Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq 2017-2019 vs Nissan Leaf

Startet av Xinopay, tirsdag 14. juni 2022, klokken 18:10

« forrige - neste »

Xinopay

Hei hei! Vi har i dag en 2014 Leaf Nordic. Vi vurderer å oppgradere denne til noe med lenger rekkevidde. Budsjett ca 200.000. Har sett litt på Ioniq, men blir ikke helt klok på de ulike modellene. Er det slik at mellom 2017-2019 så skjedde det lite/ingenting? Mens det i 2020 kom et langt større batteri? Vil en Ioniq fra 2017-2019 likevel ha lenger rekkevidde generelt enn enn 2018 Leaf? (Jeg bare tar det for gitt at den er nye bedre enn på 2014-Leafen vi har i dag).

Ting vi ønsker oss:
Lenger rekkevidde. Ideelt 25-30 mil (eller mer).
Plass til to voksne, to barn og barnevogn i bagasjerommet.

Andre biler vi evt burde sett på? Har sett at e-Golf også kan finnes rundt 200.000?

Så på BMW i3, men synes plass i baksetet, samt bakdørene trekker litt ned.

automat

Tror du vil slite med å finne en bil med 30 mil rekkevidde innenfor et budsjett på 200k.

Det er bare detaljer som skiller 2017-2019-modellene. Batteriet er 28kWh netto, og gir en rekkevidde på 15-25 mil. Styrkene til bilen er lavt forbruk og rask hurtiglading. 2020 modellen fikk 38kWh batteri, større skjerm og app-styring. Men Ioniq gikk desverre også fra best til dårligst i klassen når det gjelder hurtiglading. Om lengre rekkevidde kompenserer for dårlig ladehastighet er det uenighet om. Vær obs på tilbakekalling for batteribytte på 38kWh-versjonen. Man må nok ut med nærmere 250k for 38kWh-versjonen. 28kWh starter på 160-170k

Jeg sitter med et intrykk av at 28kWh går lenger enn 40kWh Leaf på motorvei/høy hastighet. Pga god aerodynamikk. Men at den går kortere ved lavere hastigheter enn Leaf.

Leaf har mer plass, særlig i bagasjen. Men den har chademo hurtiglading (utgående standard). Og den mangler aktiv temperaturstyring av batteriet. Som kan gi lang ladetid ved gjentatte hurtigladinger (rapidgate).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Xinopay

Ok, så Leaf vil fortsatt være det beste valget i denne prisklassen? Og ja, det med chademo-port er litt dumt, har tenkt på det allerede ved enkelte ladestasjoner.

Daniel_0007

Sitat fra: automat på tirsdag 14. juni 2022, klokken 20:11
Tror du vil slite med å finne en bil med 30 mil rekkevidde innenfor et budsjett på 200k.

Det er bare detaljer som skiller 2017-2019-modellene. Batteriet er 28kWh netto, og gir en rekkevidde på 15-25 mil. Styrkene til bilen er lavt forbruk og rask hurtiglading. 2020 modellen fikk 38kWh batteri, større skjerm og app-styring. Men Ioniq gikk desverre også fra best til dårligst i klassen når det gjelder hurtiglading. Om lengre rekkevidde kompenserer for dårlig ladehastighet er det uenighet om. Vær obs på tilbakekalling for batteribytte på 38kWh-versjonen. Man må nok ut med nærmere 250k for 38kWh-versjonen. 28kWh starter på 160-170k

Jeg sitter med et intrykk av at 28kWh går lenger enn 40kWh Leaf på motorvei/høy hastighet. Pga god aerodynamikk. Men at den går kortere ved lavere hastigheter enn Leaf.

Leaf har mer plass, særlig i bagasjen. Men den har chademo hurtiglading (utgående standard). Og den mangler aktiv temperaturstyring av batteriet. Som kan gi lang ladetid ved gjentatte hurtigladinger (rapidgate).

Du får zoe50 ned til 200 000, den har jo rekkevidde på 380 men tipper den ikke dekker plassbehovet.
Model 3 2019 LR Rwd

Xinopay

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 15. juni 2022, klokken 09:48
Sitat fra: automat på tirsdag 14. juni 2022, klokken 20:11
Tror du vil slite med å finne en bil med 30 mil rekkevidde innenfor et budsjett på 200k.

Det er bare detaljer som skiller 2017-2019-modellene. Batteriet er 28kWh netto, og gir en rekkevidde på 15-25 mil. Styrkene til bilen er lavt forbruk og rask hurtiglading. 2020 modellen fikk 38kWh batteri, større skjerm og app-styring. Men Ioniq gikk desverre også fra best til dårligst i klassen når det gjelder hurtiglading. Om lengre rekkevidde kompenserer for dårlig ladehastighet er det uenighet om. Vær obs på tilbakekalling for batteribytte på 38kWh-versjonen. Man må nok ut med nærmere 250k for 38kWh-versjonen. 28kWh starter på 160-170k

Jeg sitter med et intrykk av at 28kWh går lenger enn 40kWh Leaf på motorvei/høy hastighet. Pga god aerodynamikk. Men at den går kortere ved lavere hastigheter enn Leaf.

Leaf har mer plass, særlig i bagasjen. Men den har chademo hurtiglading (utgående standard). Og den mangler aktiv temperaturstyring av batteriet. Som kan gi lang ladetid ved gjentatte hurtigladinger (rapidgate).

Du får zoe50 ned til 200 000, den har jo rekkevidde på 380 men tipper den ikke dekker plassbehovet.


Har ikke den også en ganske sær ladeløsning, slik at den kun funker på TN-nett eller hva det heter?

Loff

Eg kjøpte meg 2014 Tesla model S for 205 000 som greit klarer 30 mil, men det er klart at risikoen for påkost er større etter at reklamasjonsrett og garanti er ute. Såg også på ein del auksjonsbilar der lista over feil var lang som eit vondt år, så det er nok lurt å undersøke tilstanden grundig dersom det er interessant.

Har aldri hatt så ny bil før, og foretrekker å fikse ting utan å måtte involvere forsikring/garanti osv. Synes det er best å kjøpe etter at mesteparten av verditapet er unnagjort..
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

automat

Sitat fra: Xinopay på onsdag 15. juni 2022, klokken 05:57
Ok, så Leaf vil fortsatt være det beste valget i denne prisklassen? Og ja, det med chademo-port er litt dumt, har tenkt på det allerede ved enkelte ladestasjoner.
Har man mye motorveikjøring er Ioniq det klare valget, og er noe av grunnen til at jeg kjøpte den bilen.

Og min subjektive menig er at 28kWh Ioniq er den beste elbilen i klassen. Klarer man seg med plassen så kan den brukes til alt. Man får riktignok litt hyppige iadestopp på langtur, men de er korte.

Med Leaf blir ladetid en faktor X hvis man har kjørt batteriet varmt. Og så har man Chademo da.

Men folk har forskjellige pregeranser. Drar man aldri på langtur, så er ikke ulempene med Leaf noe problem
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Zimon

Hovedforskjellen mellom Ioniq første og facelift er størrelse på batteriet. 28 vs 38 ca, men selv om batteri er endel større så er hurtiglading på 28 endel dårligere enn 28. 28 har annet batteritype og tåler endel mer på flere plan. Se link under. 28 målt på 50 og 175 kW lader og 38 på 50kW. Merk at første versjon av Ioniq klarer høyere enn 50kW ladefart, opp til ca 70kW under optimale forhold.

Ioniq 28 har ca 160km rekkevidde vinter og 240km sommer + lader fort, veldig lavt forbruk så veldig energi effektiv. pluss at Ioniq 28 lider lite av Rapid-Gate om man hurtiglader mange ganger etterhverandre, mener å huske at Ioniq 38 kan slå litt ut på det. Leaf 2 sliter stort med Rapid gate.

Så Ioniq både 28 og 38 er veldig gode bilder, men ville nok gått på 28kWh versjonen pga at lader fortere + rekkevidde holder til det daglige og klarer fint lang turer. 38kWh gir deg mer rekkevidde fra start hjemmefra og 100% batteri til du må lade, men så lader saktere.

Uansett gode bilder både Ioniq 28 og 38 + Leaf2. Avhenger bare at hva man foretrekker, hva man trenger og pris etc.

https://cdn.motor1.com/images/custom/Hyundai%20IONIQ%20Electric%20charging%20(source%20Fastned).png
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA