Er nok mange bmw «entusiaster» som kjører tesla i dag, eller Audi. I4 ser bra ut i alle fall, om enn noe sporty for en familiefar!
Er nok fordi det ikke har vært elbiler å få tak i fra BMW og Audi før i 2019 og mange BMW og Audi-entusiaster har nok tidligere kjøpt brukte biler, når Tesla Model S i 2016-2018 ikke har kostet så mye mer enn en brukt 5-serie eller A6 så har de fleste som har ønsket seg elbil valgt Tesla Model S i mangel av det de egentlig ønsket seg. Dette har jo med elbilfordeler å gjøre.
Tipper mange av disse liker i Model S både responsen i skjermen, enkelheten ved å kjøre bilene og ikke minst den sportslige responsen i drivlinjen. Ytelsene har nok også være over det de har vært vant til i sine bittebittesmå dieselmotorer i 520d og A6 2.0 tdi med godt under 250hk. Så har i tillegg Elon Musk vært smarte med ladenettverket sitt og laget en avhengighetsskapende fordel som kunder selvsagt synes er helt topp. Egentlig litt merkelig at «alle de andre» ikke tok dette med infrastruktur på ladenettverk like seriøst i starten.
Jeg har selv hatt en 12-14 stk BMW og alle har vært bensin. Og de fleste har hatt rekkesekser, men også noen V8. Ytelsesmessig kan ikke eldre biler klare å stå opp mot de nyere elbiler eller tilsvarende ytelser på moderne bensinbiler. Men kjøremessig og kvalitetsmessig ellers er jo f eks en 2018 modell BMW 540xi eller 550xi en ekstremt mye mer kvalitetsopplevelse enn en 2018 modell Model S.
Folk som kommer fra BMW og har tatt seg råd til en Model S sammenligner jo ofte denne nye Model S bilen med kanskje en eldre BMW e60 5-serie fra 2006 med en bitteliten 4 sylindret dieselmotor. Eller kanskje de kommer fra Ford Mondeo eller Volvo V70 med 1,6 diesel. Da er det forståelig at det er mange sider ved en Model S som lett kan imponere.
Samme vil gjelde for en som bytter sin 2010 +/- BMW 318d inn i en model 3 LR eller performance. Klart det er imponerende bil å kjøre i forhold til en gammel BMW av slik type. Dette skjer jo også pga avgiftsfordelene med elbiler.
Litt for enkelt å bare påstå at alle sammenligner med gamle biler med lite motor, og derfor blir imponert. Jeg er en av veldig mange som gikk for et sidesprang til Tesla i mangel på elektrisk alternativ fra BMW, etter veldig mange år som ihuga BMW-fantast. Har faktisk ikke eid BMW med V8er, og har bare hatt én firer (diesel), ellers hauger av R6 bensin (én diesel) og også V12. Med tilsvarende dekkdimensjoner, så syns jeg en ny 5-serie stasjonsvogn i dag på ingen måte er noe bedre på hjulstøy enn Model S. Ingen av de er spesielt imponerende. Og jeg sammenligner med touring fordi begge er åpne bak, noe som er en åpenbar ulempe mtp hjulstøy fra bakre hjulbuer rett inn i kupéen.
For meg viste Tesla seg å være det nærmeste jeg kom BMW i elbilverden, egentlig kanskje først og fremst på kjøreegenskaper (selv om det mangler litt), men samtidig klarte de å vise meg andre områder som de er BEDRE på enn BMW, og der har lista havna så høyt at BMW sliter med å hente meg tilbake (plass, tech, app, ytelser vs pris, hat til evige utstyrslister og kombinasjoner man kan og ikke kan ha). Hadde BARE blitt glad om BMW kom med et produkt som matchet på totalopplevelse.
Dessverre ser det ut som de bare roter seg lenger og lenger bort med utvendig design.

Og innvendig i iX kan jeg ikke fordra at forsetene SER helt flate ut, BMW-seter skal ikke se slik ut.
PS: har fortsatt en bensin-BMW med bakhjulsdrift og diffbrems i stallen...