Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

valg...

Startet av egleh, lørdag 11. juni 2022, klokken 15:27

« forrige - neste »

egleh

sitter og glor på spesifikasjoner .... liker bilen godt, det er grei pris for mye plass fra en solid produsent. så selv om det mangler en del på fleksible seteløsninger, varme i setene bak, osv, så er det godt mulig jeg lar meg friste til å bestille nå. å ikke behøve å gjøre harde prioriteringer for å få med campingstoler og annet dill på ferietur er gull...

vinterdekkpakken i konfiguratoren på 30 000 synes jeg ikke var så imponerende, så vurderer å finne dekk og felg selv. og da dukker spørsmålet opp, er det samme boltsirkel som id.4 mon tro? har også mer lyst på 18" enn 19/20, er det snøføre med kjettingspor er ikke lavprofil med høyt trykk noe særlig. regner også med det kan være lurt å ha litt bredere dekk bak slik standard oppsett er, god tyngde bak pga motor og batteri, og på tur bagasje. hva tenker dere andre kjøpere om gode dimensjoner?

stussset også litt på noen av spesifikasjonene i brosjyren, der står det under "funksjonsutstyr" at "uten varmepumpe" leveres som standard. går det virkelig an å ikke ha varmepumpe i en så velspekket bil i 2022?
hvis det betyr at forvarming av bil skjer med glødetråd er det en liten showstopper for meg tror jeg.

ser også at de har en opsjon for klare ruter bak i bilen med isolasjon - betyr det at fargete ruter har dårligere varmeisolering?

på skvettlapper har de i konfiguratoren to tilsynelatende identiske "skvettlapper foran" valg - er det egentlig feil og den ene skulle vært bak?

flott om noen som faktisk har bestillt og har vært borti disse tingene har kommentarer...

Mortstokk

Jeg har bestilt ID Buzz. Sølvfarget(skal foliere den tofarget) Ellers full pakke med 21 " sommerhjul og 20" vinterhjulpakke. Jeg orker ikke å styre med å skaffe dette selv senere. ;)
Hadde egentlig planer om 20" sommer, og 19" vinter, men bilen ble fabrikkbekreftet ved bestilling så jeg får ikke gjort endringer.

Nå i starten leveres den uten fargepumpe(bekreftet av Møller). "Unnskyldningen" er deletilgang så vidt jeg har skjønt.
Men hvor mye har dette å si i praksis sånn egentlig? En mil? To mil? Om jeg får en eller to mil kortere rekkevidde med vårt kjøremønster, så betyr ikke det så mye for min del hvertfall.

Angående ruter så vet ikke jeg annet enn at klare ruter er ikke et alternativ for min del. Syntes bilen ser stiligere ut med mørke ruter, og det gir bedre forhold for baksetepassasjerene.

Ang. skvettlapper så er det garantert en skrivefeil. Jeg skal ha skvettlapper foran på min. Det beskytter godt, særlig på grusvei.
Skvettlapper bak ser jeg ikke så mye poeng med for beskyttelse av egen bil? Selv kjører jeg hvertfall aldri så fort på grusvei at bilen drar med seg søle oppover baken.

syklisten

Er forresten det doble gulvet standard på alle modeller, eller er det tilvalg eller hører til en pakke?
Har sett interiør-bilder både med og uten dobbelt gulv.

Mortstokk

Sitat fra: syklisten på mandag 13. juni 2022, klokken 10:05
Er forresten det doble gulvet standard på alle modeller, eller er det tilvalg eller hører til en pakke?
Har sett interiør-bilder både med og uten dobbelt gulv.

Multiflex-gulv er ekstrautstyr. Koster ca 6500kr.
Jeg valgte å ta med det. Tror det kan være praktisk når en har hundebur fast i bilen. Ser for meg at det kan bli bra å finne noen kasser som passer i rommet under, hvis det lar seg gjøre å trekke de enkelt ut.

egleh

Sitat fra: Mortstokk på mandag 13. juni 2022, klokken 09:08
Skvettlapper bak ser jeg ikke så mye poeng med for beskyttelse av egen bil? Selv kjører jeg hvertfall aldri så fort på grusvei at bilen drar med seg søle oppover baken.
jeg innbiller meg det kan bli litt mindre gris på bakruten med skvettlapper også bak. men det er sannsynlig en tapt kamp med flat ende uansett. angående varmepumpe og vinter, i det hele tatt vinteregenskapene til 1.gen buzz, så er det en bekymring. det er så vidt jeg vet ikke varme i setene bak, det er stort volum, så det kan bli en kald fornøyelse i -10 og nedover... vet ikke hvor mange watt varme man trenger for å holde batteri og kupe komfortabel, men regner med man snakker mer enn 5kw, det er en stor bit av totalforbruket, ligger man på 2kwh/mil og i 7mil/time så er jo det 14kw... skal man opp på fjellet med en så tung bil og det er kaldt kommer kwh til å renne meget raskt ut. men siden man i en elbil sitter på batteriet, så blir det kanskje omtrent som å ha gulvvarme? :)

Mortstokk

Sitat fra: egleh på mandag 13. juni 2022, klokken 19:56
Sitat fra: Mortstokk på mandag 13. juni 2022, klokken 09:08
Skvettlapper bak ser jeg ikke så mye poeng med for beskyttelse av egen bil? Selv kjører jeg hvertfall aldri så fort på grusvei at bilen drar med seg søle oppover baken.
jeg innbiller meg det kan bli litt mindre gris på bakruten med skvettlapper også bak. men det er sannsynlig en tapt kamp med flat ende uansett. angående varmepumpe og vinter, i det hele tatt vinteregenskapene til 1.gen buzz, så er det en bekymring. det er så vidt jeg vet ikke varme i setene bak, det er stort volum, så det kan bli en kald fornøyelse i -10 og nedover... vet ikke hvor mange watt varme man trenger for å holde batteri og kupe komfortabel, men regner med man snakker mer enn 5kw, det er en stor bit av totalforbruket, ligger man på 2kwh/mil og i 7mil/time så er jo det 14kw... skal man opp på fjellet med en så tung bil og det er kaldt kommer kwh til å renne meget raskt ut. men siden man i en elbil sitter på batteriet, så blir det kanskje omtrent som å ha gulvvarme? :)


Blir veldig spennende å se hvordan forbruket på vinterstid blir. Mest mulig forhåndsvarming med pluggen i baken blir alfa og omega vil jeg tro.
Jeg er også spent på hvordan temperaturen blir bakover i bilen. Kan ikke se at det er lufteventiler noe sted bak i bilen.

HaraldElBil

Sitat fra: Mortstokk på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:56
Jeg er også spent på hvordan temperaturen blir bakover i bilen. Kan ikke se at det er lufteventiler noe sted bak i bilen.

Det, og blandt annet usikkerhet om rekkevidde er grunnen til at jeg ikke bestiller bil før jeg har prøvekjørt. Føles ut som om man blir altfor mye betatester for produsentene og det kommer mange skuffelser etter bestilling. Som noen nevnte over, de første får ikke varmepumpe. Har det noe å si? Vet ikke enda.

Vi vet jo at varmepumpe ikke virker så bra i ekstrem kulde, men like så viktig er hvor mye energi sparer man om sommeren ved kjøling?

Jeg kan knapt vente til ID Buzz er klar for prøvekjøring!

Jeg så forresten bilen utstilt hos Møller men om det var endelig produksjonsmodell vites ikke. Jeg så ikke etter lufteventiler heller. Så rykter om at pre-production ikke hadde fått med bakre ventilasjon, men det gjenstår jo å se når demobilene dukker opp hvordan det blir.

Panoramasoltak hadde også vært fint

HaraldElBil

Sitat fra: Mortstokk på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:56

Jeg er også spent på hvordan temperaturen blir bakover i bilen. Kan ikke se at det er lufteventiler noe sted bak i bilen.

Jeg fant en skisse som viser lufteventil over sidedørene:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Mortstokk

Sitat fra: HaraldElBil på onsdag 15. juni 2022, klokken 12:10
Sitat fra: Mortstokk på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:56

Jeg er også spent på hvordan temperaturen blir bakover i bilen. Kan ikke se at det er lufteventiler noe sted bak i bilen.

Jeg fant en skisse som viser lufteventil over sidedørene:


De lufteventilene som vises på bildet her er ikke på andre bilder jeg har sett av bilen. Merkelig om det er droppet på de første bilene. Da får vi et duggproblem med full bil når det er skikkelig vått hvertfall

HaraldElBil

Sitat fra: Mortstokk på fredag 17. juni 2022, klokken 06:56

De lufteventilene som vises på bildet her er ikke på andre bilder jeg har sett av bilen. Merkelig om det er droppet på de første bilene. Da får vi et duggproblem med full bil når det er skikkelig vått hvertfall

De visningsbilene som har vært sendt rundt nå har de nok tatt noen snarveier på. De kom med tysk sjåfør og norske ansatte får ikke lov til å kjøre de. Man fikk heller ikke åpne panseret. Så er ikke overrasket om det er en annen batteripakke og motor inni de.

Ingen vits i å legge opp ventilasjon hvis ingen skal kjøre de.

Blir spennende å se når den er klar for prøvekjøring

Mortstokk

Sitat fra: HaraldElBil på fredag 17. juni 2022, klokken 17:23
Sitat fra: Mortstokk på fredag 17. juni 2022, klokken 06:56

De lufteventilene som vises på bildet her er ikke på andre bilder jeg har sett av bilen. Merkelig om det er droppet på de første bilene. Da får vi et duggproblem med full bil når det er skikkelig vått hvertfall

De visningsbilene som har vært sendt rundt nå har de nok tatt noen snarveier på. De kom med tysk sjåfør og norske ansatte får ikke lov til å kjøre de. Man fikk heller ikke åpne panseret. Så er ikke overrasket om det er en annen batteripakke og motor inni de.

Ingen vits i å legge opp ventilasjon hvis ingen skal kjøre de.

Blir spennende å se når den er klar for prøvekjøring


Håper virkelig du får rett :-)

Panders

En bil til nesten 600k UTEN skinnseter  :o
Da ble denne uaktuell for meg i hvertfall.

Det er nesten for rart til å være sant.
-17 Model S 75D

syklisten

Sitat fra: Panders på onsdag 07. september 2022, klokken 14:32
En bil til nesten 600k UTEN skinnseter  :o
Da ble denne uaktuell for meg i hvertfall.

Det er nesten for rart til å være sant.

Tesla fra 2017 og nyere har vel heller ikke skinnseter. Unntaket er kanskje Plaid, kommer de med ekte skinn?

Panders

Men et kunstalternativ hadde vel vært å forvente? Stoff er vel uaktuelt for mange småbarnsforeldre?
-17 Model S 75D

daktari

Sitat fra: Panders på onsdag 07. september 2022, klokken 14:32
En bil til nesten 600k UTEN skinnseter  :o
Da ble denne uaktuell for meg i hvertfall.

Det er nesten for rart til å være sant.
Alle IDene kommer uten ekte skinn. Det er vel en del av gimmick at man ikke skal bruke dyr til dette miljømerket.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA