Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Prøvekøyring av Solterra  (Lest 1523 ganger)

vesttrønder

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Prøvekøyring av Solterra
« på: Onsdag 15. Juni 2022, klokken 15:13 »
Er det fleire som har fått vore borti bilen? Eg fekk prøvekøyre nokre hundre meter i Trondheim i dag. Det var jo litt kort tid til å bli skikkeleg kjent med bilen, men førsteinntrykket er godt. Frøkna var med også. Ho meinar at bilen ser litt rar ut (spesielt plasten rundt hjulbuen), men meget god plass inni og godt førarmiljø. Sidan vi er i ein bil-skvis bestilte vi rett og slett; lovnaden er at bilen kjem i september/oktober. Så då får vi sjå! Skulle gjerne ha køyrt den meir, men det var ingenting som skreik "NEEEEI" med bilen, så då blir det bra med bil i vinter! Dei har nokre få bilar igjen med levering i haust, elles er det mars/april neste år som gjeld. (Elles var det litt facinerande/skummelt å sjå at sals-hallen var kjemisk fri for Subaru... Enten blir Solterra bra for dei, ellers så ser det ut som kroken på døra for det bilmerket her til lands?)

kaiat

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Prøvekøyring av Solterra
« Svar #1 på: Onsdag 15. Juni 2022, klokken 16:44 »
Subaru satte pause på nybilsalget i Norge for et års tid siden eller så. De solgte ut det de hadde av biler på lager og har siden ventet på Solterra.

vesttrønder

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: Torsdag 16. Juni 2022, klokken 08:20 »
Subaru satte pause på nybilsalget i Norge for et års tid siden eller så. De solgte ut det de hadde av biler på lager og har siden ventet på Solterra.
Ja, det får ein jo litt til å lure på om ein satsa på ein døande hest. Håpar dei lukkast, men det er ikkje rare porteføljen å ha ein modell... Dette blir jo fascinerande nok Subaru nr fire for meg ('86 L,   '99 Legacy, '09 Legacy diesel). Hadde jo tenkt åunngå det, men no vinn leveringstid.

vinterdekk

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: ſøndag 04. ſeptember 2022, klokken 16:25 »
Forhandleren her var overfylt med Solterra som ventet på hjulboltfiks og utlevering til (u)tålmodige kunder. Var ganske fint for meg å studere de ulike modellene og se fargevariantene side om side. Men prøvekjøring er selvsagt ikke mulig riktig enda. Kundegrunnlaget er jo der, Subaru trenger bare litt tid å få ting på stell og med elbiler vil kanskje kundegruppen bli utvidet. Jeg er ganske nær for å bestille og har null forhold til merket fra før.
Venter på levering av første elbil, Subaru Solterra med moms og vektavgift.

Rakettforsker

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 på: Fredag 11. November 2022, klokken 17:35 »
Prøvekjørte en Subaru Solterra Sport på langtur i Nord-Norge med 20" piggfrie vinterdekk, 2 personer og turutstyr.

Totalt 900 km i temperaturer fra -4° til + 4°. Noe snø på vei, ellers isete og våt vei. Endel trafikk. I sum særs slitsomme kjøreforhold.

Startet med batteri på rundt 97%, rekkevidde ved start ble oppgitt til 307 km med klimaanlegg og varme i seter. Dette stemte godt under turen, rolig kjøring ga oss noen ekstra km til tross for høydestigning før første ladepunkt. Altså 25% kortere enn wltp-rekkevidde. Lading ble en kjedelig affære da begge hurtigladere var utilgjengelig.

Bilen var fantastisk behagelig å kjøre. Adaptiv cruisekontroll og autonom styring var overraskende rolig og presis, vi var stort sett enige om plassering i svinger. Lyktene var suverene og automatisk langlys fungerte over all forventning. Suverene seter og ålreit stereo. Enkelt å betjene funksjoner under kjøring. Veldig lyssterke skjermer i dashbordet.
Oppsummert var førermiljøet fantastisk. Jeg ble ikke sliten av den lange kjøreturen.

Støynivået var upåklagelig for gjeldende fartsgrenser. Noe mer ved høyere hastigheter.

God og presis styring, noe understyring ved kraftig akselerasjon/høy fart. Lite krenging. Sensorer og kameraer ble tildekket av sølete veier fra tid til annen og autonom kjøring utilgjengelig en stund (opp mot 15 min). Kom tilbake uten å måtte vaske. Svingradius var liten, enkel å kjøre på trange plasser. Takler svært dårlige veier og føre.

Helt ålreit akselerasjon fra 80km/h for eventuelle forbikjøringer. Fra stillestående var det mer enn jeg trenger.

Mest imponerende var 0 til 100 til 0, stopper ubehagelig fort.

Eco-funksjon slet med å holde unna dugg fra tid til annen. Når taket er vått drypper det vann fra taket og rett ned i baksetet når bakdør er åpen (renner ikke ned langs listen).

Alt i alt var det en fornøyelse å kjøre. Rekkevidde var noe skuffende, men den klarte 3 km i bratt oppoverbakke etter at oppgitt rekkevidde var 0, da turte jeg ikke mer.

Sikkerhetsfølelsen og kjøreegenskaper er helt på topp.

Fikk levert en Sport i dag, skal komme med en oppdatering etterhvert.

vesttrønder

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: Fredag 11. November 2022, klokken 19:45 »
Prøvekjørte en Subaru Solterra Sport på langtur i Nord-Norge med 20" piggfrie vinterdekk, 2 personer og turutstyr.

Totalt 900 km i temperaturer fra -4° til + 4°. Noe snø på vei, ellers isete og våt vei. Endel trafikk. I sum særs slitsomme kjøreforhold.

Startet med batteri på rundt 97%, rekkevidde ved start ble oppgitt til 307 km med klimaanlegg og varme i seter. Dette stemte godt under turen, rolig kjøring ga oss noen ekstra km til tross for høydestigning før første ladepunkt. Altså 25% kortere enn wltp-rekkevidde. Lading ble en kjedelig affære da begge hurtigladere var utilgjengelig.

Bilen var fantastisk behagelig å kjøre. Adaptiv cruisekontroll og autonom styring var overraskende rolig og presis, vi var stort sett enige om plassering i svinger. Lyktene var suverene og automatisk langlys fungerte over all forventning. Suverene seter og ålreit stereo. Enkelt å betjene funksjoner under kjøring. Veldig lyssterke skjermer i dashbordet.
Oppsummert var førermiljøet fantastisk. Jeg ble ikke sliten av den lange kjøreturen.

Støynivået var upåklagelig for gjeldende fartsgrenser. Noe mer ved høyere hastigheter.

God og presis styring, noe understyring ved kraftig akselerasjon/høy fart. Lite krenging. Sensorer og kameraer ble tildekket av sølete veier fra tid til annen og autonom kjøring utilgjengelig en stund (opp mot 15 min). Kom tilbake uten å måtte vaske. Svingradius var liten, enkel å kjøre på trange plasser. Takler svært dårlige veier og føre.

Helt ålreit akselerasjon fra 80km/h for eventuelle forbikjøringer. Fra stillestående var det mer enn jeg trenger.

Mest imponerende var 0 til 100 til 0, stopper ubehagelig fort.

Eco-funksjon slet med å holde unna dugg fra tid til annen. Når taket er vått drypper det vann fra taket og rett ned i baksetet når bakdør er åpen (renner ikke ned langs listen).

Alt i alt var det en fornøyelse å kjøre. Rekkevidde var noe skuffende, men den klarte 3 km i bratt oppoverbakke etter at oppgitt rekkevidde var 0, da turte jeg ikke mer.

Sikkerhetsfølelsen og kjøreegenskaper er helt på topp.

Fikk levert en Sport i dag, skal komme med en oppdatering etterhvert.
Høyest bra ut med god bil, då. Kva vart oppgitt forbruk på turen?

Rakettforsker

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: Fredag 11. November 2022, klokken 20:24 »
Jeg startet ny logging for hver lading, det varierte fra omlag 21,2kWh/100km til 22,5kWh/100km (oppgitt av bilen). Gjennomsnittet lå på 21,95 kWh over hele turen. Ved laveste måling har jeg forsøkt å kjøre så effektivt som mulig og null høydeforskjell.

Rekkevidden er ikke det jeg forventet/håpet på, allikevel kjøpte jeg den. Go figure.

vesttrønder

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: Fredag 11. November 2022, klokken 20:43 »
Jeg startet ny logging for hver lading, det varierte fra omlag 21,2kWh/100km til 22,5kWh/100km (oppgitt av bilen). Gjennomsnittet lå på 21,95 kWh over hele turen. Ved laveste måling har jeg forsøkt å kjøre så effektivt som mulig og null høydeforskjell.

Rekkevidden er ikke det jeg forventet/håpet på, allikevel kjøpte jeg den. Go figure.
Ja, du kan så seie :D. Det er litt stort forbruk, men kansje det kan oppdaterast.

Ingeniøren

• Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #8 på: Mandag 14. November 2022, klokken 14:51 »
Slapseføre rundt null gir garantert dårlig rekkevidde !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE