Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lurer på et par innstillinger som kan settes for ACC

Startet av Etam, tirsdag 07. juni 2022, klokken 16:12

« forrige - neste »

Etam

I bilens innstillinger for assistentsystemer, under ACC (avstandsregulering) er det et par innstillinger som jeg lurer på:

  • Reaksjon på strekningsforløp (av/på)
  • Reaksjon på høyeste tillatte hastighet (av/på)
Er det noen som vet med sikkerhet (har testet ut) hva dette er?

Vix

#1
Reaksjon på strekningsforløp: Bilen benytter GPS-en for å forutse svinger og skal bremse ned før svingen for å så returnere til valgt hastighet.
-Skrudde det av etter noen dager. Fungerte bra noen ganger, mens den bremset ned alt for mye i enkelte svinger, mens i andre skarpe svinger, bremset den ikke i det hele tatt. God idé som forhåpentligvis fungerer bedre når den nye programvaren kommer.

Reaksjon på høyeste tillatte hastighet
: Bilen bruker skiltgjenkjenning og bremser ned til tillatte hastighet. F.eks. har du satt ACC til 80km/t og du kommer til en 60-sone, vil bilen bremse ned til 60. Når 60-sonen er over, vil bilen øke til 80 igjen.
-Skrudde dette også av etter kort tid. Fungerte som det skulle, men syntes det bare var fryktelig irriterende.  ;)


Etam

Tusen takk for raskt svar Vix.
Her er de sikker flere enn meg som vil ha glede over utfyllende informasjon og ikke minst dine erfaringer rundt dette.
Jeg har prøvd ut disse funksjonene på e-tron tidligere (med helt andre betegnelser) og konkluderte som det at de var mer til irritasjon enn til nytte.
For ACC hastighetsbegrensning via skilt har jeg erfart flere steder i Norge at bilen registrerer hastighetsskilt på nærliggende vei eller avkjøring og bremser ned farten på feil steder. Tilsvarende har jeg erfart at det kan fungere bra på strekninger i Sverige med 90-100-110 der det skiltes ned til 70 ved veikryss (og det gjerne er plassert fotoboks). Muligens har de en mer gunstig struktur på plassering av hastighetsskilter i Sverige?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA