Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

50 kwh - hva er poenget

Startet av Jak, onsdag 15. juni 2022, klokken 12:41

« forrige - neste »

02jan

Jeep CJ7 - mest miljøvenlige bil ? «Evigvarende» og kan brukes til alt og reparere selv - enkelt å konvertere til BEV. ( ble laget en serie med BEV av disse på 70 tallet).

Honda CR-V bensin og girspak (automat) på dascboard.

Forøvrig vært og er nyskjerrig på Berlingo/rifter da jeg liker praktiske biler som tåler å brukes til flere formål.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Trekkoppbil

50kwt  er bra til sitt bruk.

For oss som er vandt til 20kwt i mange år, så kunne 50kwt i sin tid være en ønskedrøm.

Autowinder

50kwt holder fint for bykjøring om vekten på bilen batteriet sitter i er tilstrekkelig lav 😉
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

vinterdekk

Det er egentlig ikke bare kapasiteten man kan undres over, men også kjemien. Tar man f.eks. Citroen e-C4 X og setter den opp mot MG 5 Standard Range så har du to på papiret sammenlignbare biler. Der e-C4 X ser ut til å være mer effektiv og NMC batteri (?), mens 5 har LFP batteri med 1 kWh mer tilgjengelig kapasitet iflg. ev-database. Skal man først ha batteripakke med mindre kapasitet gir det menig med batterikjemi du kan lade jevnlig til 100%, er sikrere, og som ikke degraderer like fort. Det sagt, Citroen e-C4 X ser veldig flott ut.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Daniel_0007

Sitat fra: vinterdekk på fredag 01. juli 2022, klokken 22:50
Det er egentlig ikke bare kapasiteten man kan undres over, men også kjemien. Tar man f.eks. Citroen e-C4 X og setter den opp mot MG 5 Standard Range så har du to på papiret sammenlignbare biler. Der e-C4 X ser ut til å være mer effektiv og NMC batteri (?), mens 5 har LFP batteri med 1 kWh mer tilgjengelig kapasitet iflg. ev-database. Skal man først ha batteripakke med mindre kapasitet gir det menig med batterikjemi du kan lade jevnlig til 100%, er sikrere, og som ikke degraderer like fort. Det sagt, Citroen e-C4 X ser veldig flott ut.

Mg 5 har 57 brukbart mot Citroën sin 45 så er 12 mer, standard selges ikke i Norge
Model 3 2019 LR Rwd

vinterdekk

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 02. juli 2022, klokken 00:18
Sitat fra: vinterdekk på fredag 01. juli 2022, klokken 22:50
Det er egentlig ikke bare kapasiteten man kan undres over, men også kjemien. Tar man f.eks. Citroen e-C4 X og setter den opp mot MG 5 Standard Range så har du to på papiret sammenlignbare biler. Der e-C4 X ser ut til å være mer effektiv og NMC batteri (?), mens 5 har LFP batteri med 1 kWh mer tilgjengelig kapasitet iflg. ev-database. Skal man først ha batteripakke med mindre kapasitet gir det menig med batterikjemi du kan lade jevnlig til 100%, er sikrere, og som ikke degraderer like fort. Det sagt, Citroen e-C4 X ser veldig flott ut.

Mg 5 har 57 brukbart mot Citroën sin 45 så er 12 mer, standard selges ikke i Norge

Trodde MG 5 Standard Range med 46 kWh tilgjengelig og LFP skulle tilbys på ett senere tidspunkt, men kan hende jeg husker feil. E-C4 X er forøvrig tilgjengelig rundt årsskiftet.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Radial

Den kanskje dårligste konverteringen jeg har sett fra ICE til EL må være Mercedes EQC.
Knapt nok bakkeklaring med litt last inni (9cm), la på seg minst 500kg i konverteringen og veier nå nesten 2,7t(!), ikke flatt gulv og bagasjerommet mista flere liter det også.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Øyvind.h

Allikevel har den de mest fornøyde eierne :D
Selv jeg som bare kjører elbiler og liker at plattformer er godt tilpasset elsket den bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. juli 2022, klokken 17:26
Selv jeg som bare kjører elbiler og liker at plattformer er godt tilpasset elsket den bilen.
Ja, smaken er som baken. Prøvde den flere ganger, det jeg like med den var komfort (les lav støy, komfortabel demping) og så hadde den gode lys.

Falt igjennom på kjørefølelse, infotainment, rekkevidde, plass og lading.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Vet ikke om det er projisering mot konkurrentene eller framsynt, men denne uttalelsen forklarer hvorfor Stellantis holder fast på 50 kWh batteri og samme elmotor på tvers av flest mulig modeller. Kan godt hende at de er inne på noe, blir prisene konkurransedyktige nok så vil flere kjøpe elbilene deres.

SitatSpeaking at the launch of the Citroën ë-C4 X, Arnaud Ribault suggested that the French manufacturer is aiming to reduce costs of its electric cars. 

"The work we're all doing now is to decrease the costs [of cars] to compensate for the raw material [cost] increase and the electrification cost increase," Ribault said.

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/electrification-%E2%80%9Creal-threat%E2%80%9D-affordable-vehicles-says-citroen
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Radial

Hadde man fått 75kwh pakkene inn i flere modeller,hadde jo det blitt mer attraktive modeller.

Partner/berlingo med 75kwh er mye mer praktisk enn 50kwh.

Men,men, det er fransk 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 07. juli 2022, klokken 10:54
Vet ikke om det er projisering mot konkurrentene eller framsynt, men denne uttalelsen forklarer hvorfor Stellantis holder fast på 50 kWh batteri og samme elmotor på tvers av flest mulig modeller. Kan godt hende at de er inne på noe, blir prisene konkurransedyktige nok så vil flere kjøpe elbilene deres.

SitatSpeaking at the launch of the Citroën ë-C4 X, Arnaud Ribault suggested that the French manufacturer is aiming to reduce costs of its electric cars. 

"The work we're all doing now is to decrease the costs [of cars] to compensate for the raw material [cost] increase and the electrification cost increase," Ribault said.

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/electrification-%E2%80%9Creal-threat%E2%80%9D-affordable-vehicles-says-citroen

Snitt er egentlig et dårlig tall, for en som kjører 5 turer á 5 mil på en uke, får samme snittet som en som kjører 25 mil en dag, og har bilen stående de 4 andre.

Og det er mange som i snitt ikke kjører alt for langt, men har noen turer som drar snittet godt opp. f.eks. er det ikke uvanlig med bare 8 km på hverdager, men drar kanskje på hyttetur som krever 50 mil i ett strekk.

Er det bare en og to ganger i året, er det ikke noe problem å stoppe for å lade, men når en sånn "liten" tur krever 2 eller 3 ladesesjoner om sommeren, så hjelper det lite at snittet er bare på 149 km om man summerer kjøringen og deler på 7 dager.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

Jeg tror 50 vs 75 kWh ikke nødvendigvis er den viktigste teoretiske forskjellen. Veldig mye hadde også vært løst hvis franskmennene hadde laget en like effektivt drivlinje som de beste konkurrentene.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Burger

Selger disse bilene eller blir de stående hos forhandler? Vi i Norge har veldig god råd når det gjelder bil, men kan tenke meg at i Europa så kan pris bety mer enn rekkevidde.

Dersom man sliter med å source batteri så kan det være bedre å selge 3x50kwt biler enn 2x75kwt biler.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Daniel_0007

Sitat fra: Burger på fredag 08. juli 2022, klokken 00:52
Selger disse bilene eller blir de stående hos forhandler? Vi i Norge har veldig god råd når det gjelder bil, men kan tenke meg at i Europa så kan pris bety mer enn rekkevidde.

Dersom man sliter med å source batteri så kan det være bedre å selge 3x50kwt biler enn 2x75kwt biler.

Selger bra i Europa spesielt 208, her er tall for mai

Tesla had a slower month in May with less than 1,500 units total (volume deliveries from China happens this month).

Results last month:

Fiat 500 electric - 6,454
Ford Kuga PHEV - 4,668
Volkswagen ID.4 - 4,652
Peugeot e-208 - 4,619
Dacia Spring - 3,857
Skoda Enyaq iV - 3,842
Opel Corsa-e - 3,603
Renault ZOE - 3,565
Volkswagen ID.3 - 3,488
Hyundai Kona Electric - 3,226

Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA