Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer

Startet av Motorwatt, onsdag 08. juni 2022, klokken 17:41

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Mobileum på onsdag 07. juni 2023, klokken 23:44
Sitat fra: Handyman på onsdag 07. juni 2023, klokken 13:44Enig med deg, men har tilgode å oppleve feilmelding pga sol på B-stolpene. Vet flere opplever det, men får en følelse av at det er som med autoviskere... nemlig at det må være enormt stor forskjell mellom bilene. [quote 
Hvis du aldri har opplevd dette, kan det være noen grunner til det:

Du sover for lenge om morgenen
Du legger deg for tidlig om kvelden
Du bor et sted som solen sjelden skinner
Du kjører bare fra øst til vest, eller fra vest til øst når solen er lav
Du bor i en storby
Du bor i en skog
Du bor i Bergen
☀️🕶
Ingen av disse stemmer for mind del, men jeg har derimot ganske ofte opplevd at glasset i B-stolpen dugger om vinteren, med påfølgende feilmelding om at sidekameraene ikke fungerer. Men altså ikke pga. sol.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Har også fått "begrenset sikt" ved lav sol fra siden, i tillegg til "redusert hastighet pga begrenset sikt" når jeg går fra sterkt dagslys til mørk tunnel.

En annen ting som var litt interessant var feil autovisk på akkurat samme sted. Pleier ikke kjøre om morgenen, men har gjort det de siste to dagene. På vei inn i Fløyfjellstunnelen fra Bergen nord så ga viskerne fra seg ett visk i det det ble mørkt. På samme sted begge dager, men med oppdatering til 2023.12.9.1 kvelden i mellom.
'21 3LR

emurof

Sitat fra: Mobileum på mandag 05. juni 2023, klokken 11:55Tesla har innrømmet at de ikke fikk til å få radar og kameraer til å fungere sammen. Mange andre har klart det. Til og med også sammen med LiDAR.

Nei, det stemmer ikke. Det sa ikke at de ikke får det til, men at radar var en så stor feilkilde at det ikke ga mening å prøve å slå det sammen.

Musk sa samtidig at dersom de skulle brukt radar, så måtte det vært en HD-radar. Ikke fordi de ikke klarer å bruke vanlig radar, men fordi vanlig radar skaper så mye støy at det er bedre å utelate den. Hvorfor bruke ressurser på vanlig radar når kun kameraer gjør en bedre jobb?

Sitat fra: Mobileum på onsdag 07. juni 2023, klokken 17:4520 oktober 2016:

https://electrek.co/2016/10/20/tesla-new-autopilot-hardware-suite-camera-nvidia-tesla-vision/

Der står det jo at Tesla Vision er "end-to-end image processing software and neural net"?

Mobileum

SitatDer står det jo at Tesla Vision er "end-to-end image processing software and neural net"?
Hva har det med denne saken å gjøre? Spørsmålet var når begrepet "Tesla Vision" først ble brukt.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Otkristo

Radial

Sitat fra: Otkristo på lørdag 02. desember 2023, klokken 19:04Deilig å slippe radar problemer med Tesla..

Men som første kommentar under bildet - "da bruker jeg bare gammeldags CC isteden"

Tenk om 1 pull i spaken ga dum CC, to pull ga TACC eller AP etter hva du har forhåndsvalgt..3 pull for AP eller FSD🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Otkristo

Sitat fra: Radial på lørdag 02. desember 2023, klokken 19:50
Sitat fra: Otkristo på lørdag 02. desember 2023, klokken 19:04Deilig å slippe radar problemer med Tesla..

Men som første kommentar under bildet - "da bruker jeg bare gammeldags CC isteden"

Tenk om 1 pull i spaken ga dum CC, to pull ga TACC eller AP etter hva du har forhåndsvalgt..3 pull for AP eller FSD🙈
Nja. Slitsomt uten adaptiv cruise control når man er vant til det

OlaM

Kommentaren viser jo til limiter og ikke dum CC. Limiter er faktisk ganske digg, f.eks. på veier der man ikke kan holde 80 i svingene, eller på snø. I stedet for å være på cruise så hviler du bare foten på gassen. Bilen fikser fartsgrensen, altså limiter-settingen. De gode har også en myk reduksjon av aks før du treffer limiteren. Hvis du kommer til en sving du ikke kan holde 80 i, ja da slipper du bare gassen opp sånn passe, og så når det er klar bane hviler du foten på gassen igjen. Like lett å skru av som cruise, bortsett fra at den ikke pleier gå av med brems. Hadde vært kjekt å få med oppdatering.
'21 3LR

Otkristo

Sitat fra: OlaM på lørdag 02. desember 2023, klokken 22:17Kommentaren viser jo til limiter og ikke dum CC. Limiter er faktisk ganske digg, f.eks. på veier der man ikke kan holde 80 i svingene, eller på snø. I stedet for å være på cruise så hviler du bare foten på gassen. Bilen fikser fartsgrensen, altså limiter-settingen. De gode har også en myk reduksjon av aks før du treffer limiteren. Hvis du kommer til en sving du ikke kan holde 80 i, ja da slipper du bare gassen opp sånn passe, og så når det er klar bane hviler du foten på gassen igjen. Like lett å skru av som cruise, bortsett fra at den ikke pleier gå av med brems. Hadde vært kjekt å få med oppdatering.
Enig

førategangtesla

Jeg synes tesla vision fungerer fint med tanke på autopilot, sett bort fra at følgeavstanden er altfor kort. Selv på nivå 7 så ligger bilen veldig tett når man kjører 80-100kmt. Jeg har ikke problemer gjentatte fantombremsinger og har ellers lite å klage på bortsett fra når bilen vil svinge inn på inn/utkjøringsfelt.

Utover det så er tesla vision søppel i forhold til ultralydsensorene som bilene ble levert med tidligere, de kunne man faktisk stole på når det kommer til avstand når man parkerer. Med tesla vision så kan gjerne avstanden øke når jeg kjører nærmere  :laugh: definitivt ikke noe å stole på.

Electric cars in Norway

Sitat fra: førategangtesla på søndag 03. desember 2023, klokken 18:24Je...

Utover det så er tesla vision søppel i forhold til ultralydsensorene som bilene ble levert med tidligere, de kunne man faktisk stole på når det kommer til avstand når man parkerer.
Ja noen ganger går man baklengs inn i framtia ;D 

Er det innafor å si det om en Tesla når man har TSLA i sekken? jeg sjanser jeg, som unga sier

og håper heller på  tilgivelse i ettertid

førategangtesla

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. desember 2023, klokken 09:24

Utover det så er tesla vision søppel i forhold til ultralydsensorene som bilene ble levert med tidligere, de kunne man faktisk stole på når det kommer til avstand når man parkerer.

Er det innafor å si det om en Tesla når man har TSLA i sekken? jeg sjanser jeg, som unga sier

Det er innafor  :laugh:

Jeg er ellers veldig fornøyd med Y performance, skikkelig kjøremaskin og det er ingen andre biler i denne prisklassen som frister i det hele tatt. Men jeg er ikke redd for å si hva som ikke er bra med bilen eller retningen tesla går ved å fjerne komponenter og erstatte de med dårligere løsninger (knapp på ratt, ingen girhendel etc) eller løsninger man ikke kan stole på sånn som tesla vision, iallefall når det kommer til parkering etc.

Nå ser det ut som om det kommer dynamisk 3D visualisering i neste oppdatering, hvem vet om dette kan være en god løsning, men jeg går utifra at bilen og vision da vil kartlegge omgivelsene kontinuerlig under en viss fart slik at den kanskje kan kartlegge området på en faktisk bra og relativt nøyaktig måte. Jeg holder pusten  :laugh:

Electric cars in Norway

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 09. desember 2023, klokken 10:15
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. desember 2023, klokken 09:24

Det er innafor  :laugh:

Jeg er ellers veldig fornøyd med Y performance, skikkelig kjøremaskin og .......,

Jeg holder pusten  :laugh:

Jeg også holder pusten.... Håper de selger snorkel på XXL, for jeg skal innom der med unga og fruen idag ;D

#lørdagshumor

RJK

Testa Highland i går, levert tilbake tidligere i dag. Nå er jeg riktignk av typen som liker å rygge inn i parkeringsluker fremfor å kjøre snuten inn. Så f.eks. da jeg skulle rygge bilen på plass ved Tesla Skøyen, så var ryggekameraet delvis dekket av snø/is. Men fikk veldig god hjelp av kameraene.

Glemte å sjekke avstanden som TV antydet, men plasserte meg i det jeg trodde var 40 cm fra stolpen til laderen, og da jeg gikk ut og sjekket, så var jeg ca der i praksis. Altdå synes ikke jeg dette var problematisk i det hele tatt.

En tur innom McDonalds Drive-Through ved Ullevål, så noterte jeg meg at den brukte kantene ved asfalten som avstand til veggen/siden. Jeg lå vel slik den viste det, med hjulene nesten rett på den bittelille forhøyningen, mens jeg samtidig hadde grei klaring til veggen og lukene. Heller ikke her følte jeg at det var noe "issues" å snakke hjem om.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

førategangtesla

Sitat fra: RJK på lørdag 09. desember 2023, klokken 13:58Testa Highland i går, levert tilbake tidligere i dag. Nå er jeg riktignk av typen som liker å rygge inn i parkeringsluker fremfor å kjøre snuten inn. Så f.eks. da jeg skulle rygge bilen på plass ved Tesla Skøyen, så var ryggekameraet delvis dekket av snø/is. Men fikk veldig god hjelp av kameraene.

Glemte å sjekke avstanden som TV antydet, men plasserte meg i det jeg trodde var 40 cm fra stolpen til laderen, og da jeg gikk ut og sjekket, så var jeg ca der i praksis. Altdå synes ikke jeg dette var problematisk i det hele tatt.

En tur innom McDonalds Drive-Through ved Ullevål, så noterte jeg meg at den brukte kantene ved asfalten som avstand til veggen/siden. Jeg lå vel slik den viste det, med hjulene nesten rett på den bittelille forhøyningen, mens jeg samtidig hadde grei klaring til veggen og lukene. Heller ikke her følte jeg at det var noe "issues" å snakke hjem om.

Sideavstand er faktisk veldig bra  :+1: avstand bak er jo ikke noe problem så lenge kamera er rent, da bruker jeg kun synet ved parkering. hadde de bare klart å få til riktig avstand i front, det er der det største problemet er i tillegg til når kamera bak er skittent (ofte) da har vi null og niks med tesla vision.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA