Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ulyder i Model Y Performance - tips til utbedring

Startet av TRM, torsdag 09. juni 2022, klokken 09:43

« forrige - neste »

TRM

Henta ny Model Y Performance i Drammen igår. Rask og effektiv utlevering.

Ingen panelgaps eller andre feil, men oppdaget tidlig skrangling fra bagasjerommet.

Etter litt feilsøking fant jeg ut at bakluka hadde for mye bevegelse i vertikal retning.

Justerte gummiknottene på begge sider av luka ca en omdreining ut, slik at bakluka kom mer i spenn. Ny testkjøring, og skrangling borte.

Tips til de som opplever tilsvarende.

Utover det virker bilen tight og fin.

I takpanelet hvor solskjermene er festet kan jeg fremprovosere vibrasjonslyder ved å kakke lett på panelet. Foreløpig ingen lyder ved kjøring, men frykter at det vil komme etterhvert. Noen som vet hva som befinner seg bak dette panelet (ledninger?), og hvordan man kan ta dette ned?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

rujo79

#1
Denne kom som bestilt for meg. Skulle akkurat til å spørre om disse ulydene som det skrives om i «hurtigtester» i forskjellige norske medier. Det som går igjen er vibrasjonslyd fra takpanelet ved solskjermene, spesielt i hastigheter over 80-ish, dunking fra høyre bakdør og generelt mer slamrelyd fra dørene når de lukkes sammenlignet med LR 22-modell.
Er dette noe dere som har fått utlevert bil og kjørt den litt, kjenner dere igjen i? Har dere i så fall noen tanker om hva dette er og viktigst av alt; er det noe som kan fikses av Tesla rimelig kjapt og greit?
Er litt skeptisk til å kjøpe bil som e skrudd sammen i en helt ny fabrikk må jeg innrømme 🤔

k1

Sitat fra: rujo79 på torsdag 09. juni 2022, klokken 10:39
Denne kom som bestilt for meg. Skulle akkurat til å spørre om disse forskjellige ulydene som det skrives om i de forskjellige «hurtigtestene» i forskjellige norske medier. Det som går igjen er vibrasjonslyd fra takpanelet ved solskjermene, spesielt i hastigheter over 80-ish, dunking fra høyre bakdør og generelt mer slamrelyd fra dørene når de lukkes sammenlignet med LR 22-modell.
Er dette noe dere som har fått utlevert bil og kjørt den litt; kjenner dere igjen i? Har dere i så fall noen tanker om hva dette er og viktigst av alt; er det noe som kan fikses av Tesla rimelig kjapt og greit?
Er litt skeptisk til å kjøpe bil som e skrudd sammen i en helt ny fabrikk må jeg innrømme 🤔
Dersom du bestiller bil nå, så er vel levering såpass langt ut i tid at en del av disse tingene trolig er blitt fanget opp og justert fra fabrikken. Er jo ingen grunn til at det skal være slike forskjeller på en LR MIC og en P MIG.
Dersom du derimot ønsker å plukke en fra bruktmarkedet for raskere tilgang vil man jo få en av de første bygde bilene fra fabrikken, som etter manges syn ville ha større sjanse for litt smårusk ved start.

geear

Demobilene var de første som kom til landet, fra tidlig produksjon. Satser på at det har skjedd litt siden da. Jeg har VIN på 6000-tallet.

rujo79

#4
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 11:08
Det er kanskje derfor Tesla er i ferd med å bytte ut alle demobilene sine også, ref diskusjon i annen tråd.
Og satt de ned med kr. 10.000,- over natten nå. I alle fall P. I går kostet de kr. 679.000,-, i dag kr. 669.000,-
Evt at de har justert ned prisen da hengerfeste ikke er inkludert i demobilene.

Kjeks1

Hadde selv litt lett skrangling fra bakluke i enkelte scenarioer, men etter jeg monterte beskyttelseslist i nedre trunkåpning, virker det som det ble tight nok og lyden forsvant. Så var nok samme problem, ikke tight nok ved lukking.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA