Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

iX vs alle andre

Startet av geear, søndag 05. juni 2022, klokken 17:30

« forrige - neste »

Trond.m

#45
Sitat fra: Vaduz på søndag 09. oktober 2022, klokken 21:06
Mine største problem med iX, bortsett fra designet som er ganske kjipt, er at det var overaskende dårlig plass i forsetene. Ekstremt mye bedre plass i en id4 som vel er en mindre bil, også bedre plass i model Y. Skjønner ikke hvordan så store biler kan være så små inni. Samme med Tang, etron og Nio også. For meg som er oppunder 2 m blir det faktisk model Y eller iD 4. Evt. Hongqi, den er stor, men det blir litt kongen av campingplassen å kjøpe en "fake rolls".
En annen ting er de klar-plast detaljene på knappene i interiøret som ser ganske kjipe ut, og at grill på elbil føles veldig gammeldags. Gjelder også enyaq som ellers er veldig fin, og som jeg kunne gått for med litt bedre infotainment og litt bedre plass i førersetet.
Har også merket at det er ekstremt vanskelig å skulle gå tilbake til feks idrive etter noen år med tesla, føler nesten jeg blir litt fanget som med apple på 2010-tallet, er bare så ekstremt mye bedre enn alt annet.
Kjenner meg ikke igjen i denne framstillingen. Jeg har hatt mange elbiler ink. id.4GTX, e-tron og EQC. Ingen av bilene kan sammenliknes med iX50 når det gjelder komfort og rekkevidde. Disse plask appene det refereres til er jo smak og behag om man liker, men billig plast er det vel ikke. Det er glasskrystall, og noen hevder at de blir blendet av disse. Etter 7000 km i sommer har jeg ikke merket noe til det. At plassen i forsetene er ekstremt mye større i id.4 virker totalt uforståelig. Tviler på at det er tilfelle, uten at jeg har sjekket målene. Jeg ser ikke at det finnes noen bedre elSUV enn iX50 i dag, men det kommer selvfølgelig. ECS SUV som gir samme ytelser og rekkevidde koster betydelig mer enn iX.

Carboy

Sitat fra: Vaduz på søndag 09. oktober 2022, klokken 21:06
Har også merket at det er ekstremt vanskelig å skulle gå tilbake til feks idrive etter noen år med tesla, føler nesten jeg blir litt fanget som med apple på 2010-tallet, er bare så ekstremt mye bedre enn alt annet.


Akkurat dette er jeg enig i. Responsen i info-skjermen til Tesla er førsteklasses god, rart at ingen av tyskerne er like gode på respons i selve skjermen.
Jeg har derimot ingen glede av touchscreen som hovedfunksjon i en bil og digger i-drive hjul. Jeg liker Mercedes godt og hadde inntil i fjor en 2015 S 500 coupe med Mercedes sin versjon av i-drive hjul. Jeg synes det er mye mer brukervennlig da man kan betjene den uten å se på hånden, i stedet for å måtte se hvor man trykker på en skjerm.

Jeg hadde en EQC samtidig med den S 500 og Mercedes har gått flere skritt tilbake med det nye systemet som er avhengig av en berøringsmus i stedet for et genialt vrihjul og man ender opp med å ta på den relativt lite responsive navigasjonsskjermen.

IX har dette vrihjulet og også langt bedre respons i skjermen selv om det er litt igjen før de er på responsnivå Tesla.

Når det gjelder å gå fra tesla sin skjerm til BMW med veihjul synes jeg det er helt uproblematisk. En tilvenning. Og jeg liker knapper og vrihjul, så jeg ser på det som et fremskritt å slippe å måtte forholde meg til en skjerm uten betjening.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på søndag 09. oktober 2022, klokken 21:37
Jeg ser ikke at det finnes noen bedre elSUV enn iX50 i dag, men det kommer selvfølgelig. ECS SUV som gir samme ytelser og rekkevidde koster betydelig mer enn iX.
Kommer vel veldig an på hva man ønsker av en SUV. F.eks bagasjeplass synes jeg iX faller igjennom på. Bakkeklaring er vel heller ikke iX sin sterke side. Rivian R1S ville jeg nok helt klart rangert foran som SUV. Og om EQS er mye dyrere, så er ikke det så mye kriterie for om det er en bedre SUV eller ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Rivian R1S er vel et nisjeprodukt som jeg ikke engang har tenkt på. Hvor kjøper man den ? Elbilgrossisten 🤣

https://www.elbilgrossisten.no/products/rivian-r1s

hemi

#49
r1s er første elektriske SUV'en, jeg hadde lett tatt en om de ville levere her.

plass som en suv
trekker henger som en suv
ser ut som en suv
rekkevidden er ikke helt i mål :|

ToWalkOrDrive

Tror en må være ca to meter for å kjenne hvordan en bil er for en på to meter. Husker da jeg dritskuffa hadde prøvd den "større BMW 5xx stasjonsvognen. Ikke plass til meg. Enig i at Model Y og ID4 har god plass.

Angående Rivian så ble alt ødelagt da Amazon og Ford kjøpte seg inn. Da ble alt fokus på dem. Nå har de skrudd opp prisene kraftig, og ingen planer for Norge...
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Ja det er nok god plass for de fleste i disse bilene, men er man høy så blir det faktisk for trangt selv i de største biler. Sitter bedre i e-up enn i flere av de SUV-ene.
Det som også overrasket meg, var at 20 meter bort i lokalet fra iX, stod en ix3, og den var god og sitte i, stor plass. Men den faller igjennom på bakhjulsdrift, og selvfølgelig brukergrensnittet. Var jo nesten lik en bmw fra 2010, med bittesmå skjermer og knotete navigasjon. i3 var en ekstremt vellykket elbil fra bmw, alt etter har vært litt halvveis. Er nok mange bmw «entusiaster» som kjører tesla i dag, eller Audi. I4 ser bra ut i alle fall, om enn noe sporty for en familiefar!

Carboy

#52
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 20:31Er nok mange bmw «entusiaster» som kjører tesla i dag, eller Audi. I4 ser bra ut i alle fall, om enn noe sporty for en familiefar!

Er nok fordi det ikke har vært elbiler å få tak i fra BMW og Audi før i 2019 og mange BMW og Audi-entusiaster har nok tidligere kjøpt brukte biler, når Tesla Model S i 2016-2018 ikke har kostet så mye mer enn en brukt 5-serie eller A6 så har de fleste som har ønsket seg elbil valgt Tesla Model S i mangel av det de egentlig ønsket seg. Dette har jo med elbilfordeler å gjøre.

Tipper mange av disse liker i Model S både responsen i skjermen, enkelheten ved å kjøre bilene og ikke minst den sportslige responsen i drivlinjen. Ytelsene har nok også være over det de har vært vant til i sine bittebittesmå dieselmotorer i 520d og A6 2.0 tdi med godt under 250hk. Så har i tillegg Elon Musk vært smarte med ladenettverket sitt og laget en avhengighetsskapende fordel som kunder selvsagt synes er helt topp. Egentlig litt merkelig at «alle de andre» ikke tok dette med infrastruktur på ladenettverk like seriøst i starten.

Jeg har selv hatt en 12-14 stk BMW og alle har vært bensin. Og de fleste har hatt rekkesekser, men også noen V8. Ytelsesmessig kan ikke eldre biler klare å stå opp mot de nyere elbiler eller tilsvarende ytelser på moderne bensinbiler. Men kjøremessig og kvalitetsmessig ellers er jo f eks en 2018 modell BMW 540xi eller 550xi en ekstremt mye mer kvalitetsopplevelse enn en 2018 modell Model S.
Folk som kommer fra BMW og har tatt seg råd til en Model S sammenligner jo ofte denne nye Model S bilen med kanskje en eldre BMW e60 5-serie fra 2006 med en bitteliten 4 sylindret dieselmotor. Eller kanskje de kommer fra Ford Mondeo eller Volvo V70 med 1,6 diesel. Da er det forståelig at det er mange sider ved en Model S som lett kan imponere.

Samme vil gjelde for en som bytter sin 2010 +/- BMW 318d inn i en model 3 LR eller performance. Klart det er imponerende bil å kjøre i forhold til en gammel BMW av slik type. Dette skjer jo også pga avgiftsfordelene med elbiler.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Egil Fonn

Har eid en Tesla S. Det holder for meg. Den leverte mange verksted besøk, mye dekk støy i kupe og generelt dårlig kvalitet følelse.
Har nå kjørt 1500km med min IX.  Så langt er det kun to ting jeg ikke er helt fornøyd med.
- Er ikke helt fornøyd med side/lårstøtte i sete pute. Seter er med justering, massasje og minne funksjon. ( 04FM Multifunction seat driver & fr.passenger.) Jeg er 188cm.
- Litt sporing ved kjøring på sporet veibane. Dette skyldes antagelig dekk som er 275/40R22 (Bridgestone). 255/50R21 ville vert et bedre valg for meg som kjører mye på sporete og dårlige veier. Demo bilen jeg prøvde på 255/50R21 vinter dekk sporet ikke.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

geear

Sitat fra: Carboy på onsdag 12. oktober 2022, klokken 07:12
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 20:31Er nok mange bmw «entusiaster» som kjører tesla i dag, eller Audi. I4 ser bra ut i alle fall, om enn noe sporty for en familiefar!

Er nok fordi det ikke har vært elbiler å få tak i fra BMW og Audi før i 2019 og mange BMW og Audi-entusiaster har nok tidligere kjøpt brukte biler, når Tesla Model S i 2016-2018 ikke har kostet så mye mer enn en brukt 5-serie eller A6 så har de fleste som har ønsket seg elbil valgt Tesla Model S i mangel av det de egentlig ønsket seg. Dette har jo med elbilfordeler å gjøre.

Tipper mange av disse liker i Model S både responsen i skjermen, enkelheten ved å kjøre bilene og ikke minst den sportslige responsen i drivlinjen. Ytelsene har nok også være over det de har vært vant til i sine bittebittesmå dieselmotorer i 520d og A6 2.0 tdi med godt under 250hk. Så har i tillegg Elon Musk vært smarte med ladenettverket sitt og laget en avhengighetsskapende fordel som kunder selvsagt synes er helt topp. Egentlig litt merkelig at «alle de andre» ikke tok dette med infrastruktur på ladenettverk like seriøst i starten.

Jeg har selv hatt en 12-14 stk BMW og alle har vært bensin. Og de fleste har hatt rekkesekser, men også noen V8. Ytelsesmessig kan ikke eldre biler klare å stå opp mot de nyere elbiler eller tilsvarende ytelser på moderne bensinbiler. Men kjøremessig og kvalitetsmessig ellers er jo f eks en 2018 modell BMW 540xi eller 550xi en ekstremt mye mer kvalitetsopplevelse enn en 2018 modell Model S.
Folk som kommer fra BMW og har tatt seg råd til en Model S sammenligner jo ofte denne nye Model S bilen med kanskje en eldre BMW e60 5-serie fra 2006 med en bitteliten 4 sylindret dieselmotor. Eller kanskje de kommer fra Ford Mondeo eller Volvo V70 med 1,6 diesel. Da er det forståelig at det er mange sider ved en Model S som lett kan imponere.

Samme vil gjelde for en som bytter sin 2010 +/- BMW 318d inn i en model 3 LR eller performance. Klart det er imponerende bil å kjøre i forhold til en gammel BMW av slik type. Dette skjer jo også pga avgiftsfordelene med elbiler.
Litt for enkelt å bare påstå at alle sammenligner med gamle biler med lite motor, og derfor blir imponert. Jeg er en av veldig mange som gikk for et sidesprang til Tesla i mangel på elektrisk alternativ fra BMW, etter veldig mange år som ihuga BMW-fantast. Har faktisk ikke eid BMW med V8er, og har bare hatt én firer (diesel), ellers hauger av R6 bensin (én diesel) og også V12. Med tilsvarende dekkdimensjoner, så syns jeg en ny 5-serie stasjonsvogn i dag på ingen måte er noe bedre på hjulstøy enn Model S. Ingen av de er spesielt imponerende. Og jeg sammenligner med touring fordi begge er åpne bak, noe som er en åpenbar ulempe mtp hjulstøy fra bakre hjulbuer rett inn i kupéen.

For meg viste Tesla seg å være det nærmeste jeg kom BMW i elbilverden, egentlig kanskje først og fremst på kjøreegenskaper (selv om det mangler litt), men samtidig klarte de å vise meg andre områder som de er BEDRE på enn BMW, og der har lista havna så høyt at BMW sliter med å hente meg tilbake (plass, tech, app, ytelser vs pris, hat til evige utstyrslister og kombinasjoner man kan og ikke kan ha). Hadde BARE blitt glad om BMW kom med et produkt som matchet på totalopplevelse.

Dessverre ser det ut som de bare roter seg lenger og lenger bort med utvendig design.  :'( Og innvendig i iX kan jeg ikke fordra at forsetene SER helt flate ut, BMW-seter skal ikke se slik ut.

PS: har fortsatt en bensin-BMW med bakhjulsdrift og diffbrems i stallen...

Carboy

Du skriver kun BMW med R6, og ingen av de ble spesielt raske før de fikk turbo. Selv en E46 M3 gjør vel ikke 0-100 på under 5 sekunder. Hvilken V12? Skulle du kjøpe ny BmW 5-serie til prisen av en Model S i 2016-2019 måtte du enten velge en 530e fire sylindre hybrid eller i alle fall noe tregt med 4 sylindre.
Så med kun R6 har du altså kun hatt BMW som sett opp mot dagens biler er relativt trege biler. Sportslige og morsomme ja, men ikke spesielt kjappe i forhold til elbiler. Da må man opp på V8 turbo.

Har selv en V12 i dag med nesten 500hk, men den er knapt raskere enn min BMW iX40, som er den minste motoren i iX.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

HAAL

Jeg må si at jeg liker utseendet på iX-en, men har fra tidligere ikke et sterkt forhold til utseendet til BMW'er. Kanskje det ligger noe der.

Ellers er jeg enig med trådstarter at baggasjerommet er minimalt tatt bilens dimensjoner og kupéstørrelse.

Vi mottok nylig vår iX50, men skal nå bruke denne i et par uker for å se om denne dekker våre lastebehov. I så fall ønsker jeg gjerne å gå for en Model X Plaid - dette pga. større bagasjeromsplass, bedre ladeinfrastruktur, overlegen MCU/ECU i sammenligning med BMW'en.

Uten å ha prøvd de nyere Model X'ene så er ganske sikkert kjørekomforten til iX'en bedre. Komforten sammen utseende og batteripakke gjorde at vi gikk for iX50, samtidig som vi la inn bestilling på en ny Model X Long Range. Da vi la inn bestillingen fikk vi høre levering Q1-Q2 2023 av iX, mens det stod Q4 2022 for MX.

dundun

Da røyk min iX40 ut for salg. Fantastisk bil, men ble for stor utenpå og for liten inni med tre små barn. Gikk over til ID.Buzz som er i en helt annen verden på alt som handler om praktisk bruk, men som selvsagt føles mye mindre premium å kjøre.

Bagasjeplassen i iX er stusslig sammenliknet med både Model S og Model X som jeg har hatt før, og bakseteplassen er langt dårligere enn i iallfall X. God beinplass, men dårlig bredde.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Trond.m

Det blir interessant å se hvordan rekkevidden blir til sammenlikning. De har ganske lik WLTP, men iX40 vil nok bruke mindre energi til oppvarming av kupeen.

dundun

Jepp. Foreløpig er jeg bare lykkelig over hvor enkelt det er å få inn og ut tre barn!
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA