Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svart Tesla som ble vitne til min viltpåkjørsel på vestby

Startet av Håkon77, onsdag 15. juni 2022, klokken 12:15

« forrige - neste »

Håkon77

Jeg var uheldig å kjøre på ett dyr ved Vestby i 110sona i går kveld. Jeg har ikke kjørt på noe før så jeg ble helt satt ut og bremset ikke opp før du passerte meg. Det tok for lang tid før jeg kom meg av sjokket og å rygge på E6 er ingen god løsning. Men jeg vil bare si at jeg tok av på første avkjøring og kom meg tilbake til ulykkesstedet. Der fikk jeg reven ut av kjørebanen og fikk varslet politiet og viltnemnda som skulle sende en bil for å hente den. Håper bare det ikke var en mor med valper. Reven døde momentant. Smellet knakk nedre del av fronten og smadret dyret. Telefonnummer til viltnemnda i alle kommuner jeg kjører i blir nå lagret på tlf.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

geear

Kjedelig. For egen del ringte jeg politiet da jeg tok en elg, så fikset de resten med viltnemnda osv. De var kjapt på stedet og tok over "vakta" frem til viltnemda kom også, og sa jeg bare kunne kjøre. Fikk ikke kjeft for å virre rundt uten gul vest heller.  :o

goggo

Man skal visstnok ringe politiet, så kontakter de viltnemda på stedet.
Det er dog litt uklart fra artikkelen under om man skal ringe politiet på nødnummer 112 eller på 02800.
https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/pakjorsel-av-dyr/

Jeg har selv ringt 02800 når jeg kjørte på en grevling for et par år siden, men hadde problemer med å komme gjennom innen rimelig tid til noen i politiet som kunne/ville hjelpe med "bare" en dyrepåkjørsel uten personskader.

Men fra artikkelen over ser det jo ut som det er "lov" å ringe 112 med "Hjelp 113" appen, som jo er det beste for da overføres posisjonen automatisk til politiet også. Tror jeg forsøker det neste gang...

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy


turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 16. juni 2022, klokken 18:39
Jeg brukte 02800.
Samme her. Så kontaktet de viltnemda som ringte meg tilbake. Veldig glad for at noen faktisk gadd å ringe. Det er visst uvanlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Også forsøkt 02800 ved ulike anledninger,men de svarer ikke alltid.
Synes det er litt merkelig da beredskapen liksom skal ha økt etter 22 juli....Brannvesenet derimot..der får du svar fort

OlaM

Hvis dyret er stein dødt, er det likevel noe poeng å melde fra?
'21 3LR

paalsen


thebadger

Sitat fra: OlaM på torsdag 16. juni 2022, klokken 21:03
Hvis dyret er stein dødt, er det likevel noe poeng å melde fra?
Ville ringt om så bare for å få døde dyr bort fra veikanten


geear

Her står vel egentlig alt som er diskutert rimelig krystallklart:

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/pakjorsel-av-dyr/

Sitat
Plikter ved påkjørsel av dyr

Det er ikke straffbart å kjøre på et dyr, men det er straffbart å ikke melde fra.

Ved uhell skal du melde fra til politiet på 02800 som varsler viltnemda og andre aktører.

Om du får tillatelse til å kjøre fra stedet, skal du merke hvor påkjørselen skjedde eller hvor viltet ligger med for eksempel en plastpose eller noe godt synlig annet du har i bilen slik at personell fra kommunen lett kan finne stedet.

Oppgi gjerne koordinater til politiet som du finner i kart på mobiltelefonen. Hvis man bruker «Hjelp 113» appen på smarttelefoner så kan man ringe politiet direkte fra appen og da ser de nøyaktig hvor du befinner deg.

tibber73

Bonusfri skade ved viltpåkjørsel. Hvis du ikke varsler fra, får du vel problemer med å få dekket skaden på forsikringen.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

OlaM

Fin-juss: Hva er vilt? Tok en gang en trost midt under fremhjulet på motorsykkelen. Veldig trist, midt i redetiden også, skulle ønske fuglene og insektene lærte seg å krysse veier i 3 m marsjhøyde, men trost er vel ikke vilt? Hvor går grensen? Ekorn nei, rev ja. Mår? Ugle?
'21 3LR

Tom

Vilt, i viltloven definert som alle viltlevende landpattedyr, fugler, amfibier og krypdyr.

OlaM

Sitat fra: Tom på lørdag 18. juni 2022, klokken 23:01
Vilt, i viltloven definert som alle viltlevende landpattedyr, fugler, amfibier og krypdyr.

Da gikk jeg på en liten smell med den trosten. Ikke sikker på om det hadde hjulpet, men det er greit å vite hva reglene sier.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA