Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslaen ber meg lade til 100 %

Startet av Tangosierra, søndag 12. juni 2022, klokken 20:16

« forrige - neste »

Tangosierra

Dette har sikkert blitt diskutert mange ganger før, men orket ikke lete det opp  :)
Jeg ser at inne på «lading» på skjermen i min tesla mod 3, så står det følgende: « vi anbefaler at du holder Ladegrensen på 100% Og lader helt opp en gang i uken».
Jeg ble ved kjøp anbefalt å sette ladegrensen til 80%....
Burde jeg høre på bilen?

Otkristo

Sitat fra: Tangosierra på søndag 12. juni 2022, klokken 20:16
Dette har sikkert blitt diskutert mange ganger før, men orket ikke lete det opp  :)
Jeg ser at inne på «lading» på skjermen i min tesla mod 3, så står det følgende: « vi anbefaler at du holder Ladegrensen på 100% Og lader helt opp en gang i uken».
Jeg ble ved kjøp anbefalt å sette ladegrensen til 80%....
Burde jeg høre på bilen?
Har du en Model 3 SR med LFP batteri så skal/bør du lade opp til 100%

Tangosierra

Har en SR+. Hvordan finner jeg ut om det er LFP ? den ble kjøpt ny og levert i nov 2021

Handyman

#3
Når bilen anbefaler dette så har du LFP. Det står også her: Kontroller > Programvare > Mer kjøretøyinformasjon,  Følg bilens og manualens anbefaling.
Manualen finner du på skjermen i bilen, i appen og på nett:
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-BEE08D47-0CE0-4BDD-83F2-9854FB3D578F.html#:~:text=og%20tidsstyrte%20lade%C3%B8kter.-,Merk,-Hvis%20bilen%20er
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Tangosierra på søndag 12. juni 2022, klokken 20:16
Dette har sikkert blitt diskutert mange ganger før, men orket ikke lete det opp  :)
Jeg ser at inne på «lading» på skjermen i min tesla mod 3, så står det følgende: « vi anbefaler at du holder Ladegrensen på 100% Og lader helt opp en gang i uken».
Jeg ble ved kjøp anbefalt å sette ladegrensen til 80%....
Burde jeg høre på bilen?
Hvis det er avvik mellom hva bilen sier den skal ha, og hva kundebehandlere/utleveringspersonell hos Tesla i Norge sier, så følger du bilen.  :+1:

Tangosierra

Mulig jeg må ha det inn med t-skje altså. Men betyr dette at jeg kan lade til 100% hver gang jeg lader? eller vil bilen at jeg lader til 80% ellers og 100% EN gang i uken?

Syklist

En SR+ med LFP kan lades til 100% hver gang.

NCM/NCA batterier derimot bør lades til maks 80% til daglig, og kun til 100% før en lengre reise.

Alle SR+ produsert i Kina som er importert til Norge har LFP batterier, så vidt jeg vet.  Som nevt av Handyman er brukermanualen et godt hjelpemiddel.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

geear

Sitat fra: Tangosierra på mandag 13. juni 2022, klokken 13:42
Mulig jeg må ha det inn med t-skje altså. Men betyr dette at jeg kan lade til 100% hver gang jeg lader? eller vil bilen at jeg lader til 80% ellers og 100% EN gang i uken?
Hva står det når du justerer ladegrense? Uten LFP-batteri så står det streker med "daily" eller noe fra 50 til 90%.

Handyman

For å se hva slags batteri man har i bilen kan man trykke: Kontroller > Programvare > Mer kjøretøyinformasjon
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hansi

Sitat fra: Handyman på mandag 13. juni 2022, klokken 11:35
Sitat fra: Hansi på mandag 13. juni 2022, klokken 10:31
Nja..
https://elbilforum.no/index.php?topic=60653.msg1049701#msg1049701
Hva er det du er skeptisk til? Å lade bilen til 100% en gang i uka?

Jeg vil ikke si jeg er skeptisk, men også LFP degraderes raskere av å lade til 100% som det står i lenken i den posten. Om man ønsker å ta hensyn til det eller ikke får være opp til hver enkelt. LFP har uansett svært god holdbarhet.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Handyman

Sitat fra: Hansi på mandag 13. juni 2022, klokken 23:18
Sitat fra: Handyman på mandag 13. juni 2022, klokken 11:35
Sitat fra: Hansi på mandag 13. juni 2022, klokken 10:31
Nja..
https://elbilforum.no/index.php?topic=60653.msg1049701#msg1049701
Hva er det du er skeptisk til? Å lade bilen til 100% en gang i uka?

Jeg vil ikke si jeg er skeptisk, men også LFP degraderes raskere av å lade til 100% som det står i lenken i den posten. Om man ønsker å ta hensyn til det eller ikke får være opp til hver enkelt. LFP har uansett svært god holdbarhet.
Resultatet av å ikke lade regelmessig til 100% kan være at BMS ikke klarer oppgaven og beregner en mye lavere kapasitet enn det som er reelt. Resultatet blir gradvis kortere rekkevidde som må rettes opp med en kalibrering. Tungvindt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Handyman

Sitat fra: Hansi på onsdag 15. juni 2022, klokken 00:46
Vi kan være enige om å være uenige :)
Hva er du uenig i? Jeg referer bare til Teslas begrunnelse. Jeg nekter ikke for at også jernfosfatbatterier degraderes no raskere ved å lade til 100%. Jeg tror derimot at en ukalibrert BMS er et større problem for brukeren i hverdagen. Den ekstra slitasjen er et mindre problem.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA