Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye lykter foran på Model Y Performance?

Startet av RonnyØ, fredag 24. juni 2022, klokken 23:11

« forrige - neste »

RonnyØ

Se i konfiguratoren - det er forskjellige lamper på Long range og performance

tornaldo

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

RonnyØ

Er det bare feil med bildet? For det er forskjell på dem om du veksler mellom LR og P.


erikaak

Sitat fra: RonnyØ på fredag 24. juni 2022, klokken 23:11
Se i konfiguratoren - det er forskjellige lamper på Long range og performance

Er de samme lyktene. Diskutert tidligere/andre fora. Men på bildet ser de ulike ut, ja - det har du rett i. Handler nok om høyde på bil, kameravinkel etc.
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

Eik8

Hva leveres Y MIG P med?

Jeg hadde en model 3 i vår, før jeg solgte den etter at jeg så den ble for liten for vår bruk, den hadde de nye Matrix lyktene, som forsåvidt var gode nok, hadde vurdert en led bar før levering, men ble et salg istedenfor. Håper at ikke lyktene på Y'en som kommer nå i sommer er dårligere. 😅

geear

For meg ser det ut som lyktene på mine LR og P er helt like. Har ikke prøvd P i mørke, men det er iallfall matrix. Helt ok lys på LR. Litt plagsomt at man ser så godt "pikslene".

erikaak

I USA leveres fortsatt 3/Y med de gamle lyktene. Uvisst hvorfor (sikkert noen regulasjoner). Kina og Berlin har de samme lyktene, både på LR og P.
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

Sandvika

Sitat fra: erikaak på lørdag 25. juni 2022, klokken 18:17
I USA leveres fortsatt 3/Y med de gamle lyktene. Uvisst hvorfor (sikkert noen regulasjoner). Kina og Berlin har de samme lyktene, både på LR og P.
Ser ut som om det har vært frem og tilbake. https://driveteslacanada.ca/model-3/tesla-reverted-non-matrix-led-headlights-model-3/ Ville ikke overaske meg mye om at dette er en måte å sikre seg i forhold til eventuelle leveringsutfordringer på matrix...

Handyman

I USA har det inn til nokså nylig ikke vært tillatt med lykter med Matrix-funksjoner. Det er kanskje noe av grunnen?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

_bR44

Sitat fra: Handyman på lørdag 25. juni 2022, klokken 20:34
I USA har det inn til nokså nylig ikke vært tillatt med lykter med Matrix-funksjoner. Det er kanskje noe av grunnen?

Ellen det er bare en salgsargument å gå på Performance isteden for LR. 
Anything traveling faster than the speed of light going backward in time.

sjokomelk

Sitat fra: Handyman på lørdag 25. juni 2022, klokken 20:34
I USA har det inn til nokså nylig ikke vært tillatt med lykter med Matrix-funksjoner. Det er kanskje noe av grunnen?
Lyktene er ikke ulovlige. Det er funksjonen som er det. Så lenge en lykt gir kun et statisk lysbilde, er det OK. VAG bruker samme lykter i Europa som i USA, men deaktiverer enkelte av funksjonene i de forskjellige landene/områdene.

Ett eksempel er DRL på Model X. Er samme lykta i USA og Europa. I USA er det "nok lys" for DRL-funksjonen at kun LED-stripen i underkant av lykta lyser med full styrke, mens i Europa trengs det mere lux/candela for å bli godkjent, så her aktiveres i tillegg én av diodene til fjernlyset lenger opp i lykta for å tilfredstille kravene.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 29. juni 2022, klokken 19:40
Sitat fra: Handyman på lørdag 25. juni 2022, klokken 20:34
I USA har det inn til nokså nylig ikke vært tillatt med lykter med Matrix-funksjoner. Det er kanskje noe av grunnen?
Lyktene er ikke ulovlige. Det er funksjonen som er det. Så lenge en lykt gir kun et statisk lysbilde, er det OK. VAG bruker samme lykter i Europa som i USA, men deaktiverer enkelte av funksjonene i de forskjellige landene/områdene.
Det var nettopp derfor jeg skrev Matrix-funksjoner ;D
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA