Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

80X i produksjon - når bestilte du?

Startet av Eirik123, onsdag 15. juni 2022, klokken 10:50

« forrige - neste »

erato

Jeg fikk flg melding fra min forhandler forleden (jeg har bestilt en iv80x):

I disse dager jobbes det med å flytte biler som nå står som 22 modell over på 23 modell
Biler produsert etter uke 36 vil regnes som 23 modell. Manuell prosess som tar noe tid og dette vil nok fullføres senest i neste uke.

Vi har de siste månedene sett stor økning i kapasitet og fabrikken ligger i dag på 80-90% av full kapasitet.

Fabrikken sin plan er å være tilbake i 100% produksjon etter fabrikkferien i uke 31-32.
Med tanke på at produksjonsen har lagt å vippet mellom 30-40% av full kapasitet siste året så håper vi at mye  av etterslepet vil jobbes inn i løpet av høsten og vinteren.

Pr i dag har de fleste biler bestilt før September  2021 fått tildelt produksjonsuke.

NorEss

Bestilte 80x i juli 2021, med så og si alt av tilgjengelig utstyr (ikke lydpakke, DCC eller større hjul).

Tidligere i sommer fikk jeg beskjed fra forhandler om produksjonsuke 38, noe som ble flyttet til uke 37.

I dag kom, som nevnt i annen tråd, beskjeden om at forhandler tidligere i uka hadde fått beskjed om full produksjonsstans på 80x-versjonene.

Så da ble plutselig produksjonsuke 37 meget usikker...

Tiden vil vise hva som blir endelig fasit, men jeg må si at dagens beskjed føltes som et lite slag i ansiktet da jeg har sett fram til å motta bilen!

VoltWay

Fikk til slutt bilen her. Bestilling fra januar i fjor som jeg tok over på høsten.

Beskjeden NorEss fikk hørtes ikke bra ut. Hva var grunnen til at akkurat 80X stoppet opp?

NorEss

Vet ikke helt hva som er årsaken, det hadde ikke forhandler fått beskjed om. Men siden det virker å være kun firehjultrekk-versjonene er det nærliggende å tro at det er knyttet til et eller annet med fremre motor.

Egil S

Jeg var hos forhandler i dag og det stemmer at produksjon av 80X er stoppet, men det var snakk om i kun 2 uker, dette for å produsere 60 og 80 versjonene. vet ikke om det er et etterslep der eller om de hadde problemer med deletilgang.
Men det var altså kun snakk 2 uker stopp.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

ohoi

Noen som har oversikt over status i produksjonen av nye biler nå? De som eventuelt får biler nå, når ble de bestilt?
Jeg bestilte ny 80X november 2021.

Emils

Virker helt tilfeldig.
Jeg får min bil de nærmeste ukene. Ser chassi-nr er registrert på vegvesen, men ikke fått noen konkret dato.

Bestilte i Februar 2021.

elalebil

Bestilte april 2021
Ferdig i produksjon 09. november, men står på fabrikken og venter på manglende "chip" så det spørs om det blir ny bil i år.
Skulle tro den hadde samme chip som coupe, det virker som de prioriterer den høyere

Bilskallen

Sitat fra: elalebil på torsdag 24. november 2022, klokken 10:45
Bestilte april 2021
Ferdig i produksjon 09. november, men står på fabrikken og venter på manglende "chip" så det spørs om det blir ny bil i år.
Skulle tro den hadde samme chip som coupe, det virker som de prioriterer den høyere
Lurer på hva Skoda drive med. Skulle nesten tro at sortert for utstyrsvariasjoner/drivverk så var det firts in first out. Min 80X Sportline bestilt i juni '21 er i Bremerhaven nå.

Egil S

Jeg har en coupè og den går i en egen parallell produksjonslinje.
Skulle bli produsert uke 39, ble startet på uke 40, tatt ut og sto i Banking i uke 41 og 42, ble ferdig tidlig uke 43.
Kom til Norge torsdag uke 44.
Fikk betalingsinfo fredag uke 46 og betalte bilen.
Klargjort mandag uke 47 og sendes til Stavanger.
ETA Stavanger mandag uke 48, registreres og venting på skilter ca 4 dager.
Forventet registrert og klar til utlevering fredag uke 48.

Så jeg forventer 9 uker fra bilen gikk i produksjon til jeg har bilen, det tar ca 4-5 uker etter bilen kom til Norge før jeg får den.

Snakket med markedssjef på Skoda Stavanger, han sa at de første coupène som kom var de med alt utstyr. Altså biler med ultra pakke, de med max kan det virke som ble "nedprioritert".
Min selger har 3 coupèer med levering nå snart, begge de med ultra pakke er i Norge og blir utlevert neste uke.
Den med max pakke står på fabrikken i banking, det har den gjort i 2 uker nå.

Virker som Skoda gjerne vil ha velutstyrte coupèer på veiene nå, kanskje for å skape litt blest rundt modellen. 
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Bilskallen

Er nok mye økonomi i bildet også. Ser andre produsenter spytter ut velutstyrte biler på bekostning av mindre utstyrte. Fabrikkene trenger nok sårt penger.

Egil S

Sitat fra: Bilskallen på fredag 25. november 2022, klokken 08:46
Er nok mye økonomi i bildet også. Ser andre produsenter spytter ut velutstyrte biler på bekostning av mindre utstyrte. Fabrikkene trenger nok sårt penger.

Ja det er kanskje mer økonomi i de best utstyrte bilene.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Emils

Er det sånn at man må mase på selger daglig om man ønsker hyppigere status?
Jeg har ikke fått status en gang uten å måtte mase selv.
Sist jeg hørt noe var for over 3 uker siden, da var bilen på vei til Bremenhavn og skulle over på båt.

Ikke fått noe mer info utenom at jeg har funnet ut at chassisnummeret er søkbart hos Vegvesenet.

Egil S

Man må være «på» selv.
Min selger jobber sent hver onsdag og forhandleren ligger på et kjøpesenter hvor jeg handler. Så hver onsdag pleier jeg stikke innom å prate litt, ofte er det lute nytt.

Min selger har sakt at de normalt informerer ved:
Foreløpig produksjonsslott
Bekreftet produksjonslott
Ferdig produsert og sendt fra fabrikk (evt ved banking og forsinkelser)
Ankomst Oslo
Forventet ankomst butikk

Min sto litt over 2 uker i Oslo før noe skjedde.
Der er det BilTeam som tar over og da er kanskje informasjonen noe begrenset.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Emils

Riktig.

Jeg har ikke fått noe informasjon proaktivt av selger i løpet. Har konstant måtte mast for å få vite at den var ferdig produsert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA