Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen min har havnet i kollisjon (motparten er ansvarlig), reparasjon eller ikke

Startet av deaffox, mandag 02. mai 2022, klokken 22:01

« forrige - neste »

deaffox

Hei!

Bilen min, som er bare 3 år gammel, har havnet i en bakkollisjon med en annen bil som kjørte inn i høy fart (bilen min var stillstående). Skaden er ganske omfattende, venstre bakhjul har blitt dyttet fram og pris for reparasjonen har kommet på ca 220.000. Bilen min ble kjøpt for ca 550.000kr (Tesla M3 Performance)

Planen har hele tiden vært at vi skulle selge bilen til høsten. Forsikringsselskapet vil bare begynne med reparasjonen, mens jeg vil få avklart noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Med det tenker jeg altså på videresalg. Er det noen ting jeg bør sjekke opp før jeg godkjenner reparasjonen?
Jeg kan nevne at vi har kasko pluss og motparten har 100% skylden. Vil dette påvirke meg når jeg selger bilen, tap i verdi?




hELgenen

Du må opplyse om slike skader og reparasjoner ved salg. Så det ligger ann til  mulig verditap her. Det kjøper må vurdere er jo om det er en skjult skade på f.eks batteri.  Ville vel bedt om at batteri ble undersøkt og at produsent gikk god for garantien på denne vitale delen resten av garantitiden. Det samne gjelder all elektronikk,produsent må garantere sin garanti de årene der er gjenværende garanti. Dette kan nok bli utfordene for forsikringselskao,men du som kunde skal ikke miste slike rettigheter slik at du skal være fri fra denne type risiko. Og dette er nok særs viktig ved salg. Kjøper vil jo nødig kjøpe en bil der en kan risikere å miste fabrikk garanti. Og en 3 år gammel bil har jo resterende garanti

Maxwell_400

Hvis jeg har valget mellom to like biler til samme pris men hvor den ene har hatt en omfattende skade så ville jeg helt klart valgt den uten skade. Hvis prisavslaget på den som er skadet er på 10%-20% så kunne jeg ha vurdert den men kun hvis jeg ikke skal selge den senere, dvs. må beholde den til den skrapes.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA