Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sprekk og fukt i baklykter

Startet av Radial, lørdag 04. juni 2022, klokken 23:23

« forrige - neste »

Radial

Hei!
Så i dagens finvær at det dugga skikkelig mye i begge høyre baklykter på vår Y.
Litt nærmere inspeksjon, ser jeg sprekk på siden av kort-sidene til begge lyktene (der de møtes med luka lukket)

Jeg antar det på ett eller annet tidspunkt må ha kommet noe i klem mellom lyktene her mens bakluka ble lukket?
Eller er dette en kjent sak med disse lyktene?

Ser brukt (samme lykter på 3) er disse lyktene total 4500spenn for 2stk...mer fristende å tette de som er der kanskje, om det er vår egen feil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Radial

Bilder, kjekt for andre å titte etter...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

Lyktene kan sprekke av for høyt press, kjemikalier etter vask som blir liggende og generell slitasje.

I ditt tilfelle bør det vel også være tilsvarende merker i tilstøtende paneler. Hvis ikke ville jeg krevd reklamasjon og justering av luka (eller hva som er problemet) hos Tesla
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Radial

#3
Er rundt 3-4mm avstand mellom lyktene hele veien egentlig, luka er ganske flush hele veien også egentlig.
Men ser ut som ett slags "treff merke" på bremse/blink lykta, tviler derfor at dette blir garantisak.
Sendt service request med ønske om pris-estimat på bytte, og om de har en form for fiks på dette uten å bytte deler.

Ser egentlig for meg at en fiks med gjennomsiktig teip (PPF?) som varmes litt for heft og herding, sammen med ett tynt lag gjennomsiktig lim i skjøten mellom glass/lyktehus, bør være tilstrekkelig for å sikre mot fukt og se ganske bra ut. Lyktene er jo like fine ellers... Føles feil å hive 5-10k i nye lykter, for noe som knapt syns😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Redgarden

Jeg fikk dekket sprekk i baklykt på model x på garanti uten problemer. Men fukt er det bare å lære å leve med, det er standardutstyr på alle Teslaer...
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Radial

Fikk kjapt svar fra Tesla, som ikke overraskende mener dette er ekstern påvirkning (som forventet).

5500 kr i nye lykter, og 0,75t arbeid for bytte, totalt 6200kr.... byttes av mobile-service.
De ville samtidig isolere dette AC-røret (gratis selvsagt), også mobile-service.

Kansellerte hele request'n, og reparerer disse baklyktene selv isteden.... når alternativet uansett bare er å bytte lykter, kan jeg like godt fikse de gamle selv først :) Håpa de hadde ett alternativ (fikse), men nei.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Radial

Noen som tilfeldigvis vet om en god gjennomsiktig tynn teip, som tåler bilvask & litt generell kjemi?

Steinsprut-folie er kanskje det nærmeste...men den legges på med vann, og er noe tykk.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

https://www.obsbygg.no/maling-tapet-og-tilbehor/tape/2190640

Er det ikke denne som får mest skryt da? Ikke prøvd selv, så skal ikke påstå at denne er "best av alle", så dette er bare word on the street. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Radial

Ahh, takk!
Har sett denne nevnt rundt samme "problem" på andre biler, obs bygg rett borti gata også... Ser veldig kurant ut.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Superlim er ofte effektivt til å lime sprekker i plast. Tynt lim trekker helt inn i sprekker. Ulempen kan være syretåke rett ved limingen. Prøv derfor på et lite synlig sted.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Klykken på torsdag 09. juni 2022, klokken 09:41
https://www.obsbygg.no/maling-tapet-og-tilbehor/tape/2190640

Er det ikke denne som får mest skryt da? Ikke prøvd selv, så skal ikke påstå at denne er "best av alle", så dette er bare word on the street. :)
Europris har forøvrig også denne, til 139,- minus 30% rabatt på alle lim og teipprodukter denne uka.  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA