Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Riktig med 7kW? TMY, Trefas 230V 32A, Easee+Tibber

Startet av Gullars, lørdag 11. juni 2022, klokken 14:32

« forrige - neste »

tibber73

Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

turfsurf

Sitat fra: tibber73 på søndag 12. juni 2022, klokken 09:20
Nei. Bytt når du får besøk. Det tar jo 2 sek.
Hvorfor det? Vi har hatt våre stående på automatisk med Tesla X, Tesla 3, I-Pace, i3 og e-Golf. Altså biler som støtter kun enfas, enfas / trefas TN, og enfas / delta / trefas TN i tillegg til 3ern som støtter "alt".

Har ikke hatt noe som helst problemer. Når det er sagt hvis du aldri  kommer til å land ut laderen og aldri har skjevbelastning så er det jo bare å la den stå fast på trefas :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Gullars på søndag 12. juni 2022, klokken 09:10
Ok. Mulig jeg skal skifte tilbake da. I appen står det faktisk at jeg må være helt sikker på at bilen støtter trefas hvis jeg skal bruke automatisk også, men det er kanskje en feil i teksten..?
Nei, det står det kun på fast trefas, ikke automatisk.

Automatisk:
"The charger will do some tests to automatically decide if 1-
or 3-phase charging should be used based on the car model
that is connected."

Trefas fast:
"Select this setting if you know for sure that your car(s)
support(s) 3-phase charging. This will skip some of the
compatibility tests in order to start the charging faster."
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tibber73

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. juni 2022, klokken 09:35
Sitat fra: tibber73 på søndag 12. juni 2022, klokken 09:20
Nei. Bytt når du får besøk. Det tar jo 2 sek.
Hvorfor det? Vi har hatt våre stående på automatisk med Tesla X, Tesla 3, I-Pace, i3 og e-Golf. Altså biler som støtter kun enfas, enfas / trefas TN, og enfas / delta / trefas TN i tillegg til 3ern som støtter "alt".

Har ikke hatt noe som helst problemer. Når det er sagt hvis du aldri  kommer til å land ut laderen og aldri har skjevbelastning så er det jo bare å la den stå fast på trefas :)
Ok, men jeg svarte trådstarter.
Du får forresten mer skjevbelastning med 1-fas. På 3-fas kan en justere ned strømtrekket og få like mange kW som 1-fas.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Gullars

Takk for tilbakemeldinger.

Akkurat det med lastbalansering er sikkert ganske viktig for meg, ettersom bassengoppvarming også skjer når strømmen er billigst. Etterhvert tenker jeg å gjøre både jacuzzi og varmtvannsbereder smarte også, og da er det fint at Tibber/Easee kan justere ned effekten på billadingen når alt annet går samtidig.

Et annet spørsmål: Etter at jeg slo på trefas på Easee ser jeg at Tesla-appen nå har justert seg til max 48A. Bør jeg justere ned til 32A i Tesla-appen også, eller har ikke det noe å si så lenge effekten styres av Tibber/Easee?

turfsurf

Sitat fra: Gullars på søndag 12. juni 2022, klokken 12:15
Et annet spørsmål: Etter at jeg slo på trefas på Easee ser jeg at Tesla-appen nå har justert seg til max 48A. Bør jeg justere ned til 32A i Tesla-appen også, eller har ikke det noe å si så lenge effekten styres av Tibber/Easee?
Virker rart at den står på 48A. Men Teslaen kan kun trekke 28A på trefas uansett, så det bør ikke være noen fare. Ville sjekket Easee appen dog, Teslaen skal ikke vise mere enn 32A tilgjengelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: tibber73 på søndag 12. juni 2022, klokken 11:35
Du får forresten mer skjevbelastning med 1-fas. På 3-fas kan en justere ned strømtrekket og få like mange kW som 1-fas.
Poenget er at hvis andre laster belaster f.eks L1 maks, så kan Easee bytte til enfas og trekke fra L2-L3. Hadde man låst ladingen til trefas vil bilen stoppe å lade hvis andre laster makser en fastleder.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gullars

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. juni 2022, klokken 15:25
Sitat fra: tibber73 på søndag 12. juni 2022, klokken 11:35
Du får forresten mer skjevbelastning med 1-fas. På 3-fas kan en justere ned strømtrekket og få like mange kW som 1-fas.
Poenget er at hvis andre laster belaster f.eks L1 maks, så kan Easee bytte til enfas og trekke fra L2-L3. Hadde man låst ladingen til trefas vil bilen stoppe å lade hvis andre laster makser en fastleder.

Mulig det var dette jeg opplevde i dag. På det meste gikk basseng (sirkulasjonspumpe og oppvarming), jacuzzi-filtrering, billading og stekeovn samtidig, og Tibber viste rødt på de to første lastene (48,8 og 49,3 av 50), mens den tredje kun var på 29,1 av 50. Dette til tross for at det sto at lastbalansering var aktivert for å ikke overbelaste hovedsikring. Siden det lyste rødt valgte jeg å slå av bassenget...

Ville Easee med «automatisk» slått over til 1-fase i dette tilfellet? Jeg skjønner jo egentlig ikke hvorfor billaderen bare brukte enda mindre av last 1 og 2, og mer av last 3 i dette tilfellet, men da har jeg kanskje misforstått lastbalansering?

turfsurf

Sitat fra: Gullars på søndag 12. juni 2022, klokken 17:23
Ville Easee med «automatisk» slått over til 1-fase i dette tilfellet? Jeg skjønner jo egentlig ikke hvorfor billaderen bare brukte enda mindre av last 1 og 2, og mer av last 3 i dette tilfellet, men da har jeg kanskje misforstått lastbalansering?
Når man lader med trefas så er det lik strømstyrke pr faseleder. Så da må Easee forholde seg til den faselederen som har høyest belastning.

Det er og viktig å skille mellom fase og faseleder. En fase er mellom to faseledere. Dvs at med situasjonen du hadde i dag med to faseledere i full belastning hjelper det ikke med mindre belastning på tredje faseleder (dette gjelder IT nett).

Lastbalanseringen var nok aktiv så lenge ingen av faselederne ble belastet med over 50A. Antar du har 50A hovedsikring?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gullars

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. juni 2022, klokken 19:47
Sitat fra: Gullars på søndag 12. juni 2022, klokken 17:23
Ville Easee med «automatisk» slått over til 1-fase i dette tilfellet? Jeg skjønner jo egentlig ikke hvorfor billaderen bare brukte enda mindre av last 1 og 2, og mer av last 3 i dette tilfellet, men da har jeg kanskje misforstått lastbalansering?
Når man lader med trefas så er det lik strømstyrke pr faseleder. Så da må Easee forholde seg til den faselederen som har høyest belastning.

Det er og viktig å skille mellom fase og faseleder. En fase er mellom to faseledere. Dvs at med situasjonen du hadde i dag med to faseledere i full belastning hjelper det ikke med mindre belastning på tredje faseleder (dette gjelder IT nett).

Lastbalanseringen var nok aktiv så lenge ingen av faselederne ble belastet med over 50A. Antar du har 50A hovedsikring?

Jeg har 50A hovedsikring, ja. Ville jeg kommet bedre ut av det med «automatisk» i Easee i dag, eller ville det ikke hatt noe å si siden både fase 1 og 2 var «sprengt»?

turfsurf

Sitat fra: Gullars på søndag 12. juni 2022, klokken 20:08
Jeg har 50A hovedsikring, ja. Ville jeg kommet bedre ut av det med «automatisk» i Easee i dag, eller ville det ikke hatt noe å si siden både fase 1 og 2 var «sprengt»?
Ville nok ikke gjort noen forskjell ved denne situasjonen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: Gullars på søndag 12. juni 2022, klokken 20:08
Sitat fra: turfsurf på søndag 12. juni 2022, klokken 19:47
Sitat fra: Gullars på søndag 12. juni 2022, klokken 17:23
Ville Easee med «automatisk» slått over til 1-fase i dette tilfellet? Jeg skjønner jo egentlig ikke hvorfor billaderen bare brukte enda mindre av last 1 og 2, og mer av last 3 i dette tilfellet, men da har jeg kanskje misforstått lastbalansering?
Når man lader med trefas så er det lik strømstyrke pr faseleder. Så da må Easee forholde seg til den faselederen som har høyest belastning.

Det er og viktig å skille mellom fase og faseleder. En fase er mellom to faseledere. Dvs at med situasjonen du hadde i dag med to faseledere i full belastning hjelper det ikke med mindre belastning på tredje faseleder (dette gjelder IT nett).

Lastbalanseringen var nok aktiv så lenge ingen av faselederne ble belastet med over 50A. Antar du har 50A hovedsikring?

Jeg har 50A hovedsikring, ja. Ville jeg kommet bedre ut av det med «automatisk» i Easee i dag, eller ville det ikke hatt noe å si siden både fase 1 og 2 var «sprengt»?

Hvis du har 230V IT så trekkes strøm mellom to faseledere. Om L1 og L2 både er makset ut mens L3 ligger langt under kan du likevel ikke trekke mer strøm da last må kobles enten mellom L3 og L1 eller L3 og L2. Enhver økning av L3 vil derfor også øke belastningen på L1 eller L2.

Derfor er også en 3-fase 32A kurs makset ut om man trekker 32A 1-fase. Da har du 32A på L1, 32A på L2 og 0A på L3. Ingen mulighet til å trekke mer 1-fase.

400V TN-anlegg er mye greiere, der trekker 1-fase laster strømmen mellom N og Lx. Har du ledig kapasitet kun på L3 kan du derfor bruke den, siden 1-fase laster ikke berører de andre faselederne (så sant man ikke har en 400V 1-fase last da, det er ganske vanlig i Sverige).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Bare for ordens skyld, ref. første innlegget ditt, selv om 32A 3-fas 230V kan levere 12,7 kW, så støtter ikke Y mer enn 11 kW.

Ellers merkelig om ikke Easee bare kan stå på auto eller 3-fas hele tiden. Kryr jo av type 2-bokser rundt forbi som lader både 3-fas og 1-fas om hverandre. Kan umulig være nødvendig å endre konfig om man får besøk..

turfsurf

Sitat fra: geear på søndag 12. juni 2022, klokken 23:45

Ellers merkelig om ikke Easee bare kan stå på auto eller 3-fas hele tiden. Kryr jo av type 2-bokser rundt forbi som lader både 3-fas og 1-fas om hverandre. Kan umulig være nødvendig å endre konfig om man får besøk..
Den kan fint stå på auto.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Vår Easee står på auto, ellers vil ikke MG'n (1-fase) lade i det hele tatt 😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA