Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Riktig med 7kW? TMY, Trefas 230V 32A, Easee+Tibber

Startet av Gullars, lørdag 11. juni 2022, klokken 14:32

« forrige - neste »

Gullars

Jeg har akkurat fått installert en Easee-lader og 32A sikring. Har trefas 230V nett og bruker Tibber. Bilen er TMY og jeg bruker den tilhørende ladekabelen.

I Tesla-appen står det at jeg lader på 7kW. Ifølge denne (https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-hvilken-ladeeffekten-far-jeg) burde jeg kunne oppnå 12,7 kW.

Slik jeg ser det er det tre mulige grunner til hastigheten:
1) Tibber Pulse setter ned effekten pga. lastbalansering
2) TMY-kabelen har ikke stor nok kapasitet
3) Elektrikeren har installert «feil», altså kun enfas...

Noen tanker om hva som er mest logisk?

tibber73

Du ser i bilen eller Tesla-app hvor mange A du lader med og om du lader med 3-fas.
Jeg regner med at du lader med 32A 1-fas som blir 7,4kW.

Sjekk innstillingene som er satt i Easee-appen.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Lucifer-

Jeg tror mest på alternativ 3.

Er sikringene som er satt inn 3-fas da? Går fint an å sette inn en 1-fas 32A sikring på et 3-fas anlegg.
Evt. at Easee-instillingene står til 1-fas. Det skal du kunne overstyre selv.

Jeg har samme oppsett og lader uten problem med 11kW. Som er maks hastighet på 230v-anlegg for ombordladeren hos Tesla.

Gullars

Hvis elektrikeren har gjort feil, er det bare å bytte sikring da, eller må han kable på nytt også?

tibber73

Det kommer an på hva du har bestilt. Har du bestilt 3-fas, så bør det være lagt opp til 3-fas.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Handyman

Er det montert en tre- eller topolet sikring? Hva slags kabel ble montert? Antall ledere og tverrsnitt?
Denne infoen skal være oppgitt i kursfortegnelsen i sikringsskapet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Gullars

Sitat fra: Handyman på lørdag 11. juni 2022, klokken 16:17
Er det montert en tre- eller topolet sikring? Hva slags kabel ble montert? Antall ledere og tverrsnitt?
Denne infoen skal være oppgitt i kursfortegnelsen i sikringsskapet.

Ingenting oppdatert i kursfortegnelsen. Jeg får ikke lov til å laste opp bilder fra mobilen til forumet, men på sikringen står det:
Schneider electric
IC60 RCBO
10000
1 (til høyre for 10000)
230V
C32
30mA

Noen som basert på dette kan si om jeg har enfas eller trefas?

Jeg er ikke sikker på om jeg eksplisitt har bestilt trefas (hvor kompetent bestiller er det meningen at man skal være?), men jeg var tydelig på at jeg ville ha det raskeste jeg kunne få. Derfor ble det søkt til nettselskapet om 32A. Blir litt overrasket hvis elektriker da har valgt å installere enfas hvis han kunne installert trefas.

turfsurf

Sitat fra: Gullars på lørdag 11. juni 2022, klokken 16:50
Sitat fra: Handyman på lørdag 11. juni 2022, klokken 16:17
Er det montert en tre- eller topolet sikring? Hva slags kabel ble montert? Antall ledere og tverrsnitt?
Denne infoen skal være oppgitt i kursfortegnelsen i sikringsskapet.

Ingenting oppdatert i kursfortegnelsen. Jeg får ikke lov til å laste opp bilder fra mobilen til forumet, men på sikringen står det:
Schneider electric
IC60 RCBO
10000
1 (til høyre for 10000)
230V
C32
30mA

Noen som basert på dette kan si om jeg har enfas eller trefas?

Jeg er ikke sikker på om jeg eksplisitt har bestilt trefas (hvor kompetent bestiller er det meningen at man skal være?), men jeg var tydelig på at jeg ville ha det raskeste jeg kunne få. Derfor ble det søkt til nettselskapet om 32A. Blir litt overrasket hvis elektriker da har valgt å installere enfas hvis han kunne installert trefas.
Se hvor mange poler det er på sikringen. 2 eller 3. Ut fra beskrivelsen din er det 99% sikkert at elektrikeren har installert enfas.

Flere mener at det er utenfor standard til type 2 å lade på trefas på IT nett. Er vel kun Tesla som støtter det fullt ut. Jeg ville absolutt klaget på dette, du har ikke fått det du bad om. Elektriker skulle dobbeltsjekket med deg som den profesjonelle part.

Tilbudet du har fått burde og vise til om det er enfas eller trefas.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gullars

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. juni 2022, klokken 17:15
Sitat fra: Gullars på lørdag 11. juni 2022, klokken 16:50
Sitat fra: Handyman på lørdag 11. juni 2022, klokken 16:17
Er det montert en tre- eller topolet sikring? Hva slags kabel ble montert? Antall ledere og tverrsnitt?
Denne infoen skal være oppgitt i kursfortegnelsen i sikringsskapet.

Ingenting oppdatert i kursfortegnelsen. Jeg får ikke lov til å laste opp bilder fra mobilen til forumet, men på sikringen står det:
Schneider electric
IC60 RCBO
10000
1 (til høyre for 10000)
230V
C32
30mA

Noen som basert på dette kan si om jeg har enfas eller trefas?

Jeg er ikke sikker på om jeg eksplisitt har bestilt trefas (hvor kompetent bestiller er det meningen at man skal være?), men jeg var tydelig på at jeg ville ha det raskeste jeg kunne få. Derfor ble det søkt til nettselskapet om 32A. Blir litt overrasket hvis elektriker da har valgt å installere enfas hvis han kunne installert trefas.
Se hvor mange poler det er på sikringen. 2 eller 3. Ut fra beskrivelsen din er det 99% sikkert at elektrikeren har installert enfas.

Flere mener at det er utenfor standard til type 2 å lade på trefas på IT nett. Er vel kun Tesla som støtter det fullt ut. Jeg ville absolutt klaget på dette, du har ikke fått det du bad om. Elektriker skulle dobbeltsjekket med deg som den profesjonelle part.

Tilbudet du har fått burde og vise til om det er enfas eller trefas.

Hvis poler er antall «brytere» er det tre stk. Dvs det er jo bare én fysisk bryter som styrer tre stk det jeg vil tro er poler...

tibber73

Da har du riktig oppsett. Sikringen er 50% bredere.
Har du satt opp Easee-appen? 1-fas er default oppsett. Her har nok elektriker glemt å konfigurere ladeboksen.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Gullars

#10
Sitat fra: tibber73 på lørdag 11. juni 2022, klokken 17:28
Da har du riktig oppsett. Sikringen er 50% bredere.
Har du satt opp Easee-appen? 1-fas er default oppsett. Her har nok elektriker glemt å konfigurere ladeboksen.

Ok, så da har jeg trefas sikring likevel? Bra...

Jeg ser på easee.cloud at det står «Låst til 1-fase» under fasemodus. Jeg får imidlertid ikke til å endre dette. Er det mulig, eller må elektrikeren gjøre det?

Edit: jeg lastet ned Easee-appen nå, og der kan jeg endre mellom 1-fase (standard), automatisk og 3-fase. Er det trygt å endre til 3-fase, eller kan det bli problematisk hvis elektrikeren ikke har klargjort for det? I teksten i Easee-appen står det bare at jeg må være sikker på at bilen er kompatibel med det, og det skal vel en TMY være. Easee.cloud angir Oppdaget strømnettype til å være IT 3-fase, og det hadde den kanskje ikke gjort hvis det var installert 1-fase sikring?

turfsurf

Sitat fra: Gullars på lørdag 11. juni 2022, klokken 17:37
Edit: jeg lastet ned Easee-appen nå, og der kan jeg endre mellom 1-fase (standard), automatisk og 3-fase. Er det trygt å endre til 3-fase, eller kan det bli problematisk hvis elektrikeren ikke har klargjort for det? I teksten i Easee-appen står det bare at jeg må være sikker på at bilen er kompatibel med det, og det skal vel en TMY være. Easee.cloud angir Oppdaget strømnettype til å være IT 3-fase, og det hadde den kanskje ikke gjort hvis det var installert 1-fase sikring?
Det er helt trygt å endre. Det kan være lurt å sette den til automatisk. Det kan være en fordel innimellom.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gullars

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. juni 2022, klokken 21:29
Sitat fra: Gullars på lørdag 11. juni 2022, klokken 17:37
Edit: jeg lastet ned Easee-appen nå, og der kan jeg endre mellom 1-fase (standard), automatisk og 3-fase. Er det trygt å endre til 3-fase, eller kan det bli problematisk hvis elektrikeren ikke har klargjort for det? I teksten i Easee-appen står det bare at jeg må være sikker på at bilen er kompatibel med det, og det skal vel en TMY være. Easee.cloud angir Oppdaget strømnettype til å være IT 3-fase, og det hadde den kanskje ikke gjort hvis det var installert 1-fase sikring?
Det er helt trygt å endre. Det kan være lurt å sette den til automatisk. Det kan være en fordel innimellom.

Jeg satte den til trefas siden vi kun lader TMY-en på den. Hvilke fordeler er det med å ha den automatisk?

turfsurf

#13
Sitat fra: Gullars på lørdag 11. juni 2022, klokken 22:22
Jeg satte den til trefas siden vi kun lader TMY-en på den. Hvilke fordeler er det med å ha den automatisk?
Hvis det er skjevbelastning av andre laster samtidig som du lader kan Easee da bytte til enfas og dermed levere mere effekt. Dog veldig sjeldent det inntreffer vil jeg tro. I tillegg vil det da funke hvis du får besøk og tilbyr lading til noen uten Tesla.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gullars

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. juni 2022, klokken 08:31
Sitat fra: Gullars på lørdag 11. juni 2022, klokken 22:22
Jeg satte den til trefas siden vi kun lader TMY-en på den. Hvilke fordeler er det med å ha den automatisk?
Hvis det er sjevbelastning av andre laster samtidig som du lader kan Easee da bytte til enfas og dermed levere mere effekt. Dog veldig sjeldent det inntreffer vil jeg tro. I tillegg vil det da funke hvis du får besøk og tilbyr lading til noen uten Tesla.

Ok. Mulig jeg skal skifte tilbake da. I appen står det faktisk at jeg må være helt sikker på at bilen støtter trefas hvis jeg skal bruke automatisk også, men det er kanskje en feil i teksten..?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA