Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslaen ber meg lade til 100 %

Startet av Tangosierra, søndag 12. juni 2022, klokken 20:16

« forrige - neste »

knut3448

Det er lite rekkevidde å hente på å lade de siste 0,1-0,2V på en LFP celle, og batteriet degraderes noe av å stå 100% ladet. Eneste grunnen til at det er mulig å lade til 100% er nok av hensyn til BMS kalibrering. Det er nok ikke nødvendig å lade til 100% hver dag. For de som ikke ønsker å justere opp og ned ladegrensen hver uke så er det antakelig like greit å la den stå på 100%. Ønsker man å justere ladegrensen så er det nok noe å tjene på det, uten at jeg vet hvor mye.

Muffinman

#16
Det er relativt uvanlig med LFP og aktiv balansering, så de aktuelle bilene har nok topp-balansering - dvs SOC må høyere enn 95% eller noe for at cellene skal balanseres. En gang i uka samsvarer med balanseringsintervallet for industrielle systemer jeg har kjennskap til.

LFP tåler høy soc MYE bedre enn NMC (som er ganske utbredt) og de øvrige variantene Tesla benytter, så man bør ikke bekymre seg over det. LFP har i tillegg et godt hakk bedre cycle life, dvs er mer slitesterke. Jeg observerer at en ofte bruker større DoD i systemer med LFP enn NMC med samme eller bedre levetid.  I tillegg er LFP nær umulig å få fyr på, og thermal runaway er ganske utenkelig. Som en bonus inneholder de ikke kobolt :)

LFP har lavere nominell spenning, men tåler høyere påtrykt spenning. Spenningsintervallet mellom fulladet og tom er også smalere enn de andre variantene. I tillegg har de lavere energitetthet både når det gjelder vekt og volum.


Muffinman

#17
Sitat
Resultatet av å ikke lade regelmessig til 100% kan være at BMS ikke klarer oppgaven og beregner en mye lavere kapasitet enn det som er reelt. Resultatet blir gradvis kortere rekkevidde som må rettes opp med en kalibrering.
Om det er slik jeg antar, dvs at dette systemet har topp-balansering er konsekvensen av å ikke topplade større enn feilindikasjon på rekkevidde. Da ender man med en ubalansert batteripakke med alt det innebærer.

Veldig enig i at en bør følge brukermanualen her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA