Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

iX vs alle andre

Startet av geear, søndag 05. juni 2022, klokken 17:30

« forrige - neste »

oroar

Sitat fra: LMOR på mandag 13. juni 2022, klokken 13:59
Bør vel stryke hengervekt. En velger vel ikke Y fordi den kan trekke 900kg MINDRE enn iX  8)

Og litt underholdene å lese dette rett etter at jeg har kjørt over noen av de dårligste fjellovergangene og nytt hvor behagelig iX kjører og så lest:
https://elbilforum.no/index.php?topic=57723.360

Uortodoks sammenligning  ;D
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: LMOR på mandag 13. juni 2022, klokken 13:59
Bør vel stryke hengervekt. En velger vel ikke Y fordi den kan trekke 900kg MINDRE enn iX  8)

Og litt underholdene å lese dette rett etter at jeg har kjørt over noen av de dårligste fjellovergangene og nytt hvor behagelig iX kjører og så lest:
https://elbilforum.no/index.php?topic=57723.360

Ja, overraskende å se hvor dårlig Model Y var på de veiene. Måtte prøve to ganger (med en del måneders mellomrom) for å se om jeg hadde en dårlig dag første gang, men var like ille nå. Var faktisk en del dårligere enn Tesla Model 3 Performance på samme veien. Er nok satt opp veldig stivt for å unngå krenging på en høy bil. Var bra å lese om hvor komfortabel iX var på samme veier.
Tesla Model Y                         2021-

Carboy

#32
Sitat fra: oroar på mandag 13. juni 2022, klokken 11:08
Sitat fra: Carboy på tirsdag 07. juni 2022, klokken 15:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 07. juni 2022, klokken 13:29
Er det plass til 12 + 1 trillebager i iX?

Hver sin smak og Model Y er en kjempefin bil i sitt segment, men den bilen blir det jo ganske uortodoks å sammenligne med en BMW iX.
Hver sin smak ja. Selv prøvde jeg iX for å sammenligne med  Model Y.
iX har en stor kupe og er veldig komfortabel å kjøre. Utseende tiltaler meg også, men likevel velger jeg Model Y 7 dager i uka. Y har mer enn nok komfort og gir i tillegg en kjøreglede som iX ikke er i nærheten av. Y har også større bagasjeplass. Vår påskepakkede Y hadde all maten i frunken, all drikke og hundeutstyr i rommet under bagasjerommet, sykkelvognpulk og 4 store sekker ++ i bagasjerommet og ski/akebrett i takboksen. Kona sitter rett som det er mellom barna i isofix-seter bak uten nevneverdig klaging. Lavere forbruk, lengre rekkevidde, takboks og god hengervekt gjør at Y totalt sett vinner over iX i min bok. Kall meg gjerne uortodoks :-)

Model Y høres ut som en perfekt bil for deg. Og det er bra.
Det du også glemte å nevne her er at Model Y er i en helt annen prisklasse enn iX. Hele biltypen er ganske forskjellig. Model Y er for meg en mye mer rendyrket «teknologibil» produsert av et ganske ferskt bilmerke som virker å være flinke på mye som ladenettverk og rekkevidde, men som ikke lager kjørekomfort og kvalitetsfølelse jeg er ute etter. Mens IX er en tradisjonell nyskapende/fremtidsrettet BMW kvalitetsbil som tar vare på de fleste av BMW sine gode verdier og fornyer de inn i elbilverdenen.
Model Y er trolig en bedre pakke for pengene og for en lavere penge for de som ikke er kresent opptatt av komfort, støydemping, at bilen har normalt interiør med instrumentpanel, knapper og dreiehjul i menyene etc. Og trenger man ikke hengervekt på 2500kg har jo ikke det noe å si. Ser man på bilvalget ut fra «bang for bucks» får man mye bil for pengene i Model Y, og tydeligvis god nok plass også.
Poenget er ikke om en BMW iX er større enn model Y eller ikke, men at den er stor nok til de som vurderer en slik type bil blir fornøyd. I alle fall jeg.
Man får jo iX som går lenger enn Model Y, og den har jeg bestilt da jeg er fornøyd med iX40 sine kvaliteter og ønsker en best mulig utgave av denne bilmodellen. IX40 er overraskende nok mer enn god nok, selv på rekkevidde (noe jeg på forhånd var skeptisk til), men jeg ser frem til enda mer rekkevidde for å kunne unngå lading i det hele tatt i de aller fleste situasjoner, enda et hakk bedre komfort med luftfjæring og bedre svingradius med bakakselstyring.
Utover det er iX40 en meget god bil som gir mye elbil for pengene som jeg ville valgt igjen.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Ansjosfilet

Det er klart det er mange som velger Model Y fremfor en Bmw av forskjellige årsaker. Tesla har jo blitt den nye Skoda i Norge. Mye bil for pengene.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

ToWalkOrDrive

Jeg synes det er å gå litt langt å definere Model Y som en "rendyrket ""teknologibil"".
Jeg synes det i stor grad er en "kjørebil"...og da mener jeg en bil for svingete veier uten for mye humper. Over fjelloverganger med telehiv tenker jeg: "hva i huleste har Tesla tenkt på her" når jeg får slag opp i ryggen. Men på vei fra hytten hvor det er flate veier, men svingete veier så tenker jeg: "wow, for en kjøremaskin!". En kunne tro at det ikke skulle være mulig at bilen sitter så godt støpt på veien gjennom svingene med tanke på høyreist bil. Det er ikke mye krenging før den stopper å krenge, og du kan presse den gjennom svingene. Akselerasjonen er meget bra i f.eks. forbikjøringer, og er umiddelbar. En del andre elbiler har lagt inn "myk overgang" når en smeller ned gasspedalen, men det har ikke Tesla. Tesla har og gjort et poeng om å holde vekten nede, med de fordeler det har, men med ulemper som støy osv.

Da jeg kjørte en elektrisk Opel Corsa-e her og dagen la jeg for øvrig merke til hvor behagelig den var over krappe fartshumper, så spørsmålet er hvilken bil en vil ha....en kjøremaskin eller komfortmaskin. Vet ikke hvordan i
X er, siden jeg ikke har prøvd den, men den har nok mye bedre dempere, ja, etter hva jeg ser andre skriver.

Ser jo og at Model Y bruker veldig lite strøm per km, som gjør at en får veldig mange km per time når en lader. Jeg har 171 i snitt, og det er med mange tilhengerlass, sykkelstativkjøring, og takstativ-kjøring...
Tesla Model Y                         2021-

geear

Nå skriver Carboy at Y er det for ham, og det må være helt innafor. For meg er Y mye mer enn techbilen - den er bilen med raskest hurtiglading, lavest forbruk, best bagasjeplass, best ytelser, suverent lavest vekt, best app og suverent best pris, selv sammenlignet med iX40, som er betydelig dårligere på rekkevidde, hurtiglading og ytelser. I tillegg ligger servicesenteret til Tesla 200 meter fra jobb, mens Bavaria er hakket for langt for en gåtur mellom møter på jobb (et par kilometer fra). Små detaljer, men det betyr noe i hverdagen. Syns egentlig mye "bang for the buck" er ganske god beskrivelse. Man må ville ha noe mer/annet for å kjøpe en iX, og alt fra "it-faktor" til kvalitetsfølelse, historikk og så videre er jo nok i seg selv til å velge et dyrere alternativ, ellers hadde alle kjørt Skoda. For min del er situasjonen fortsatt den samme som da jeg startet tråden - bagasjeplass og utseende er fortsatt dealbreakere alene for iX, for min del, selv om det er lettere å svelge bevertennene etterhvert som man blir vant til å se de på daglig basis. 1600 kg på kroken på Y er akkurat nok til at det ikke er dealbreaker, men jeg skulle gjerne hatt iX sine 2500. En venn har hatt 3000 kg på kroken på Y, og det går fint det og, men er jo ikke slikt man ønsker å måtte gjøre jevnlig.

Klykken

Y LR har litt forsinkelse på wattpedalen den også når du fjøler den. Merkbart mye "lag" sammenlignet med S-en vi kom fra synes jeg. Den gav mye mer "nakkesleng" enn Y ved flat pedal. Akselerasjonsoppgraderingen som er tilgjengelig for kjøp til Y skal bøte på dette, eller at man går for P-utgaven. :)

Årsak til å velge iX er at den garantert har vesentlig mer behagelig fjæring og støydemping enn Y samt opplevd kvalitet. Det skulle bare mangle også, da pris på iX tilsvarende utstyrt som med Y kommer opp mot en million eller mer utifra det jeg kan se.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Carboy

#37
Model Y er sikkert en av de beste i sin klasse. Rask akselerasjon og sporty kjøreegenskaper er sikkert spennende for mange. For min del mener jeg at store biler aldri blir skikkelig sportslige og kan gjerne ha masse dynamisk kjøreglede, men komfort bør ikke være nedprioritert.
Som flere nevner her må man opp i prisklasse for å få komfort og støydemping som en BMW 7-serie (hevder BMW selv).
Jeg har hatt BMW 7-serie med over 400hk V8 og x-drive og likte den kjøreopplevelsen meget godt, iX50 med luftfjæring er ganske nære den opplevelsen, men enda litt kjappere og elektrisk utgave med et (for BMW å være) moderne «funkis»-design. Setene i 7-serie er nok enda litt bedre enn i iX, men iX er også bra nok.
Så kan man like designet eller ikke. Jeg mener BMW iX fikk den nyeste X5 til å plutselig se 10 år gammel ut. Pent design på X5 også, men det er jo i retning konservativt og kanskje til og med litt kjedelig for X5 sin del.

Mode Y kan sikkert oppleves som stilig. Men å sammenligne den med en BMW iX blir utelukkende for å få mer bil for pengene, evt mer akselerasjon og rekkevidde for pengene. Mye bil for 5-600.000, men den mangler for meg flere kvaliteter.

Selv sammenligner jeg heller BMW iX med min forrige Audi etron 55 og kanskje den langt mindre MB EQC. Siden jeg har hatt de to og I-Pace kan jeg sammenligne med dem alle tre.
I-Pace er nok nærmere en Model Y i design og segment. Likevel henvender nok Jaguaren seg til forskjellige segmenter enn Model Y og for meg opplevdes den som mye mer eksklusiv. Men den hurtiglader helt elendig. Bruker man ikke hurtiglading noe særlig er I-Pace en meget god bil.

Sammenlignet med en Etron 55 er iX40 faktisk litt mer bil for pengene, synes jeg, iX40 går like langt (kort?) som etron 55, like god støydemping, omtrent like god fjæring, bare en del fastere, til gjengjeld mye mer sportslig, mer følsom styring. IX virker lettere og raskere, og er faktisk litt billigere med samme utstyr. Mens iX50 er litt dyrere og tilbyr mer komfort og mye mer rekkevidde og akselerasjon jfm etron 55.

Sammenlignet med nylanserte EQS SUV fremstår iX som mye bil for pengene, spør du meg. Men om den er like god? Nei det må prøves ut først. Jeg håper og tror EQS kjører bedre enn iX. Men for meg er for tiden BMW iX50 tett på den ultimate elbil med god plass for familie på 2 voksne og 2 små barn.
Jeg opplever iX som den klart beste elbilen av de jeg har eid til nå. Mer sporty enn i-Pace, like god komfort som etron og eqc, ca samme støydemping som EQC og etron, mer plass enn dem alle 3, iX er mye mer moderne og kjennes 5 år nyere ut enn de andre tre, noe den nesten er også.

EQE SUV blir det spennende å sammenligne opp mot iX når den kommer senere i år.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Klykken

Enig med carboy, to biler som ikke kan og bør sammenlignes. De som vurderer Y er ikke i iX' målgruppe. Bør ikke være det i alle fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Klykken på mandag 12. september 2022, klokken 23:44
Enig med carboy, to biler som ikke kan og bør sammenlignes. De som vurderer Y er ikke i iX' målgruppe. Bør ikke være det i alle fall.
Selvfølgelig kan man vurdere begge. Y og iX er biler som fint kan dekke samme bruk, men har sine styrker på veldig forskjellige ting. At det ikke er i samme klasse er en annen sak. Selv har jeg en tendens til å kjøpe bil på tvers av klasser, vi har levd med alt fra i3 til TMX som eneste elbil de siste ti årene.

Personlig så hadde en mix av iX og TMY-P vært perfekt. Hadd iX40 gått ti mil lengre og vært litt raskere hadde vi nok endt opp med den i stedet for Y.

Hadde jeg hatt storkunde rabatt hadde jeg bestilt iX50 når den ble lansert.

Men akkurat nå er jeg superfornøyd med TMY-P og kan putte de 350k spart i lomma.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. september 2022, klokken 06:52
Sitat fra: Klykken på mandag 12. september 2022, klokken 23:44
Enig med carboy, to biler som ikke kan og bør sammenlignes. De som vurderer Y er ikke i iX' målgruppe. Bør ikke være det i alle fall.
Selvfølgelig kan man vurdere begge. Y og iX er biler som fint kan dekke samme bruk, men har sine styrker på veldig forskjellige ting. At det ikke er i samme klasse er en annen sak. Selv har jeg en tendens til å kjøpe bil på tvers av klasser, vi har levd med alt fra i3 til TMX som eneste elbil de siste ti årene.

Personlig så hadde en mix av iX og TMY-P vært perfekt. Hadd iX40 gått ti mil lengre og vært litt raskere hadde vi nok endt opp med den i stedet for Y.

Hadde jeg hatt storkunde rabatt hadde jeg bestilt iX50 når den ble lansert.

Men akkurat nå er jeg superfornøyd med TMY-P og kan putte de 350k spart i lomma.

Jeg er helt enig i at folk som vurderer BMW iX også kan vurdere Tesla Model Y. Finnes sikkert en del folk som bryr seg veldig om hva naboene synes om bilen sin, og føler at bilen definerer en selv, mens for min del så driter jeg i det - jeg eier bilen - bilen skal ikke diktere meg. Jeg byttet inn Mercedes 300 SEL med Ford Fiesta sport i gamle dager, og etter å ha hatt Tesla Model S (med mye problemer) hadde jeg egentlig tenkt å kjøpe en Skoda Superb Diesel 190hk. Men da jeg startet den (kald), og det føltes som at de hadde glemt lydisolering i torpedoveggen, samt at gasspedalen vibrerte fra dieselmotoren ble jeg sykt skuffet (etter å ha lest positive tester). Endte opp med at jeg bestilte e-tron 55 i 2019, men levering ble bare utsatt, så endte med Tesla Model 3 Performance. Den var litt for liten, men et kompromiss, og beste jeg fant da. Prøvde og en Jaguar I-Pace, men der fikk jeg ikke førersetet langt nok bak, i tillegg til at bagasjeplass og bakseteplass var trangt. På Model Y kan både jeg og unger i baksetet på 1,90 sitte komfortabelt (noe en og kan i en VW ID4).

Poenget er at det nok finnes en del som meg - prinsippløse horebukker som shopper den beste dama en ser der og da, uansett om hun heter Audi, Skoda eller Tesla....ja og så BMW. Har ikke noe prinsipp om dama koster 650.000 eller 490.000 (som jeg betalte ny for Model Y), men mer hva en får for pengene og hva dama leverer.
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 13. september 2022, klokken 08:56
Poenget er at det nok finnes en del som meg - prinsippløse horebukker som shopper den beste dama en ser der og da, uansett om hun heter Audi, Skoda eller Tesla....ja og så BMW. Har ikke noe prinsipp om dama koster 650.000 eller 490.000 (som jeg betalte ny for Model Y), men mer hva en får for pengene og hva dama leverer.
Haha, gøy sammenligning :D
Okei, ser den og det er kanskje ikke så "rett frem" som jeg antok, for alle. Men de jeg har pratet med som har gått for iX har ikke engang vurdert Tesla pga klasseforskjellen (den opplevde).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

dundun

Må si jeg savner Teslaene mine litt (s/x) når iX nå skal tilbake for sin andre fulle dag på verksted fordi den er tilbakekalt pga programvarefeil.

Men bare litt, sitter langt inne å gå tilbake til knirkete interiør og følelsen av tech fremfor bil.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en AMC Gremlin for moro skyld

tromsø

Har etron og fikk idag prøve iX50, flott bil på mange måter!

Men bagasjerommet er mindre enn på etron, er ikke like dypt. Savner også frunk på den, meget praktisk til ladekabelen og mat. Kupeen er jo dog enorm. Blir å beholde etron et par år til.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Vaduz

Mine største problem med iX, bortsett fra designet som er ganske kjipt, er at det var overaskende dårlig plass i forsetene. Ekstremt mye bedre plass i en id4 som vel er en mindre bil, også bedre plass i model Y. Skjønner ikke hvordan så store biler kan være så små inni. Samme med Tang, etron og Nio også. For meg som er oppunder 2 m blir det faktisk model Y eller iD 4. Evt. Hongqi, den er stor, men det blir litt kongen av campingplassen å kjøpe en "fake rolls".
En annen ting er de klar-plast detaljene på knappene i interiøret som ser ganske kjipe ut, og at grill på elbil føles veldig gammeldags. Gjelder også enyaq som ellers er veldig fin, og som jeg kunne gått for med litt bedre infotainment og litt bedre plass i førersetet.
Har også merket at det er ekstremt vanskelig å skulle gå tilbake til feks idrive etter noen år med tesla, føler nesten jeg blir litt fanget som med apple på 2010-tallet, er bare så ekstremt mye bedre enn alt annet. 

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA