennomsnittet lå på 21,95 kWh over hele turen. Ved laveste måling har jeg forsøkt å kjøre så effektivt som mulig og null høydeforskjell.

Rekkevidden er ikke det jeg forventet/håpet på, allikevel kjøpte jeg den. Go figure.
Ja, du kan så seie :D. Det er litt stort forbruk, men kansje det kan oppdaterast.

Ingeniøren

Slapseføre rundt null gir garantert dårlig rekkevidde !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

vinterdekk

Har bil til prøvekjøring over helgen. Noen som vet hvordan man slår av ryggelyd i bilen? Menyene trenger litt tilvenning. Noen innstillinger dukker opp både i instrumentpanelet og i underholdningskjermen ved siden av, men ikke alle.

Har foreløpig testet litt i null grader etter kraftig snøfall, det er ett føre hvor min egen bil lett får hjulspinn på forhjulene, lengre bremselengde og nykk i rattet i hjulsporene. Subaruen var som fjell i forhold, men jeg tok det rolig fordi jeg ikke er kjent med hvordan bilen oppfører seg om hjulene begynner å seile. Rattet var tyngre enn jeg forventet, men det er delvis fordi jeg er vant med ett lettere ratt. Utrolig gøy å kjenne akselerasjon i null føre opp den relativt bratte veien vi kjører hver dag. Bilen er lett å finne en komfortabel sittestilling i. Denne helgen blir bra for å teste bil siden føret kan tidvis være utfordrende.

På dette tidspunktet er det godt dokumentert at bilen ikke leverer forventet rekkevidde. For vår del holder 20 mil rekkevidde for oss i det daglige. Men det må nok legges inn en stor tidsbuffer på lengre turer på vinteren i forhold til det vi er vant med fra før. Og infrastrukturen for hurtigladere her nordpå er ennå ganske ny.

Ble ikke helt klok på hvordan man får overblikk over forbruk, men fant en innstilling som skal vise snittforbruk per tur. Det blir nyttig til neste kjøretur som vil bli lengre. Da kommer nok tilbakemeldingene fra familien om bilen er godkjent.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Glemte å nevne regenereringspakene bak rattet, disse likte jeg. En av de små detaljene som skiller Solterra fra bZ4X.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

suverin

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 17. desember 2022, klokken 11:43
Har foreløpig testet litt i null grader etter kraftig snøfall, det er ett føre hvor min egen bil lett får hjulspinn på forhjulene, lengre bremselengde og nykk i rattet i hjulsporene. Subaruen var som fjell i forhold, men jeg tok det rolig fordi jeg ikke er kjent med hvordan bilen oppfører seg om hjulene begynner å seile. Rattet var tyngre enn jeg forventet, men det er delvis fordi jeg er vant med ett lettere ratt. Utrolig gøy å kjenne akselerasjon i null føre opp den relativt bratte veien vi kjører hver dag. Bilen er lett å finne en komfortabel sittestilling i. Denne helgen blir bra for å teste bil siden føret kan tidvis være utfordrende.

Bilen briljerer i vanskelige forhold. Jeg har testet en del på ubrøytede fjellveier, og jeg blir nervøs lenge før bilen vil gi seg. Når veien gikk over til skiløype var det på tide å snu, så jeg ikke dukket opp som forsidepike i VG :)

Forbruket får man ned på et helt greit nivå når det blir litt distanse på turene (selv i temp rundt -20). Småkjøring krever enormt med strøm av alle elbiler, samme med vår gamle Kia. Jeg har klart turer på 17kWh/100km i 0 grader med klima på auto, bløt/saltet riksvei med Solterra, så spent på hvor nært WLTP man kan komme på sommeren under ideelle forhold, spesielt om man får prosentvisning og frigjort litt buffer, så man tør å tyne den litt lengre før lading.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

vinterdekk

#12
Jeg fikk prøvekjørt bilen mer og kort fortalt så oppdaget vi noen baksider. Varmen måtte ligge på 23 grader for at alle i bilen skulle være komfortable. Bakrutene dugget litt lett med alle i bilen, og man må vel passe på at AC er aktivert og kanskje skru opp viften. Akkurat hva som er medisinen på dugg fikk vi ikke testet så nøye. De adaptive lysene som faktisk er standard var veldig behagelige å bruke, når jeg forstod at de var der. Ladehastigheten fikk jeg ikke over 50kW. Solterra var likevel en familie favoritt vi kunne ha levd med. Men dette med elbil stiller Subaru og Toyota seg fullstendig avkledd på, de er ikke forberedt på nivået hos konkurrentene. Vi testet også en ID5, og selv om vi likte Solterra så tenkte jeg overhode ikke på rekkevidde og lading med ID bilen. Jeg kjørte klimaanlegget på 19 grader og alle var komfortable. Så for vår del så går vi nok til ett annet merke selv om vi ikke har landet helt hvor vi ender opp.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

suverin

Sitat fra: vinterdekk på fredag 23. desember 2022, klokken 12:45
Jeg fikk prøvekjørt bilen mer og kort fortalt så oppdaget vi noen baksider. Varmen måtte ligge på 23 grader for at alle i bilen skulle være komfortable. Bakrutene dugget litt lett med alle i bilen, og man må vel passe på at AC er aktivert og kanskje skru opp viften. Akkurat hva som er medisinen på dugg fikk vi ikke testet så nøye. De adaptive lysene som faktisk er standard var veldig behagelige å bruke, når jeg forstod at de var der. Ladehastigheten fikk jeg ikke over 50kW. Solterra var likevel en familie favoritt vi kunne ha levd med. Men dette med elbil stiller Subaru og Toyota seg fullstendig avkledd på, de er ikke forberedt på nivået hos konkurrentene. Vi testet også en ID5, og selv om vi likte Solterra så tenkte jeg overhode ikke på rekkevidde og lading med ID bilen. Jeg kjørte klimaanlegget på 19 grader og alle var komfortable. Så for vår del så går vi nok til ett annet merke selv om vi ikke har landet helt hvor vi ender opp.

Kjører som regel klima på ECO eller Auto, 20 grader, ikke fått en klage enda.. Kan det være at klima bak var deaktivert? (egen knapp for det). (den dugger på siderutene bak med eco når vi er fem i bilen dog, men tempen er fin, selv om utetemp er rundt -20)

Jeg prøvekjørte mange biler her også før det ble Solterra. Niro, Ev6, Ioniq5, Mustang, ID4, Byd Tang, Model Y var på prøvelista, men ingen av de traff blink hos oss, selv om de har lengre rekkevidde, følte alle seg mer hjemme i Solterra. Best plass tre unger (utenom Byd) og sjåføren (benplass med barneseter bak), og egentlig der både jeg og fruen følte oss mest hjemme. Fruen avslo flere av kandidatene over etter prøvekjøring, men bak rattet i Sol var første kommentaren; "Denne likte jeg".

At "alt" bare funker er på en måte det vi liker best så langt.. Adaptiv cruise som er behagelig, autolys som gjør som de skal, viskere som faktisk kjører når de skal, dønn solid følelse på vinterføre. At rekkevidde er et stykke bak det vi ble forespeilet er jo ikke noe som trekker opp akkurat.. Men vi har kun hatt iskald vinter siden vi fikk den, så spent på reell rekkevidde etter programvareoppdatering og mildere vær..

Vi hurtiglader omtrent aldri, så det har jeg ikke testet på Sol enda (hatt elbil i 5 år, hurtigladet en håndfull ganger). Ser det kan trekke kraftig ned om man er avhengig av det.

Når jeg sitter i lunsjen og hører på "alle problemer de opplever med andre biler" vinterstid, så høres det ut som de har andre ting å slite med enn rekkevidden der ;) Innfelte dørhåndtak som ikke vil ut, multimediaskjermer som går i blackout, dårlige esp-er og fantomnødbremsinger etc..

Lykke til med jakten, det er jo den som er mest spennende.. Antiklimaks når man har handlet ;)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Electric cars in Norway

#14
Siste nytt datert 14. febr i år om USA og om hjulene...men bare for 1100 biler.

https://www.elbil24.no/nyheter/hjulene-kan-falle-av-na-tilbakekalles-bilene-for-andre-gang/78482204


https://insideevs.com/news/652102/us-subaru-solterra-recalled-again/

Kopi fra nyheten:

Tilbakekalt på ny

Siden oktober har Subaru og Toyota vært kvitt problemet her i Norge, men i USA viser det seg nå at utfordringene fortsetter for Subaru. I en pressemelding opplyser Subaru at 1182 Solterra-modeller nå må kalles tilbake i USA fordi hjulene kan falle av. Det skriver elbilnettstedet InsideEVs.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA