Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nok en kineser Voyah

Startet av Daniel_0007, tirsdag 07. juni 2022, klokken 10:03

« forrige - neste »

Daniel_0007

https://elbil.no/na-er-det-straks-fire-kinesiske-elbil-showroom-i-oslo/

Ny måned og nok en kineser som åpner showroom i oslo, er det bare jeg som begynner å bli mett av kinesiske merker som prøver å nå samme segment?
Altså premium segmentet.

Model 3 2019 LR Rwd

edyrli

Voyah Free ser jo ut som en fin bil og nordmenn er glad i påkostede SUV. Men den må ha noe som gjør at den skiller seg ut ellers kommer de til å slite. I første øyekast har den nok ikke så mye som gjør at folk velger den foran f.eks. Modell Y eller Enyaq. BYD var først av kineserene, NIO har batterileie, Hongqi at et utseende som skiller seg ut, Maxus Euniq 6 er best på pris. Dersom denne gir mye mer for pengene enn noen andre, har kjempelang rekkevidde, 3000kg hengervekt eller noe annet kan de selge litt.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

stue

Nå er det mulig å bestille på de norske sidene.

764 000 kroner inkl. Vinterdekk, hengerfeste og gummimatter.

Det var mulig å bestille en serviceavtale til 34 tusen i tillegg. Men valgte ikke dette.

Valgte også standard farge.

Hva synes dere om prisen?

570 km (WLTP)
Ladekraft 120 kW
10-80% lading: 42 min

hELgenen

Prisen var hinsides uansett hvor mye luksus det måtte være puttet inn i bilen.

Dette er en bil man tar stor risiko ved å kjøpe - risiko mhp. at man vet ikke hvordan merkevaren vil utvikle seg over tid. I verste fall sitter du der med bilen uten å få solgt den videre senere fordi produsenten har trukket seg fra det norske markedet.

Importøren har vel vurdert bilen ut fra hva den ser mhp. luksus og egenskaper og bare dratt en rett linje mot de anerkjente andre - jeg vet ærlig talt ikke, men i mitt hode burde nye merker gå for selvkost. Jeg tror ikke selvkost er den prisen som nå er oppgitt.

Jeg kunne tenkt meg at rett pris for denne er der BYD Tang ligger - ikke en krone mer.
Men så er sikkert kundene ulike også - noen er villige til å legge penger på bordet basert på hva som presenteres helt uavhengig av hva produsenten står for i Norge. Jeg er ikke den personen og derfor er ikke dette bilen for meg uansett.

stue

Byd Tang ligger vel på ca 630 000 inkl vinterdekk.

Må si jeg ble litt småsjokkert over prisen på Voyah...
Leste at de også forventet å skrive kontrakt på 1500 biler i år :)

turfsurf

Sitat fra: stue på lørdag 11. juni 2022, klokken 13:08
Byd Tang ligger vel på ca 630 000 inkl vinterdekk.

Må si jeg ble litt småsjokkert over prisen på Voyah...
Leste at de også forventet å skrive kontrakt på 1500 biler i år :)
Tja, sammenlignet med etron så koster den vel 150k mindre sammenlignbart utstyrt.

Den har jo og vesentlig bedre rekkevidde og ytelse.

Ulempe er bakkeklaring (16cm på maks) og tilsynelatende lav nyttelast. Bagasjeplass virker heller ikke imponerende for en så stor bil, men kan trekke 2 tonn.

Så taper den seg 150k mere enn etron?

Det ukjente er da opplevd kvalitet og holdbarhet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stue

Hvorfor skal den koste 150k mer enn Byd Tang?


Daniel_0007

Altfor syk pris, kan ikke se at de selger no mer enn et par hundre i året.
Har man råd til å kjøpe bil for nesten 800k har man som regel råd til å gå til en mill og gå for ix50 istedenfor evt e-tron
Model 3 2019 LR Rwd

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 11. juni 2022, klokken 17:18
Har man råd til å kjøpe bil for nesten 800k har man som regel råd til å gå til en mill og gå for ix50 istedenfor evt e-tron
Leser denne påstanden innimellom. Det du sier er at man alltid har råd til å bruke 25% mere. Merkelig tenking. I tillegg så handler det ikke alltid om hva man har råd til, men og hvor mye man ønsker å bruke på bil. Og, iX 50 tilsvarende utstyrt som denne koster nok 1,2mill.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: stue på lørdag 11. juni 2022, klokken 16:12
Hvorfor skal den koste 150k mer enn Byd Tang?
Tang er en annen klasse bil. Den retter seg ikke mot samme segment. Denne har bl.a luftfjæring, nightvision osv. Og så har den større rekkevidde. Åpenbart så sikter denne høyere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

edyrli

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. juni 2022, klokken 09:51
Sitat fra: stue på lørdag 11. juni 2022, klokken 16:12
Hvorfor skal den koste 150k mer enn Byd Tang?
Tang er en annen klasse bil. Den retter seg ikke mot samme segment. Denne har bl.a luftfjæring, nightvision osv. Og så har den større rekkevidde. Åpenbart så sikter denne høyere.
Men så mangler den andre ting som tang har. Elektrisk justerbart ratt, justerbar lårstøtte, 7 seter og har vesentlig mindre bagasjerom.
Det stemmer nok at den har enkelte premium detaljer som Tang ikke har, men tror det er mange som har problemer med å se at dette er verdt mellomlegget. For meg har aldri Tang'en opplevd som billig byggekvalitet.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

turfsurf

Sitat fra: edyrli på mandag 13. juni 2022, klokken 15:02
Det stemmer nok at den har enkelte premium detaljer som Tang ikke har, men tror det er mange som har problemer med å se at dette er verdt mellomlegget. For meg har aldri Tang'en opplevd som billig byggekvalitet.
På samme hvis som at mange har problemer med å se at en tron Q4 er verdt mellomlegget fra en ID.4. Har ikke sett noen av bilene IRL, så vi får se når Voyah blir tilgjengelig. Bagasjeplass og syv seter er gjerne ikke argumenter for premium. Da hadde jo f.eks EQE feilet veldig...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stue

Har inntrykk av at Byd Tang er ganske premium ...
Så skjønner ikke mye av den voldsomme prisen Voyah legger seg på.
Rekkevidde kan forklare en del.

jornhd

Flere enn meg som stusser på nyttelast? Med vekt på 2330 og maks vekt 2705 er det omtrent ingenting igjen til bagasje for en familie på 5.

Vurderer en elbil

Voyah er bedre enn Tang på flere måter, synes jeg.

Den har hengervekt på 2000 kg
Luftfjærer med forskjellige innstillinger. Fire ulike nivåer på kjøremodus; Economy, Comfort, Excursion og High Energy
Bakkeklaring på 21 cm, som senker seg 10 cm dersom du setter den i High Energy (performance)
Den har en vekt på 2330kg og en maks vekt på 2945kg, noe som gir en nyttelast på 615 kg
Night vision, se elg og fotgjengere i mørket: 150 m monitordistanse og > 95% recognition rate
Autoparkering
Dimbart panoramatak
Matrix LED frontlys med ulike lysfunksjoner (Her har BYD virkelig noe å lære. Den har veldig dårlig lys)

Med en pris på 719.000,- kr så er det ikke 150.000,- kr mer enn BYD, men 100.000,- kr mer.
Fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA