Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøreegenskaper og programvareoppdatering

Startet av Stip, onsdag 25. januar 2023, klokken 12:25

« forrige - neste »

Stip

Har hatt Enyaq (2wd) sidan sommar 2021. Dette er vår andre vinter. Både eg og kona merker vesentlig forskjell i kjøreegenskaper på vintervegane i år i forhold til i fjor vinter. Hekken drifter meir under vanlig kjøring på isete forhold, og ESP'en jobber hardere.

Kan selvfølgelig bli påvirka av slitte dekk og/eller dårligare vær denne vinteren, men trur egentlig ikkje heilt det heller. Vi mistenker at det er et resultat av programvareoppdatering då vinteren starta.

Er det andre som har lignande erfaringar?

Tafsern

Svært mange opplever at ESP slår inn i de samme venstresvingene hver eneste gang man kjører der etter oppdatering til 3.0. Så det er tydeligvis noe som ikke er helt på stell. Selv opplever jeg det i 2 svinger like ved her jeg bor, begge to er lange slake 90 % svinger. Spiller ingen rolle om det er våt eller tørr vei, ESP slår inn uansett og det er ganske ubehagelig å miste kontroll/kraft hver bidige gang. Skjedde ikke før 3.0.

Egil S

Jeg har en RS med 3.1 fra fabrikk.
Jeg har ikke dette problemet, men ser på Facebook at det er flere som har dette problemet etter oppdatering. Mulig det er en software bug'.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

02jan

Min 80X har hatt ME 3.0 SW fra dag 1 i mai 2022.  20tommer sommer og 19tommer vinter.

Passer 22.000 km, rundt om kring har på Østlandet(lavlandet/dalside og fjellparti) , stort sett isete og snødekte veier siden slutten av november.

Har kunne framprovosere esp blinking på 0 føre og nysnø oppe på islagte veier, ellers sitter bilen som den skal uten å plage fører med esplampe lys.

I kjøring på litt røffe underlag, har jeg lært å bruke ESP SPORT knappen via SET bryter kombinert med "offroad/traction" modus. Da griper bilen godt uten å strupe kraft.

Ville ha dobbeltsjekket luftrykk, 2 psi forskjell på høyre/venstre kan jeg anta vil kunne gi ESP kalkulatoren noe å jobbe med, også generelt for lavt trykk.  Kjører selv med 2.5 bar på alle fire, uten at det er fasit.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Octogenarian

Stip.
Hadde samme erfaring med min iV80. Ifjor var det problemfritt på piggfrie dekk. I år klarte ikke å komme opp en slak bakke på isete vei. Følte meg nødt til å kjøpe piggdekk for første gang på over 40 år.

Tafsern

Sitat fra: Octogenarian på onsdag 25. januar 2023, klokken 22:07
Stip.
Hadde samme erfaring med min iV80. Ifjor var det problemfritt på piggfrie dekk. I år klarte ikke å komme opp en slak bakke på isete vei. Følte meg nødt til å kjøpe piggdekk for første gang på over 40 år.

Slå av ESP og sett den i ECO.

Wilhelm70

Ja opplever samme etter 3.0. Helt merkelig følelse og man skvetter skikkelig, da dette skjedde gjentagende ganger på E6 litt sør for Lillehammer. Opplevde dette til og med på grusvei uten is.
Det er noe riv ruskende galt.

Samme ved oppgitte rekkevidde ved 100% - nå etter 3.0 viser den kun 310km.

Tafsern

Sitat fra: Wilhelm70 på søndag 19. mars 2023, klokken 07:24
Ja opplever samme etter 3.0. Helt merkelig følelse og man skvetter skikkelig, da dette skjedde gjentagende ganger på E6 litt sør for Lillehammer. Opplevde dette til og med på grusvei uten is.
Det er noe riv ruskende galt.

Samme ved oppgitte rekkevidde ved 100% - nå etter 3.0 viser den kun 310km.

Rekkeviddeantagelsen er ikke en fast sak, den varierer basert på tidligere kjøring.

EriTom

Mitt vanligste tilfelle av ESP på bærtur er i den relativt skarpe svingen ved avkjøringen til Bygdøy på E18. Her svinger man normalt og ligger feks på cruisekontroll, men fordi antiskrens/spinn slår inn, så deaktiveres cruise...

Skjer hver bidige gang :-(
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Bigdrago

Sitat fra: EriTom på mandag 20. mars 2023, klokken 12:06Mitt vanligste tilfelle av ESP på bærtur er i den relativt skarpe svingen ved avkjøringen til Bygdøy på E18. Her svinger man normalt og ligger feks på cruisekontroll, men fordi antiskrens/spinn slår inn, så deaktiveres cruise...

Skjer hver bidige gang :-(

Samme her. E18 utgående i svingen før bygdøylokket.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA