Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

100 mil rekkevidde. Når?

Startet av Restart, søndag 12. juni 2022, klokken 18:46

« forrige - neste »

Restart

Er det konkrete planer for biler som vil ha rundt 100mil rekkevidde? Hvilke i så fall, og når kommer de?

turfsurf

Nærmeste så langt er vel Lucid Air som får rett over 90 mil. Og så har du jo litt særere ting som Aptera som skal gå 160 mil (EPA).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil

Det kommer mye ann på hva slags vei man skal kjøre på.

Skal man rase rundt på autobahn eller skal man kjøre riksvei 7.

Det jeg synes er interessant når man kommer opp i sånne avstander, er ladehastighet og ikke batteristørrelse, og da er det nok Tesla som gjelder, med mindre man skal kjøre i Sibir eller Alaska.
Du kan sammenligne en Tesla som har tilgang til superladere uten kø, med en tilsvarende kinabil som har 50% høyere forbruk og  halvparten så høy ladeeffekt.

turfsurf

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 12. juni 2022, klokken 21:42

Det jeg synes er interessant når man kommer opp i sånne avstander, er ladehastighet og ikke batteristørrelse, og da er det nok Tesla som gjelder, med mindre man skal kjøre i Sibir eller Alaska.
Ladehastighet er interessant helt til man kan kjøre en hel dag uten lading. Da holder det med over natten lading plutselig. 100 mil WLTP hadde holdt for det meste. T.o.m på Autobahn hadde det holdt med lading i lunsjen. Gitt at man ikke kjører en diger boks med høyt forbruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Restart

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 12. juni 2022, klokken 21:42
Det kommer mye ann på hva slags vei man skal kjøre på.

Skal man rase rundt på autobahn eller skal man kjøre riksvei 7.

Det jeg synes er interessant når man kommer opp i sånne avstander, er ladehastighet og ikke batteristørrelse, og da er det nok Tesla som gjelder, med mindre man skal kjøre i Sibir eller Alaska.
Du kan sammenligne en Tesla som har tilgang til superladere uten kø, med en tilsvarende kinabil som har 50% høyere forbruk og  halvparten så høy ladeeffekt.

Det er også interessant. Vil gjerne ha en bil som kan holde 130km/t lenge med et akseptabelt energiforbruk.

RJK

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 12. juni 2022, klokken 21:42
Det kommer mye ann på hva slags vei man skal kjøre på.

Skal man rase rundt på autobahn eller skal man kjøre riksvei 7.

Det jeg synes er interessant når man kommer opp i sånne avstander, er ladehastighet og ikke batteristørrelse, og da er det nok Tesla som gjelder, med mindre man skal kjøre i Sibir eller Alaska.
Du kan sammenligne en Tesla som har tilgang til superladere uten kø, med en tilsvarende kinabil som har 50% høyere forbruk og  halvparten så høy ladeeffekt.
Er jo andre biler som lader raskere enn Tesla, så da er det det forbruk i høyere hastighet enn norske veier tillater, sammen med batteristørrelsen, som avgjør hvor raskt man kommer frem. Gitt at det ikke er trafikale årsaker.

Som regel blir pausene lengre enn ladetiden på de raskest ladende bilene, så man må gjerne ha mulighet for å forlate bordet og flytte bilen, og vite at ikke betjeningen har ryddet bordet og fjernet maten til man kommer inn igjen. Av og til er de skrekkelig effektive, selv om man selv måtte be de komme og rydde bordet før mam fikk satt seg i utgangspunktet.

Så lenge man reiser sammen med andre, er det ikke et stort problem, men reiser man alene, så blir fort alternativet noe man kan spise i bilen. Eller, at man bestiller maten og ber den komme om x antall minutter, slik at de bruker ladetiden på å klargjøre maten.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Hvor mye er folk villige til å betale for 1000km rekkevidde? Rettere sagt, hvor mye tror bilprodusentene folk er villige til å betale?

Prisforskjellen på 75kWh-pakka og 100kWh-pakka til Tesla var 160k kr når jeg kjøpte min TMX.

Hvor mange titusen eller hundretusen er du villig til å betale for å få en 1000km-longrangeutgave av en bil, hvis standardrange er 700km?

Man kommer til et punkt der kost/nytte for de aller fleste begynner å bli lav.

En 1000km-bil kan fort bli unødvendig tung også.

Miljø- og samfunnsmessig er det heller ikke ønskelig at veldig mang skal kjøre rundt større batteripakker enn de egentlig trenger. Og vi må kanskje være villig til å endre oss bort fra de mest energikrevende kjøremønsterne våre.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på mandag 13. juni 2022, klokken 23:09
Hvor mye er folk villige til å betale for 1000km rekkevidde? Rettere sagt, hvor mye tror bilprodusentene folk er villige til å betale?

Prisforskjellen på 75kWh-pakka og 100kWh-pakka til Tesla var 160k kr når jeg kjøpte min TMX.

Hvor mange titusen eller hundretusen er du villig til å betale for å få en 1000km-longrangeutgave av en bil, hvis standardrange er 700km?

Man kommer til et punkt der kost/nytte for de aller fleste begynner å bli lav.

En 1000km-bil kan fort bli unødvendig tung også.

Miljø- og samfunnsmessig er det heller ikke ønskelig at veldig mang skal kjøre rundt større batteripakker enn de egentlig trenger. Og vi må kanskje være villig til å endre oss bort fra de mest energikrevende kjøremønsterne våre.
Når folk gladelig betaler opp mot millionen for stor campingvogn, så tror jeg 100 og 200 k spiller veldig liten rolle for de som skal ha trekkdyr til gromvogna. Helst skal gjerne trekkvogna være minst like staselig.

https://dinside.dagbladet.no/reise/campingmessas-dyreste-vogn/61760117

Vi snakker uansett om fort en halvering av teoretisk rekkevidde, så da er vi på en god dagsetappe før man parkerer vogna på campingplassen, slår opp det oppblåsbare markiseteltet, fyrer opp grillen og åpner dagens første pils eller en god flaske vin til å nyte før og under måltidet.

For noen vil 800 km og en vogn til halv million fremdeles være godt innenfor budsjett. og tilstrekkelig rekkevidde for en dagsetappe. Og om ikke, er ikke en liten stopp mens man tar seg en god lunsj akkurat å forakte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Du fant en gammel artikkel pm store dyre campingvogner ja. Har intrykk av at dette segementet er dominert av fastliggere, ikke kjørevogner. Og at kjøredelen av markedet har dreid over mot campingbiler. Så skal man være kongen av campingplassen (blandt de kjøende), så er det feit bobil som gjelder.

Å ha biler som kan trekke store vogner over lange avstander er trolig en så marginell del av bilmarkedet at bilprodusentene ikke vil vektlegge det. Og at utviklingen heller går mot mer aerodynamiske kjørevogner.

Vi mennesker klarer å tilpasse oss og gjøre adferdsendringer. På 70-tallet var det vanlig at unger turnet usikret rundt i baksetet, mens foreldrene storrøyket i forsetet. Helt utenkelig i dag.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ingeniøren

Dere må kjøre mindre bil folkens - ikke bra for den jorda vi lever på !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 14. juni 2022, klokken 08:50
Dere må kjøre mindre bil folkens - ikke bra for den jorda vi lever på !
E-up ?

Kjører rundt 18000km i året, i snitt blir det ca 350km i uka, dvs. må bare "fylle" en gang i uka på Jaguaren. Har ennå ikke opplevd et reellt rekkevidde eller lade problem i løpet av 39000km så for min del holder det med rundt 40 mil rekkevidde men sier jo ikke nei takk til mere rekkevidde.

For klodens del så er det smart å la teknologi utviklingen begrense råvarebruken for å lage batterier.

Har kjørt mye med henger i år og fikk en liten aha opplevelse nå - sjekk lufttrykket i dekkene på hengeren, lavt lufttrykk økte totalforbruket med 50%, er nå tilbake på rundt 30% økt forbruk med henger.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

JPM

Savner Jaguaren min. Byttet til TM3 SR+ (ikke helt frivillig). For en komfortabel bil det var.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA