Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lanserer egen batteritest for brukte elbiler

Startet av Bmw_Tryne, tirsdag 14. juni 2022, klokken 18:21

« forrige - neste »

Ingeniøren

#1
Boksen gjøre vel ikke stort mer enn det man kan gjøre selv og regne ut manuelt... Oppskriften finner man om man søker.

Skal det ha noe særling verdi så bør det være en tjeneste en tredjepart gjør som NAF etc, men klart det tar litt tid å kjøre tom batterier på 100 kWh så da blir det fort dyrt om man skal leie noen til å gjøre det...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

filtvet

Greit med tester men tror at eldre batterier kan feile plutselig uavhengig av gjenværende kapasitet. Det har skjedd på ganske mange modell S feks.

Uansett kan det være en god ide å ta en naf-test når en selger bilen. Gjorde det sist gang jeg solgte for å sikre meg mot kommende klager. Kjøper har i dag alt for mange rettigheter....

hELgenen

Sitat fra: filtvet på onsdag 15. juni 2022, klokken 07:40
Greit med tester men tror at eldre batterier kan feile plutselig uavhengig av gjenværende kapasitet. Det har skjedd på ganske mange modell S feks.

Uansett kan det være en god ide å ta en naf-test når en selger bilen. Gjorde det sist gang jeg solgte for å sikre meg mot kommende klager. Kjøper har i dag alt for mange rettigheter....

Selger man bil innenfor garanti så skal det vel mye til for å få problemer
Selger man bil utenfor garanti så er jeg enig at det kanskje er lurt å ta en NAF test og legge
ved denne. Det gir en trygghet for både kjøper og selger.

ThomasEL

Spørsmålet er jo hvor nøyaktig denne testen er. Leverandør sier vel selv +/-3%

Man får nok et like presist eller kanskje vel så nøyaktig resultat ved å kjøre bilen fra 100% til 0% og multiplisere forbruk med kjørelengde...

Samtidig er jeg positiv til at slike verktøy utvikles. Merkeverkstedene vil jo normalt ikke oppgi SOH, så nytter i liten grad å gå dit. De finner/oppgir riktignok hvis det er direkte feil med en modul eller enkeltcelle, men ikke generell degradering. (I alle fall ikke Audi og Nissan)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Klykken

På BMW i3 kan man gå inn i servicemenyen og lese av gjenværende kapasitet rapportert av BMS (denne svinger litt basert på bruksmønster, dog). Vært moro å sammenlignet det med hva denne boksen mener.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Orbit

Tallet for SOC (91% i ditt skjermbilde) på i3 samsvarer ikke med gjenværende kapasitet i sevicemenyen eller hva en får ut av batteriet ved en kjøretest. Jeg har sett spekulasjoner på at BMS reduserer topp-/bunnbuffer over tid for å opprettholde tilgjengelig kapasitet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

goggo

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 15. juni 2022, klokken 10:03
Spørsmålet er jo hvor nøyaktig denne testen er. Leverandør sier vel selv +/-3%

Man får nok et like presist eller kanskje vel så nøyaktig resultat ved å kjøre bilen fra 100% til 0% og multiplisere forbruk med kjørelengde...

Samtidig er jeg positiv til at slike verktøy utvikles. Merkeverkstedene vil jo normalt ikke oppgi SOH, så nytter i liten grad å gå dit. De finner/oppgir riktignok hvis det er direkte feil med en modul eller enkeltcelle, men ikke generell degradering. (I alle fall ikke Audi og Nissan)

Teslabjørn avtalte med produsenten av denne boksen at han skal teste den og sammenligne med sine standard-tester. Jeg gleder meg til å se resultatet av dette.

Forøvrig synes jeg det er synd at NAF er så bakpå mht elbiler.
Etter over 10 år med elbiler på markedet har de ennå ikke klart å komme opp med en batteritest eller batteridiagnose som de kan inkludere i sine bruktbiltester eller garantiutløpstester.
Og nå har NAF bestemt seg for å svartmale den Aviloo  testen bare fordi Elbilforeningen fikk fingeren ut før NAF gjorde det...

Jeg har faktisk stor tro på denne Aviloo testeren, men forstår bare ikke hvorfor de må laste dataene opp i skyen. Kunne de ikke logget dataene lokalt i et minnekort da, og så kunne brukeren selv prosessere dataene som hen selv vil?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

vartli

Sitat fra: goggo på tirsdag 21. juni 2022, klokken 10:48
Sitat fra: ThomasEL på onsdag 15. juni 2022, klokken 10:03


Jeg har faktisk stor tro på denne Aviloo testeren, men forstår bare ikke hvorfor de må laste dataene opp i skyen. Kunne de ikke logget dataene lokalt i et minnekort da, og så kunne brukeren selv prosessere dataene som hen selv vil?

mvh
Hugo

Det er vel en del av forretningsideen. Nå selger de enkelttester. Om bruker selv kunne lest av restultatet, ville kjøper fått mange avlesninger, men selger kun ett salg.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

RJK

Sitat fra: vartli på mandag 27. juni 2022, klokken 10:08
Sitat fra: goggo på tirsdag 21. juni 2022, klokken 10:48
Sitat fra: ThomasEL på onsdag 15. juni 2022, klokken 10:03


Jeg har faktisk stor tro på denne Aviloo testeren, men forstår bare ikke hvorfor de må laste dataene opp i skyen. Kunne de ikke logget dataene lokalt i et minnekort da, og så kunne brukeren selv prosessere dataene som hen selv vil?

mvh
Hugo

Det er vel en del av forretningsideen. Nå selger de enkelttester. Om bruker selv kunne lest av restultatet, ville kjøper fått mange avlesninger, men selger kun ett salg.
Det kunne de løst ved at man må innom portalen dems, for å åpne opp dataene. Men her ville vært lett å jukse for en som vil, så de kunne ikke gitt ut "sertifikat" for testresultatet, med en sånn åpenbar mulighet for juks. Og attesten er jo nesten å regne for hovedproduktet.

Tenker at bilforhandlere og andre som kjøper versjonen for å beholde denne/multiple tester, betaler en dyrere pris i utgangspunktet, og så en avgift per måling som utføres. Når det går via forhandler på den måten, så skal vel fremdeles firmaet som selger testene, crunche dataene og utstede sertifikatet.

Og der har du business-casen for begge modeller.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

snakkesalig

Nå vil vel (som andre har vært inne på) dette aldri bli en helt pålitelig test, all den tid ingen vet om og hva BMSen i bilene gjør for å kompensere for redusert kapasitet.

Det beste og opplagte løsningen hadde vel vært å pålagt produsentene (via myndighetskrav) å eksponere faktisk SOH på et eller annet vis, feks via ODBII-porten.

ThomasEL

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 29. juni 2022, klokken 13:32
Nå vil vel (som andre har vært inne på) dette aldri bli en helt pålitelig test, all den tid ingen vet om og hva BMSen i bilene gjør for å kompensere for redusert kapasitet.

Det beste og opplagte løsningen hadde vel vært å pålagt produsentene (via myndighetskrav) å eksponere faktisk SOH på et eller annet vis, feks via ODBII-porten.

Utfordringen er at denne «faktiske SOH» også kun er et estimat, basert på hvor mye energi BMS tror er lagret i batteriet. Dette vil aldri bli som en tank med flytende væske hvor man kan lese av et nøyaktig litermål...

Den eneste (bortimot) nøyaktige måten å lese av dette er å lade til 100% for så å tappe batteriet med med en jevn strømstyrke ned til BMS kutter strømmen.

I praksis er dette såpass tungvint, at vi kanskje må akseptere tester med +/- et par prosent margin..?

Tesla Bjørns testmetode er nok en av de bedre, han kjører fra 100% og ned til ca 2%. Men også her blir det unøyaktigheter. Batteritemperatur i hver test burde ideelt sett vært lik. I tillegg vet han ikke alltid nøyaktig hva man fikk ut av bilen som ny. Men til tross for dette, så er nok dette en mer nøyaktig test enn mye annet.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

SOC er vårt "litermål", som noen viser bare i %, andre i km kjørelengde og noen i faktisk visning av kWh. Det er ikke dette som er det store problemet.

SoH er egentlig noe langt viktigere, da batteriet tildels er "tanken", men delvis "motoren" også. Det blir som å skulle måle tilstanden til en icebil sin motor inkludert turbo og innsprøytningssystem.

Derfor er det et viktigere mål, dess eldre bilen er, og spesielt når man nærmer seg utløp av garanti og utløp av reklamasjonsrett.

Det garanterer deg selvsagt ikke fra at batteriet tar knekken kort tid etter at man har kjøpt bilen, men det kan si noe om sannsynlighet for at det skjer. Finner man her ut at noen celler er dårligere enn andre, kan det bety at batteriet snart vil få feil, og man bør da kunne forlange at dette utbedres på garanti eller før kjøp av brukt elbil.

Jeg tror og at dette kunne betrygget endel elbileiere til å holde på bilen lengre, og ikke sikre seg ved å selge før garantien er utløpt. Om denne testen er egnet for å si det man trenger å vite, så er det flott, og fort verdt pengene.

Som kjøper burde man forvente at en slik test ligger ved på eldre elbiler uten garanti eller straks bortfall av slikt, eller at den utføres før overtakelse, og så kan man avtale med eier om at man dekker kost av testen, om den ikke avdekker noe problemer. Oppdages det problemer, så får eier ta regningen selv, og mister sikkert slaget også.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

@RJK:

Enig i det meste av det du skriver, men:

• Pr nå er det vanligvis kun batteriets helsetilstand man snakker om når man bruker begrepet SOH

• Selv om, som du sier det er SOC som er et mål på hvor mye man har på «tanken», så er SOH et mål på hvor mye det er «plass til» i «tanken» i forhold til da batteriet var nytt. Hvis et fabrikknytt batteri kunne lagre 100kWt, og det i dag kun kan lagre 90kWt, så har batteriet SOH på 90%

Men å estimere nøyaktig hvor mye et batteri til en hver tid kan lagre, er vanskelig å få helt nøyaktig. I motsetning til en tank man kan måle volumet av.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA